PB32JB52 Informační a komunikační technologie ve vzdělávání II

Filozofická fakulta
jaro 2008
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Rozvrh
Po 8:20–9:55 A01
Předpoklady
Předpokládá se pokročilá znalost práce s počítačem.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Jiné omezení: Předmět nemusí být určen pro I. ročník studia. Nutná konzultace s vyučujícím a kontrola aktuálního rozvrhu.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář se zaměřuje na oblast Internetu včetně rozličných síťových služeb (elektronická pošta, telnet, FTP, nástroje interaktivní komunikace atd.). V rámci semináře se zkoumají meze a možnosti využití síťových technologií ve vzdělávání na všech úrovních. Úvodní pasáže jsou věnovány obecným otázkám (technická podpora, Internet a jeho místo v současném světě, právo a Internet, etika a síťové služby...). Další část je zaměřena na techniky vyhledávání rozličných informací na Internetu. Vyhledávání, analýza, kritika různých www stránek, které se určitým způsobem dotýkají školství a vzdělávání je náplní poslední části semináře.
Literatura
  • How the Internet works (Orig.) : Jak pracuje Internet. info
  • BRÁZA, Jiří. Internet.cz : jak hledat a najít. 3. aktualizované vyd. Praha: Grada, 2001, 128 s. ISBN 8024790025. info
  • RENDA, Miroslav. Český Internet a MS Internet Explorer 5 : podrobný průvodce začínajícího uživatele. Vyd. 1. Praha: Grada, 1999, 260 s. ISBN 8071698466. info
  • Český Internet Explorer 5. Edited by Miroslav Renda. 1. vyd. Praha: Grada, 1999, 125 s. ISBN 8071698458. info
  • HLAVENKA, Jiří. Dělejte byznys na Internetu : jak využít Internet k prospěchu firmy i jednotlivce. Vyd. 1. Praha: Computer Press, 1999, ix, 205. ISBN 8072261827. info
  • SMEJKAL, Vladimír. Internet @ [tři paragrafy]. Vyd. 1. Praha: Grada, 1999, 166 s. ISBN 8071697656. info
  • PŘÍHODA, Petr a Jiří ZACPAL. Internet pro začátečníky. 2. vyd. Olomouc: Rubico, 1999, 193 s. : i. ISBN 80-85389-17-2. info
  • TURZIK, Igor. Bezpečnost v síti Internet, realita a trendy. Brno, 1998, 49 s. info
  • KASTNER, Aleš. Internet a intranet v prostředí Windows NT. [Praha]: GComp, 1998, 400 s. ISBN 80-85649-69-1. info
  • ROSENOER, Jonathan. Cyberlaw : the law of the Internet. New York: Springer, 1997, xiv, 362. ISBN 0387948325. info
  • KUBICA, Jan. Internet :efektivně. 1. vyd. Brno: CCB, 1997, 188 s. ISBN 80-85825-20-1. info
  • Internet :[potřebné informace v kostce]. Vyd. 1. Praha: Ikar, 1997, 72 s. ISBN 80-7202-197-4. info
  • VOJÁČEK, Josef. Internet ve vzdělávání. In Medacta 97. Nitra, SR: Ústav didaktickej technológie, 1997, s. 1126-1129. Zborník. ISBN 80-967339-9-0. info
  • JANÍKOVÁ, Veronika a Jiří KOSEK. Internet : první kroky českého uživatele. Vyd. 1. Praha: Grada, 1996, 125 s. ISBN 8071694215. info
  • ŘÍHA, Petr. Internet :anglicko-český výkladový slovník. Ostrava: Montanex, 1996, 110 s. ISBN 80-85780-75-5. info
Metody hodnocení
Požadavky pro získání kreditů: zápočet na základě aktivní práce na seminářích, vypracovnání několika drobných seminárních prací v elektronické podobě.
Informace učitele
Literatura: Adelsberger, H., H., Collis, B., Pawlowski, J., M. (ed). Handbook on Information Technologies for Education and Training. Berlin, Heidelberg, New York 2002. Aufenanger, S., Schulz-Zander, R., Spanhel, D. Jahrbuch Medienpädagogik 1. Opladen 2001. Baranovič, R., Moravčíková, L., Šnajder, L. Internet pro střední školy. Praha: Computer Press, 1999. Bráza, J. Internet Jak hledat a najít. Praha: Grada, 2001. Brdička, Bořivoj. Role internetu ve vzdělávání. Kladno: AISIS, 2003. Busch, W., H. Internet für Lehrer. Frankfurt/Main, New York 1998. Černochová, M., Komrska, T., Novák, J. Využití počítače při vyučování. Praha: Portál 1998. Franců, M., Hrbáček, J., Švec, A. Informační technologie. Brno: PdF MU, 1998. Gertsch, Ch., A. Lernen und lehren mit Internet. Eine Einführung ins Internet für das Selbststudium und den Unterricht. Aarau 1999. Hildebrand, J. Internet-Ratgeber für Lehrer. Köln 1996. Chrdle, P. (ed.). Současné trendy ve vzdělávání. Praha 1995. Issing, L., J., Klimsa, P. (ed.). Informationen und Lernen mit Multimedia. Weinheim 1997. Kammerl, R. (ed.). Computergestütztes Lernen. München, Wien 2000. Kusala, J. Internet ve škole. Praha: Fortuna, 2000. Mareš, Jan, Čižinský, Daniel. Hypertext, hypermédia možnosti využití ve škole. Pedagogika, 1998, roč. 48, č. 3, s. 243-256. Mioduser, David, Nachmias, Rafi. WWW in Education: An Overview. In Adelsberger, H., H., Collis, B., Pawlowski, J., M. (ed). Handbook on Information Technologies for Education and Training. Berlin, Heidelberg, New York 2002. s. 23-43. Mioduser, David, Nachmias, Rafi. WWW in Education: An Overview. In Adelsberger, H., H., Collis, B., Pawlowski, J., M. (ed). Handbook on Information Technologies for Education and Training. Berlin, Heidelberg, New York 2002. s. 23-43. Perrochon, Louis. School goes Internet. Das Buch für alle Lehrerinnen und Lehrer. Heidelberg 1999. Počítače na základních a středních školách. Praha 2000. Rambousek, V. aj. Práce s počítačem. Praha 1997. Rambousek, V. aj. Technické výukové prostředky. Praha 1989. Růžička, O. Internet pro učitele. Praha: Computer Press, 2001. Řezníček, P. Internet pro studenty. Praha: Computer Press, 2001. Říha, P. Slovník počítačové informatiky. Ostrava 2002. Skalková, Jarmila. Využívání médií jako didaktického prostředku v procesu školního vyučování. Pedagogika, 2002, roč. 52, č. 4, s. 455-462. Slavík, J., Novák, J. Počítač jako pomocník učitele. Praha: Portál, 1997. Strach, Jiří. Využití počítačů ve výuce. In Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. Brno: MU, 1996, s. 82 89. Zounek, Jiří. Počítač, Internet a multimédia v práci učitele. In Novotný, Petr, Pol, Milan (ed.). Vybrané kapitoly ze školní pedagogiky. Brno: MU, 2002. s. 61-73. Zounek, J., Kříž, R. Internet pro pedagogy. Praha 2001. Zounek, J., Kříž, R., Kunzová, Z. Internet nejen pro studenty. Praha 2003.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět byl do minulého roku vypisován pod názvem Internet ve vzdělávání. Od letošního roku už bude vypisován pouze pod současným názvem. Změna názvu souvisí s koncepční změnou výuky předmětů týkajících se ICT ve vzdělávání.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2001, jaro 2002, podzim 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014.