VH_15b Collegium musicum II.

Filozofická fakulta
jaro 2004
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jan Špaček (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mikuláš Bek, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Taranzová
Rozvrh
St 18:20–19:55 9
Předpoklady
Všichni členové collegia by měli chodit do sboru i hrát na svůj nástroj ve vzniklém souboru/souborech. Ve zvláštních případech - kupříkladu pokud je u někoho hlavním hudebním nástrojem jeho hlas, pokud k nástroji či svému hlasu chová zvláštní zášť, anebo zkrátka zpívat či na něco hrát neumí - bude umožněno pouze zpívání ve sboru či pouze hra na nástroj. Není požadována žádná zvláštní hráčská a pěvecká zručnost - té se naučíme až společně. Také skladatelé najdou v collegiu svoje místo.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Tento kurs je zaměřen na rozvíjení praktických hudebních aktivit studentů. Soustředí se na nácvik hudebních skladeb dle momentálních nástrojových a hlasových možností a jejich interpretační analýzu. Kurs je doplněn poslechovými semináři a společnými návštěvami významných hudebních a hudebně dramatických představení mimo Brno, především v Praze a ve Vídni.
Osnova
  • viz "Informace učitele"
Informace učitele
Collegium musicum zdaleka není určeno pouze posluchačům hudební vědy, nýbrž všem těm, kteří mají zájem o sborový zpěv a hru na hudební nástroj v instrumentálním souboru. Předpokládá se, že vznikne sborové těleso. Na úvod je připraven tradiční repertoár - Janáček, Dvořák, Prokofjev, něco z gregoriánského chorálu a další věci. Zároveň bývá zvykem, že skladatelé - členové collegia (nebo i mimo něj) vytvoří speciálně pro ten který ročník collegia skladbu. Je tu tedy prostor i pro nové, mladé, začínající a stydlivé skladatele. V současnosti má collegium na repertoáru skladby Ondřeje Kyase, Martina Mazánka, Luboše Řehánka a Ondřeje Šárka a mnohých (!) dalších. Totéž platí i pro instrumentální soubor a/nebo menší soubory, které vzniknou. V tomto případě je tu však překážka: většinou se totiž sejde dosti netypická sestava. Předloni jsme kupříkladu kromě smyčců a dřev měli tři akordeony, trubku, tubu, kontrabas a pět kytar. Aby mohly promptně vzniknout skladby pro soubor, který se sejde, bude užitečné mít co nejdříve jasno v tom, kdo na co hraje (ale i kdo zpívá jaký hlas). Proto prosím všechny, kteří se rozhodnou stát se členy collegia, aby mi hned při zápisu poslali E-mail (spacek@mail.muni.cz) s těmito informacemi. Místo dirigenta a sbormistra v žádném případě nebude okupováno jedinou osobou. Naznačený "secvičovací" repertoár sboru bych si rád vzal na starost sám. Bývá zvykem (nikoliv povinným), že si skladatelé řídí svá díla sami. I kdokoliv jiný, kdo se na to cítí, může přijít s libovolnou skladbou, která jej těší, a může ji řídit. Doporučuji všem prostudovat si v relevantních slovnících a historických příručkách historii fenoménu "collegium musicum". V našem případě půjde o nadšenecké amatérské muzicírování a zároveň jakýsi zájmový hudebně - kulturní klub. Na jeho půdě vzniklo i několik fungujících komorních ansámblů, kupříkladu Šárek Band či Celý Quartet, který účinkoval mj. i na loňské Expozici nové hudby na Vaňkovce. Bohatou tradici a značnou popularitu mají také společné výlety na vybraná operní představení a koncerty do Prahy, Vídně i jinam. Na závěr těchto poznámek bych rád zdůraznil několik organizačních věcí. Výstupem z tohoto předmětu by měl být hlavní koncert (zřejmě v aule FF), popřípadě různá jiná drobnější vystoupení. Dále je podmínkou celoroční soustavná práce na provozovaných skladbách ve formě účasti na zkouškách. V předloňském roce nakonec z koncertu sešlo, protože se nás na zkouškách často málo sešlo. Zklamaní byli především ti, kteří vynaložili velké úsilí a vytvořili či nacvičili i dosti náročné skladby. V zájmu vyvarování se takovým situacím a vůbec ku zdaru celého podniku je nezbytné udělat následující opatření: Collegium musicum má statut semináře a docházka je do něj povinná. Po zralé úvaze jsem dospěl k závěru, že budu trvat na 100% účasti na seminářích. Je to vskutku pouze a výhradně ku zdaru celé věci. Jen když je sbor pokaždé padesátičlenný a v orchestru nechybí žádný hlas, mohou společné zkoušky přinést požadovaný efekt. V mimořádých odůvodněných případech (nemoc, cestování atd.) bude samozřejmě absence omluvena, budu však žádat omluvu předem prostřednictvím emailu či alespoň SMS. Ze stejného důvodu (zdar celého podniku), je náramně žádoucí, aby mělo collegium svoje ročníky, tedy aby jeho členové neodcházeli po jednom semestru. Informační server eviduje Collegium na podzim a na jaře jako dva různé předměty, takže to nemohu uložit jako povinnost, nicméně bych tomu byl velice rád. Čím nás bude v collegiu více, tím to celé bude lepší, nicméně je třeba mít jistotu v účasti na zkouškách. Loni už se koncert konal a byl úspěšný. Předběžný rozvrh už byl vytvořen a collegium musicum by podle něj mělo být každý týden VE STŘEDU OD 18:20 DO 19:55. Dbejme tedy prosím všichni na to, abychom si ve středu udělali čas. První hodinu by mohl zpívat sbor s tím, že se rozezpíváme již v 18:00, ať pak neztrácíme čas. A připomínka na závěr: collegium lze za stejný počet kreditů, tedy tři za semestr, absolvovat opakovaně (každý rok) bez omezení.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021.