PSB_202 Didaktika psychologie II

Filozofická fakulta
jaro 2008
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Rozvrh
Út 10:00–11:35 C43
Předpoklady
PSA_0SZ Souborná zkouška && PSB_78 Didaktika psychologie I
PSB_78
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je určen studentům majícím zájem působit po ukončení studia psychologie jako učitelé psychologie na středních školách. Cílem je seznámit studenty s obsahem učiva na jednotlivých typech středních škol, osvojení si efektivních metod a forem výuky. Program slouží k tomu, aby se student naučil z pedagogického hlediska proniknout do učební látky (viz didaktická analýza učiva). Součástí předmětu je pedagogická praxe na středních školách (náslechy a vlastní výstupy v hodinách psychologie).
Osnova
  • Didaktika psychologie II Tématické okruhy: 1. Postavení psychologie v obsahu středoškolského vzdělávání. Profilace výuky psychologie podle typů středních škol – středních odborných učilišť, středních odborných škol, gymnázií. Učební plány. Učební osnovy. Časově tematické plány. Učebnice. Rámcové vzdělávací programy (RVP pro gymnaziální vzdělávání, RVP pro střední odborné vzdělávání) – školní vzdělávací programy (ŠVP). 2. Mezipředmětové vztahy a vytváření systému vědomostí. 3. Plánování výuky, příprava učitele na vyučování (perspektivní – dlouhodobá, aktuální – bezprostřední, písemná příprava na vyučovací hodinu psychologie – její součásti). 4. Pozorování a analýza vyučovacího procesu – hospitace ve vyučovací hodině psychologie (kritéria pro pozorování vyučovací hodiny, záznam o průběhu vyučovací hodiny, analýza vyučovací hodiny). 5. Psychologický pojem, jeho druhy a vztahy mezi pojmy. Vymezování a vysvětlování psychologických pojmů. 6. Výběr a uspořádání učiva v psychologii. -------------------------------- 7. a) Výklad předmětu psychologie a jejích základních metod. b) Výklad systému psychologických vědních disciplín a jejich úkolů v praxi. c) Výklad podstaty duševního života. d) Výklad čití a vnímání; jednoduché psychologické pokusy k demonstraci některých zákonitostí a zvláštností vnímání. e) Výklad představivosti (představy a fantazie); jednoduché psychologické pokusy. f) Výklad paměti; jednoduché psychologické pokusy. g) Výklad učení; jednoduché psychologické pokusy. h) Výklad pozornosti; jednoduché psychologické pokusy. ch) Výklad myšlení a řeči; jednoduché psychologické pokusy. i) Výklad emocí a citů; jednoduché psychologické pokusy. j) Výklad volního procesu. k) Výklad činnosti. l) Výklad psychologie osobnosti. atd. Poznámka: Okruhy počínaje č. 7 jsou náměty pro práci v seminářích, slouží jako praktická příprava pro vlastní výstupy v hodinách psychologie v rámci pedagogické praxe na středních školách. Student zpracuje přípravu na 1 vyučovací hodinu psychologie na střední škole dle doporučené osnovy (výběr tématu dle vlastní volby) a realizuje 1 výstup s tímto tématem na semináři, po němž bude analyzována jeho vyučovací hodina ostatními studenty a proběhne sebereflexe vystupujícího studenta. Literatura (základní): Cyrusová, E. a kol.: Metodické pokyny pro výuku psychologie – cvičení. Praha 1996. Homola, M., Trpišovská, D.: Úvod do didaktiky psychologie. Olomouc 1989. Homola, M., Žáková, H.: Příručka pro vyučování psychologie na SVVŠ. Ústí nad Labem 1968. Kalhous, Z., Obst, O. a kol.: Školní didaktika. Praha 2002. Rozsypalová, M.: Metodické postupy ve vyučování psychologie na SZŠ. Praha 1987. Skalková, J.: Obecná didaktika. Praha 1999, 2007. Vízdal, F.: Didaktika psychologie I. Brno 1987. Literatura (doporučená rozšiřující): Blaškovič, O., Jurčo, M., Pardel, T.: Psychológia v obrazoch a príkladoch. Bratislava 1962. Kol.: Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. Brno 1999. Maňák, J., Švec, V.: Výukové metody. Brno 2003. Pasch, M. a kol.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Jak pracovat s kurikulem. Praha 1998. Petty, G.: Moderní vyučování. Praktická příručka. Praha 1996. Podlahová, L.: Ze studenta učitelem. Student – praktikant – začínající učitel. Olomouc 2002. Podlahová, L.: První kroky učitele. Praha 2004. Psychológia na stredných školách (Študijní text na prípravu učiteľov psychológie na nové poňatie výchovy a vzdelávania). Bratislava 1984. Rozsypalová, M.: Ukázky z literárních děl k doplnění výuky psychologie na SZŠ. Praha 1979. Rys, S.: Příprava učitele na vyučování. Praha 1979. Silberman, M. za pomoci K. Lawsonové: 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Osvědčené způsoby efektivního vyučování. Praha 1997. Švec, V., Filová, H., Šimoník, O.: Praktikum didaktických dovedností. Brno 2003. Učebnice, učební texty psychologie pro různé typy středních škol. Učební osnovy předmětu psychologie pro různé typy středních škol. Pozn.: Další literatura (rozšiřující) bude doporučována na přednáškách a seminářích k jednotlivým tematickým okruhům a dílčím problémům.
Literatura
  • Rozsypalová, M.: Metodické postupy ve vyučování psychologie na SZŠ. Praha 1987.
  • Cyrusová, E. a kol.: Metodické pokyny pro výuku psychologie - cvičení. Praha 1996.
  • Homola, M., Žáková, H.: Příručka pro vyučování psychologie na SVVŠ. Ústí nad Labem 1968.
  • Homola, M., Trpišovská, D.: Úvod do didaktiky psychologie. Olomouc 1989.
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika [Kalhous, Portál, 2002]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 80-7178-253-X. info
  • Obecná didaktika. Edited by Jarmila Skalková. 1. vyd. Praha: ISV nakladatelství, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1. info
  • VÍZDAL, František. Didaktika psychologie. 1. vyd. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 1987, 134 s. info
Metody hodnocení
typ výuky: přednáška a seminář, podmínky k ukončení předmětu: aktivní účast na seminářích - min. 80 %, seminární práce: zpracování 1 přípravy na hodinu psychologie na střední škole (dle doporučené osnovy) - výběr tématu dle vlastní volby a 1 výstup s tímto tématem na semináři, výstup: ústní zkouška (zahrnuje tematické okruhy předmětu Didaktika psychologie I a II)
Informace učitele
Poslední úprava 23. 9. 2007 PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 1999, jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019.