VIKBB36 Nácvik komunikačních dovedností

Filozofická fakulta
podzim 2015
Rozsah
0/4/0. interaktivní bloková výuka. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Kateřina Bartošová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alžběta Šašinková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé sudé úterý 9:10–12:25 Zahraniční oddělení
Předpoklady
Seminář je zaměřen na rozvoj kompetencí v oblasti komunikace. Zabývá se komunikací ve vztahovém kontextu, nabízí pohled na komunikaci jako cestu k vytváření a kultivaci plnohodnotných vztahů mezi lidmi, a záměrně tak poněkud „upozaďuje“ vnímání komunikace jako efektivního předávání informací. Cílem semináře je hledání vlastních zdrojů pro vyváženou komunikaci cestou sebepoznání, pokus o analýzu „dobré“ komunikace, rozšiřování repertoáru vlastních komunikačních dovedností. Studenti mohou společně s využitím zpětné vazby objevit, poznat a dále kultivovat své dovednosti. Od studentů v semináři se očekává ochota spoluvytvářet témata a náplň jednotlivých setkání, pracovat na svých dovednostech, učit se dávat a přijímat vyváženou zpětnou vazbu. Na vlastní komunikaci se zaměříme i s využitím rozboru videonahrávek reálných a modelových situací. Studenti budou (nejen) svou komunikaci natáčet i v mezidobí jednotlivých setkání a poté ji společně rozebírat.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student je po skončení kurzu schopen: • Analyzovat své zdroje pro vyváženou komunikaci • Reflektovat kritéria dobré komunikace • Rozšířit repertoár vlastních komunikačních dovedností • Zlepšit doposud získané komunikační dovednosti • Prohloubit sebereflexi a sebepoznání ve vztahu ke komunikaci s druhými
Osnova
  • • Sebereflexe • Hledání komunikačních zdrojů a vzorů • Reflexe vlastních komunikačních dovedností • Komunikace jako prostředek k vymezení osobních hranic • Komunikace jako vztah • Respekt k sobě a komunikačnímu partnerovi • Sociální percepce • Analýza dobré komunikace • Komunikace v konfliktu
Literatura
  • VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie komunikace. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 319 s. ISBN 9788073673871. URL info
  • PLAŇAVA, Ivo. Průvodce mezilidskou komunikací : přístupy - dovednosti - poruchy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2005, 146 s. ISBN 8024708582. info
  • POKORNÝ, Jiří. Manuál tvořivé komunikace. 2. přeprac. a dopl. vyd. Brno: Cerm, 2004, 300 s. ISBN 8072043307. info
Výukové metody
Interaktivní skupinová činnost formou zkušenostního a reflektivního učení a videozpětné vazby.
Metody hodnocení
Výuka probíhá formou pravidelných skupinových setkání. Pro úspěšné absolvování je nutná aktivní účast, prezentace nabytých znalostí.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2015/VIKBB36