PSA_037 Vývojová psychologie III (dospělost, stáří, metodologie)

Filozofická fakulta
jaro 2004
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. PhDr. Josef Švancara, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Rozvrh
St 9:10–10:45 7
Předpoklady
PSA_036 Vývojová psychologie I. && PSA_019 Vývojová psychologie II
Zkouška z vývojové psychologie I a II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Obsah: dovršující část programu vývojové psychologie před soubornou zkouškou; zahrnuje dospělost, stáří, teoreticko-metodologické problémy zkoumání vývojových změn.
Osnova
  • V návaznosti na látku vývojové psychologie I a II (dr. Š. Portešová), zahrnující jednotlivé etapy dětství a dospívání, a se zřetelem k dosud probraným teoretickým koncepcím i věkově specifickým metodám, je program tohoto semestru rozvržen takto: - Mezi dětstvím a dospělostí. Teorie adolescence. Vývoj vztahu k povolání. Psychologická kritéria dospělosti. - Období mladé a střední dospělosti. Presenium. Stáří. Biologická a společenskohistorická determinace stárnutí. Demografická charakteristika stárnutí. Změny poznávacích schopností ve stáří. Změny osobnosti ve stáří. Adaptace na stáří a ve stáří. Zásady optimální adaptace. - Zvláštnosti života v domovech důchodců. Zkušenosti s Univerzitami 3. věku v ČR i v zahraničí. Kontinuita životní dráhy. Mezigenerační vztahy. Ageismus. Také v roce 2004 bude věnována zvláštní pozornost národním i mezinárodním programům péče o seniory. - Metodologická specifika vývojové psychologie. Průřezové, longitudinální a kohortové zkoumání vývojových změn. Programy psychologické intervence, rozvíjející programy. Modely psychického vývoje. Talířový model, synchronní a diachronní analýza. Podle možnosti exkurze (v rámci sociální praxe): domov důchodců. V přednáškách budou aktualizovány knižní a časopisecké publikace. V závěru sylabu jsou uvedeny tematické kruhy pro přípravu k souborné zkoušce z vývojové psychologie, jejíž požadavky zahrnují látku tří semestrů vývojové psychologie. V učebním textu J. Švancara: Psychologie stárnutí a stáří (Praha: SPN, 1983), je také 31 kontrolních otázek pro opakování látky z gerontologické psychologie. Výstup: 3 seminární práce jako předpoklad pro zápočet; zkouška z uvedené tématiky. Literatura: Langmeier, J., Krejčířová, D. (1998). Vývojová psychologie. Praha: Grada Říčan, P. (1990). Cesta životem. Praha: Pyramida. Stuart-Hamilton, I. (1999). Psychologie stárnutí. Praha: Portál. Švancara, J. (1983). Psychologie stárnutí a stáří. Praha: SPN. (Zde je připojeno 31 kontrolních otázek pro opakování látky z gerontologické psychologie.) Vágnerová, M. (2003). Vývojová psychologie. Praha: Portál. Další rozšiřující a aplikační: Ananjev, B.G. (1980). Človek ako predmet poznánia. Bratislava. Kalvach, Z. a kol. (1997). Úvod do gerontologie a geriatrie, I. Praha. Oerter, R., Montada, L. (Hrsg.) (1987). Entwicklungspsychologie, 2. Aufl. München. Popper, K., Lorenz, K. (1997). Budoucnost je otevřená. Praha. Sobotková, I. (2003). Psychologie rodiny. Praha: Portál.
Metody hodnocení
Přednášky, semináře, zkouška
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 1999, jaro 2002, jaro 2003.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2004/PSA_037