AEB_37 Dálkový obchod v raně středověké Evropě

Filozofická fakulta
jaro 2000
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Petr Charvát, DrSc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Zdeněk Měřínský, CSc.
Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Dobešová
Předpoklady
Přednáška má posluchače obeznámit s hlavními rysy vývoje dálkových spojů a zejména obchodních styků v raně středověké Evropě (zhruba mezi lety 500 - 1000 po Kr.). Pozornost bude zaměřena zejména na celkový průběh obchodních tras, změny, kterým podléhaly v důsledku douhodobých, zejména sociálních a etnických změn a na roli českých zemí v kontaktech tohoto druhu. Upozorňuje rovněž na historické důsledky provozování dálkového obchodu, zejména s ohledem na vznik a vývoj rané státnosti, i na přítomnost a společenskou roli etnických a profesionálních skupin, které se do podobného podnikání zapojovaly (Židé). Požadavky k zápočtu: - dostatečná a aktivní účast
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Osnova
  • 1. Šesté až sedmé století: dožívání římské komunikační soustavy. Zásobování velkých říšských ústředí potravinami a jeho vývoj. Distribuce luxusních antických zboží. Námořní a suchozemské trasy dálkového obchodu a velkých etnických posunů. Evropská pevnina ovládána příchozími (Germáni, Slované, turecky a íransky hovořící skupiny, role latinsky hovořících populací. Čí je "Mare nostrum"? Bouřlivý historický vývoj. 2. Osmé století: temný věk. Pohyb po dálkových trasách se zpomaluje a místy téměř ustává. Osud středomořské mořeplavby. Zásobování východní části Evropy po Hedvábné cestě z východu. Chazarský chanát. Na konci období otevření cesty "iz Varjag v Greki" a následný rozvoj obchodního podnikání v Baltském moři. Počátky vikingského kořistění. 3. Deváté století: Základy prosperity se rýsují v chaosu. Oživení mořeplavby v důsledku technologických zlepšení. Byzanc nucena čelit muslimskému náporu ve Středomoří, Skandinávci se pouštějí na výpravy v Baltském a Severním moři a podél atlantického pobřeží Evropy doplouvají až do Středomoří. Rozkvět oblastí při Hedvábné cestě a trase "iz Varjag v Greki". Velká Morava a převážně východozápadní orientace dálkových spojů českých zemí. 4. Desáté století: Přesun těžišť. Ustálení situace ve Středomoří, kde spolu o nadvládu nad obchodními trasami soupeří Byzanc, islám a italské městské republiky. Úloha židovských obcí v oblasti dálkových spojů. Seveřané a Anglosasové přebírají obchodní cesty při západních a severních pobřežích Evropy. Další osudy Hedvábné cesty a trasy "iz Varjag v Greki" ovlivněny pádem chazarského chanátu a rozvojem Kyjevské Rusi. Počátky severojižní orientace dálkových spojů českých zemí.
Metody hodnocení
P 2, z
Informace učitele
Claude, D.: Der Handel im westlichen Mittelmeer während des Frühmitelalters. Untersuchungen zu Handel und Verkehr der Vor- und frühgechichtlicher Zeit in Mittel- und Nordeuropa II (Kolloquium der Kommission für die Altertumskunde Mittel- und Nordeuropas 1980). Abhandlungen der Akademie der Wissenschaften in Göttingen, philologisch-historische Klasse, 3. Folge, No. 144, Göttingen 1985 Čornej, P. a kol.: Dějiny evropské civilizace I. Praha, Paseka 1985 Fossier, R. (ed.): Le Moyen Age, vol. I: Les mondes nouveaux. Paris, Armand Colin 1982 Hodges, R.: Dark Age Economics - The Origins of Towns and Trade AD 600-1000. London, Duckworth 1982 Charvát, P.: On Slavs, silk and the early state: The town of Čáslav in the pristine Middle Ages. PA 85, 1994, 108-153, zvl. str. 112-116.
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2002, jaro 2006, jaro 2008, jaro 2010, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2017.