VIKMA08 Věda o vědě

Filozofická fakulta
podzim 2010
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Michal Lorenz, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Zdeněk Konopásek, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Ivana Holzbachová, CSc. (přednášející)
Garance
Ing. Zdeněk Kadlec, Dr.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Marie Hradilová
Rozvrh
Pá 11:40–13:15 zrusena A22 stara
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Věda je důležitou oblastí naší společnosti a absolventi oboru s ní budou přicházet do styku i při vykonávání svého povolání. Měli by proto znát základní problémy, které jsou s touto oblastí spojeny, a to jak v historicko-společenském rámci jejich výskytu, tak v současnosti. Zároveň má kurz studenty připravit na evaluační a zprostředkovatelskou roli ve vědeckém týmu či instituci pomocí vhodných nástrojů a postupů. Vhled do této problematiky by je měl uchránit před příliš jednostrannými a zjednodušujícími názory na vědu a umožnit jim analyzovat a evaluovat vědeckou výkonnost.
Předmět se zabývá vědou jako problémem, který si zasluhuje systematické studium pomocí vědeckých metod. Kurs seznámí posluchače s vymezením vědy a se souvislostmi s její široce pojímanou metodologií, s historickým původem vědy, s filozofickými kořeny, přesahy a současnými problémy. Dále uvede politické aspekty vědy, včetně aspektů genderových a upozorní na sociální ukotvení vědy. V závěru kurzu se studenti seznámí s vybranými nástroji a zdroji používanými ve scientometrii a s novými metodami a postupy, které umožňují kvantitativně vědu studovat.
Osnova
  • 1. Vymezení předmětu vědy o vědě, původ vědy, neobrazná ikonografie, modely nebes a počátky vědeckého myšlení, vývoj vědecké technologie, vznik vědeckých časopisů a laboratoří, komunikace ve vědě, počátky měření vědy.
  • 2. Vznik filozofie vědy, definice vědy, pojetí vědy v antice, středověku, novověké pojetí vědy.
  • 3. Pozitivistické pojetí vědy, iracionalismus, krize důvěry ve vědu a novopozitivistická reakce na ni, K. R. Popper, historická škola vývoje vědy.
  • 4. Historické utváření sociologických studií vědy a technologií, základní stanoviska současných sociologů vědy, nedorozumění kolem těchto stanovisek, konstruktivismus.
  • 5. Argumentační rámce feministických kritik – postavení žen ve vědě, nadvláda mužů nad určováním výzkumných témat, metod a produkcí vědění, bariéry prosazení a angažování žen ve vědě, současné kritiky vědy a návrhy jejich řešení ve feministických teorií - zpochybňování podstaty vědy, základních principů, racionality, objektivity a hodnotové neutrality, procesy produkce vědění.
  • 6. Základní pojmy a problémy scientometrie, směry současného vývoje scientometrie, nové metody a indikátory, nástroje scientometrie - Scopus, Web of Science, portály a databáze výsledků bibliometrických, scientometrických a dalších analýz, referenční manažery.
  • 7. Informační exploze, růst vědy, inteligence a věda, neviditelná univerzita, malá x velká věda, změny ve struktuře vědy.
Literatura
  •  PRICE, Derek de Solla. Little science, big science. 2nd ed. New York : Columbia University Press, 1963. 118 p.
  • Harding, Sandra. Women as Creators of Knowledge: „New Environments“. American Behavioral Scientist, 1989, Vol. 32: No. 6, p. 700-707.
  • LATOUR, Bruno. Poznání a vizualizace aneb jak myslet očima a rukama. Teorie vědy, 2008, roč. 30, č. 2, str. 33-90. ISSN 1210-0250
  • Haraway, Donna. Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Priviledge of Partial Perspective. Feminist Studies, 1988, Vol. 14, No. 3, p. 575-599.
  • Latour, Bruno. Když věci vracejí úder: Co mohou sociálním vědám přinést "vědní studia". Biograf, 2002, č. 29, str. 3-20.
  • Rossiter, W. Margaret. The Matthew Matilda Effect in Science. Social Studies of Science, 1993, Vol. 23, No. 2, p. 325-341.
  • Harding, Sandra. After the Neutrality Ideal: Science, Politics, and „Strong Objectivity“. Social Research, 1992, Vol. 59, No. 3, p. 567-587.
  •  KOYRÉ, Alexandre. Od uzavřeného světa k nekonečnému vesmíru. 1. vyd. Praha : Vyšehrad, 2004. 261 s. ISBN: 80-7021-586-0.
  • ŠMAJS, Josef. K funkci obyčejného a vědeckého poznání. In Studia Philosophica. B54. Brno: Masarykova univerzita. s. 91-102. ISBN 978-80-210-4384-8. 2007. info
  • BURKE, Peter. Společnost a vědění. Translated by Martin Pokorný. 1. české vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum. 304 s. ISBN 9788024613192. 2007. info
  • FAJKUS, Břetislav. Filosofie a metodologie vědy : vývoj, současnost a perspektivy. Vyd. 1. Praha: Academia. 339 s. ISBN 8020013040. 2005. info
  • LATOUR, Bruno. Nikdy sme neboli moderní :esej o symetrickej antropológii. 1. vyd. Bratislava: Kalligram. 197 s. ISBN 80-7149-595-6. 2003. info
  • FEYERABEND, Paul. Rozprava proti metodě. Praha: Aurora. 431 s. ISBN 80-7299-047-0. 2001. info
  • HOLZBACHOVÁ, Ivana. Filozofické a metodologické problémy vědy. Vydání 2. Brno: Masarykova univerzita. 135 s. ISBN 80-210-2394-5. 2000. info
  • LATOUR, Bruno. Pandora's hope : essays on the reality of science studies. Cambridge, Mass.: Harvard University Press. x, 324 s. ISBN 0-674-65336-X. 1999. info
  • Struktura vědeckých revolucí. Edited by Thomas S. Kuhn. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH. 206 s. ISBN 80-86005-54-2. 1997. info
  • PRICE, Derek de Solla. Science since Babylon. 1st enlarged ed. New Haven: Yale University Press. xi, 215 s. ISBN 0-300-01798-7. 1978. info
Výukové metody
Metody výuky: Přednášky, diskuse, cvičení, videozáznamy.
Studenti dostanou k ~povinnému prostudování příslušnou literaturu. Další doporučenou literaturu jim přednášející budou zadávat v průběhu výuky.
Metody hodnocení
Písemný test a praktická část
Informace učitele
Struktura přednášek pro prezenční studenty:

1. Vědy o vědě: vymezení - 2.10. (PhDr. Lorenz)
2. Charakteristika a vývoj vědy - 9.10. (Mgr. Timko)
3. Filozofie vědy - 16.10. (Doc. PhDr. Holzbachová, CSc.)
4. Historie vědy: o původu vědy - 30.10. (PhDr. Lorenz)
5. Feministické kritiky vědy: rozum – pojem s mužskou konotací - 6.11. (Bc. Tenglerová)
6. Scientrometrie - 27.11. ZMĚNA! učebna L11, Veveří 28 (Mgr. Vavříková)
8. Co za sociologii je sociologie vědy a technologií - ZMĚNA! úterý 1.12., 15.00 - 16.20, učebna A11 (Doc. PaedDr. Konopásek, Dr.)
9. Struktura vědy - 11.12. (PhDr. Lorenz)

Kombinovaní studenti dostanou k dispozici videozáznamy přednášek externistů, kterých se nemohli zůčastnit. V době určené na výuku proběhne diskuze k danému tématu nad zadanou literaturou pod vedením PhDr. Lorenze.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, jaro 2015, jaro 2016, podzim 2016, podzim 2017, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.