OJ118 Italické a románské jazyky

Filozofická fakulta
jaro 2004
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
prof. RNDr. Václav Blažek, CSc. (přednášející)
Garance
prof. RNDr. Václav Blažek, CSc.
Ústav jazykovědy a baltistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 16:40–18:15 48
Předpoklady
Kurz je určen pro filology. Studenti obecné jazykovědy se v tomto kurzu přpojují ke studentům romanistických oborů.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Přehled jazyků Apeninského poloostrova a přilehlých ostrovů ve starověku a jejich místo mezi indoevropskými jazyky.Podobnosti a rozdíly jazyků v latino-faliskické a osko-umberské větve. Staré italické jazyky. Konstituování rmánských jazyků. Přehled románských jazyků.
Osnova
  • ITALICKÉ A ROMÁNSKÉ JAZYKY (sylabus přednášky) Václav Blažek 1. Přehled jazyků Apeninského poloostrova a přilehlých ostrovů ve starověku. 2. Místo italických jazyků mezi indoevropskými jazyky. 3. Podobnosti a rozdíly mezi jazyky latino-faliskické a osko-umberské větve v plánu fonologickém, morfologickém a lexikálním. 4. Jazyk starolatinských nápisů 7. a 6. st. př. Kr. 5. Fragmenty oskického a umberského jazyka. 6. Šíření latiny mimo Itálii. 6.1. Lidová (vulgární) latina. 6.2. Vliv jazyků substrátových (etruský, oskoumberské, iberský, akvitánský, keltiberský, galský, illyrský, dácký). 6.3. Vliv jazyků adstrátových (germánské, slovanské, arabský). 7. Konstituování románských jazyků. Hlavní změny změny v hláskosloví (7.1.) a tvarosloví (7.2.) charakterizující vývoj od latiny k románským jazykům. 8. Přehled románských jazyků: 8.1. Iberorománské: portugalský, galicijský, španělský, katalánský (přechod k okcitánským dialektům, zejména gaskoňskému). 8.2. Galorománské: francouzský, okcitánský, frankoprovensálský. 8.3. Rétorománské: engadino, sur- & subselvánský, ladinský, friulský. 8.4. Sardinský. 8.5. Italský. 8.6. Balkanorománské: dalmatský; istrorumunský, makedorumunský (= arumunský), meglenorumunský, dákorumunský & moldavský.
Literatura
  • Souhrnná literatura není, jednotlivé konkrétní práce jsou zadávána v průběhu výuky.
Metody hodnocení
Přednáška spojená se samostanou prací studentů, kolokvium na základě rozpravy o přednesené látce včetně témat, která odezněla v seminářích.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2002, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021.