CJBC137 Vybrané filmové adaptace literárních děl

Filozofická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/2. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Bubeníček, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Eva Zachová
Rozvrh
St 16:40–19:55 B32
Předpoklady
Určeno pro studenty, kteří již absolvovali zkoušku z teorie literatury. Tento předpoklad platí pouze pro studenty české literatury. Podmínkou není absolvování Teorie filmové adaptace.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/60, pouze zareg.: 0/60, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/60
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz je věnován vztahům mezi literárním a filmovým dílem. Základem je zevrubná interpretace literárního díla a jeho filmového přepisu. Účastníci semináře budou sledovat adaptační způsoby, významové i stylové posuny, rozdíly ve vyprávění, čas, estetické struktury literárního textu i filmu, sociální funkci díla atp. Součástí bude šest videoprojekcí.
Cílem semináře je:
představit hlavní teoretické přístupy studentům,
poskytnout pojmovou výbavu z oblasti teorie filmové adaptace,
naučit studenty základní interpretační dovednosti, které využijí při interpretaci adaptací vybraných literárních děl.
Osnova
  • Zkoumána budou tato literární a filmová díla:
  • Deník venkovského faráře (Georges Bernanos, Robert Bresson),
  • Žert (Milan Kundera, Jaromil Jireš),
  • Démanty noci (Arnošt Lustig, Jan Němec),
  • Pohrdání (Alberto Moravia, Jean-Luc Godard),
  • O rodičích a dětech (Emil Hakl, Vladimír Michálek),
  • Pornografie (Witold Gombrowicz, Jan Jakub Kolski).
Literatura
  • CHATMAN, Seymour Benjamin. Dohodnuté termíny : rétorika narativu ve fikci a filmu. V Olomouci: Univerzita Palackého, 2000, 259 s. ISBN 8024401754. info
  • CHATMAN, Seymour. Existenty příběhu: Úvaha o postavě a prostředí ve filmovém a literárním narativu. Přel. Milan Orálek. Aluze, 2005, roč. 9, č. 3, s. 75 – 101.
  • CHATMAN, Seymour. Story and Discourse. Narrative Structure in Fiction and Film. Ithaca : Cornell University Press, 1980, 277 s.
  • MCFARLANE, Brian. Novel to film : an introduction to the theory of adaptation. Oxford: Clarendon Press, 1996, viii, 279. ISBN 0198711506. info
  • CORRIGAN, Timothy. Film and literature :an introduction and reader. Upper Saddle River, New Jersey: Prentice-Hall, 1999, x, 374 s. ISBN 0-13-526542-8. info
  • HUTCHEON, Linda. A Theory of Adaptation. New York : Routledge, 2006. 232 s.
  • STAM, Robert (ed.) - RAENGO, Alessandra (ed.). Literature and Film. A Guide to the Theory and Practice of Film Adaptation. 1. vyd. Malden : Blackwell Publishing, 2005. 359 s.
  • SZCZEPANIK, Petr. (ed. spolu s Petrem Marešem) Tvořivé zrady. Antologie současného polského myšlení o filmu a audiovizuální kultuře. Praha: NFA, 2005, 500 s. ISBN 80-7004-119-6. info
  • MACUROVÁ, Alena a Petr MAREŠ. Text a komunikace : jazyk v literárním díle a ve filmu. Praha: Univerzita Karlova, 1993. info
  • PŘÁDNÁ, Stanislava, Zdena ŠKAPOVÁ a Jiří CIESLAR. Démanty všednosti :český a slovenský film 60. let : kapitoly o nové vlně. Vyd. 1. Praha: Pražská scéna, 2002, 387 s. ISBN 80-86102-17-3. info
  • HAMES, Peter. The Czechoslovak new wave. Berkeley, California: University of California Press, 1985, x, 322. ISBN 0520048598. info
  • HORTON, Andrew – MAGRETTA, Joan. Modern European Filmmakers and the Art of Adaptation. New York : Frederick Ungar Publishing, 1981. 383 s.
  • MRAVCOVÁ, Marie. Od Oidipa k Francouzově milence :světová litaratura ve filmu : interpretace z let 1982-1998. Vyd. 1. Praha: Národní filmový archiv, 2001, 371 s. ISBN 80-7004-099-8. info
  • MRAVCOVÁ, Marie. Literatura ve filmu. Praha: Melantrich, 1990. ISBN 8070230622. info
  • MONACO, James. Jak číst film : svět filmů, médií a multimédií : umění, technologie, jazyk, dějiny, teorie. Translated by Tomáš Liška - Jan Valenta, Illustrated by David Lindroth. 1. vyd. Praha: Albatros, 2004, 735 s. ISBN 9788000014104. info
  • RIMMON-KENAN, Shlomith. Poetika vyprávění : Narrative fiction : contemporary poetics (Orig.). Translated by Vanda Pickettová. Vyd. 1. Brno: Host, 2001, 174 s. : i. ISBN 80-7294-004-X. info
  • MÁLEK, Petr. Teorie intertextu a literární kontexty filmu I. Iluminace, 1993, roč. 5, č. 2, s. 7 – 31.
  • MÁLEK, Petr. Teorie intertextu a literární kontexty filmu II. Iluminace, 1993, roč. 5, č. 3, s. 7 - 36.
  • KLEIN, Michael (ed.) – Parker, Gillian (ed.). The English Novel and the Movies. New York : Frederik Invar Publishing, 1981. 383 s.
  • WAGNER, Geoffrey. The Novel and the Cinema. Rutherford : Fairleigh Dickinson University Press, 1975. 394 s.
  • KOZLOFF, Sarah. Invisible Storytellers: Voice-over Narration in American Fiction Film. Berkeley : University of California Press, 1988. 167 s.
Metody hodnocení
Podmínky k získání zápočtu: odevzdání seminární práce a aktivní účast.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010.