FAV063 Filmověhistorický seminář: kinematografie Balkánu

Filozofická fakulta
jaro 2007
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Jaromír Blažejovský, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cyklus referátů a filmových projekcí s lektorskými úvody bude věnován kinematografiím Rumunska a Bulharska a zemí bývalé Jugoslávie. Literatura: Blazejovský, Jaromír (ed, 2001): Ex-jugoslávský film, Uherské Hradistě; Blazejovský, Jaromír (1998): Stav věcí (Stručný pohled na rumunskou kinematografii), Film a doba, No. 3, p. 124-130; Dudková, Jana (2001): Línie, kruhy a svety Emira Kusturicu, Bratislava; Holloway, Ronald (1986): The Bulgarian Cinema, London, Toronto; Iordanova, Dina (2003): Cinema of Flames: Balkan Film, Culture and the Media, Berkeley; Liehm, Mira & Liehm, Antonín J. (1980): The Most Important Art: Soviet and Eastern European Film After 1945, Berkeley, Los Angeles, London; Raczewa, Maria (1978): Nowy film bulgarski, Warszawa. Filmy: Balanţa (Dub, Lucian Pintilie 1992), Biče skoro propast sveta (Brzy bude konec světa, Aleksandar Petrović 1968), Bitka na Neretvi (Bitva na Neretvě, Veljko Bulajić 1969), Budjenje pacova (Probuzení krys, Zivojin Pavlović 1967), Bure baruta (Sud prachu, Goran Paskaljević 1999), Čovek nije tica (Člověk není pták, Dusan Makavejev 1965), Dom za vesanje (Dům k pověsení, Emir Kusturica 1987), Iacob (Jakob, Mircea Daneliuc 1987), Jutro (Jitro, Purisa Djordjević 1965), Kad budem mrtav i beo (Az budu mrtev, Zivojin Pavlović 1968), Ko to tamo peva (Kdo to tam zpívá, Slobodan Sijan 1980), Kozijat rog (Kozí roh, Metodi Andonov 1972), Lačenite obuvki na neznajnija vojin (Lakýrky neznámého vojína, Rangel Valčanov 1978), Lepa sela lepo gore (Krásné vesnice krásně hoří, Srdjan Dragojević, 1996), Ljubavni slučaj (Milostný příběh, Dusan Makavejev 1967), Mihai Viteazul (Poslední křízová výprava, Sergiu Nicolaescu 1971), Na malkija ostrov (Ostrov odsouzených, Rangel Valčanov 1958), Nuntă de piatră (Kamenná svatba, Dan Piţa, Mircea Veroiu 1972), O vară de neuitat (Nezapomenutelné léto, Lucian Pintilie 1994), Okupacija u 26 slika (Okupace v 26 obrazech, Lordan Zafranović 1978), Otac na sluzbenom putu (Otec na sluzební cestě, Emir Kusturica 1984), Pad Italiji (Pád Itálie, Lordan Zafranović 1981), Pădurea spânzuraţilor (Reflektor smrti, Liviu Ciulei 1964), Patul conjugal (Manzelské loze, Mircea Daneliuc 1993), Podne (Poledne, Purisa Djordjević 1966), Posledno ljato (Poslední léto, Christo Christov 1973), Privrzanijat balon (Připoutaný balón, Binka Zeljazkovová 1966), Rani radovi (Raná díla, Zelimir Zilnik 1969), Reconstituirea (Rekonstrukce, Lucian Pintilie 1969), San (Sen, Purisa Djordjević 1966), Sjećas li se Doli Bel (Vzpomínás na Dolly Bell?, Emir Kusturica 1981), Skupljači perja (Nákupčí peří, Aleksandar Petrović 1966), Slanceto i sjankata (Slunce a stín, Rangel Valčanov 1961), Tri (Tři, Aleksandar Petrović 1965), Underground (Emir Kusturica 1995), W. R. misterija organizma (W. R. mystéria organismu, Dusan Makavejev 1971), Zivot je lep (Zivot je krásný, Boro Drasković 1985).
Metody hodnocení
Povinně volitelný seminář Ukončení - zápočet: referát, tlumočení filmu s lektorským úvodem, nebo esej.
Informace učitele
Studijní materiály a zdroje: fondy knihovny a videotéky FAV a filmové projekce ve spolupráci s NFA Praha.
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2007, podzim 2012.