VIKBB42 Knihovnické procesy a služby

Filozofická fakulta
jaro 2017
Rozsah
1/1. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Martin Krčál, DiS., Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Kubisová
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 9:10–10:45 VP
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je seznámit studenty s vybranými knihovními procesy a službami. Kurz bude zaměřen prakticky. V rámci kurzu budou plněny dílčí úkoly a je plánováno několik exkurzí do knihoven. Výstupem bude semestrální projekt, který bude mít několik podob a může být řešen týmově nebo individuálně. Výuka bude probíhat v naší experimentální Knihovně Na Křižovatce, Brno, Křížová 88. Vzhledem k praktickému zaměření je kurz vhodný zejména pro studenty denní formy studia, kterým chybí praxe v knihovnách.
Osnova
  • Hlavní okruhy probírané v kurzu
  • 1) výpůjční služby
  • 2) akvizice
  • 3) katalogizace
  • 4) správa knihovního systému (KOHA)
  • 5) digitalizace (skenování, OCR, postprocesing, organiozace digitálních fondů, zpřístupňování digitálních dokumentů, legislativa)
  • 6) informační služby (rešerše, redukce textů, citace, získávání dokumentů z externích zdrojů,...)
  • 7) další služby knihoven (kulturní a vzdělávací akce, podpora čtenářství, publikační činnost, marketing knihoven)
  • 8) speciální knihovny (univerzitní, školní, knihovni muzejí a galerií,...)
  • 9) statistiky v knihovnách
Literatura
    doporučená literatura
  • Služby veřejných knihoven : směrnice IFLA. Edited by Christie Koontz - Barbara Gubbin. 2., zcela přeprac. vyd. Praha: Národní knihovna České republiky - Knihovnický institut, 2012, 203 s. ISBN 9788070506127. info
  • Zákon o veřejných zakázkách : komentář. Edited by Radek Jurčík. 3. vyd. Praha: C.H. Beck, 2012, xviii, 832. ISBN 9788071792222. info
  • PAPÍK, Richard. Strategie vyhledávání informací a elektronické informační zdroje. Praha: Velryba, 2011, 192 s. ISBN 9788085860221. info
  • MACHÁČKOVÁ, Martina. Redukované texty v katalozích ČR. Brno, 2011. Dostupné z Thesis.cz.
  • http://opensource.knihovna.cz
  • BARTOŠEK, Miroslav. Digitální knihovny - teorie a praxe. Národní knihovna. Knihovnická revue. Praha: Národní knihovna ČR, 2004, roč. 15, č. 4, s. 233-251. ISSN 0862-7487. URL info
  • JURMANOVÁ VOLEMANOVÁ, Věra. Digitální knihovny z pohledu autorského práva. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 66 s. ISBN 80-210-3646-X. info
    neurčeno
  • KATUŠČÁK, Dušan, Barbora DROBÍKOVÁ a Richard PAPÍK. Jak psát závěrečné a kvalifikační práce : jak psát bakalářské práce, diplomové práce, dizertační práce, specializační práce, habilitační práce, seminární a ročníkové práce, práce studentské vědecké a odborné činnosti,. [1. české vyd.]. Nitra: Enigma, 2008, 161 s. ISBN 9788089132706. info
  • BIERNÁTOVÁ, Olga a Jan SKŮPA. Bibliografické odkazy a citace dokumentů dle ČSN ISO 690 (01 0197) platné od 1. dubna 2011 [online]. 2011. Dostupné z http://www.citace.com/dokumenty.php
  • LIPSON, Charles. Cite right : a quick guide to citation styles-MLA, APA, Chicago, the sciences, professions, and more. Chicago: University of Chicago Press, 2006, 197 s. ISBN 0226484742. info
Výukové metody
Část hodiny bude věnována teorii, ve zbývajícím čase se budeme věnovat řešení praktických úkolů a diskuzi. V rámci kurzu budou plněny dílčí úkoly. Závěrečným výstupem pak bude semestrální projekt. V průběhu kurzu budou realizovány exkurze do knihoven. U kurzu se předpokládá pravidelná docházka, účast na exkurzích a průběžné plnění úkolů, proto není úplně vhodný pro kombinované studenty. Podmínky ukončení budou prezentovány na úvodní hodině.
Metody hodnocení
semestrální projekt řešený v týmu nebo individuálně, dílčí úkoly
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019.