PSB_82 Specifické poruchy učení, diagnostika a náprava

Filozofická fakulta
jaro 2010
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Jarmila Burešová (přednášející), PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (zástupce)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Rozvrh
Út 11:30–13:15 ?
Předpoklady
PSA_040 Neurovědy && PSB_05 Některé příčiny škol.neprosp. && PSA_0SZ Souborná zkouška
Seminář je určen studentům II. cyklu oboru psychologie. Navazuje na znalosti z obecné a vývojové psychologie, rozšiřuje informace ze semináře Některé příčiny školního neprospěchu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 18 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/18, pouze zareg.: 0/18
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu studenti dokáží vysvětlit podstatu pojmu specifické vývojové poruchy učení, rozlišit jednotlivé typy specifických poruch učení, popsat jejich specifika. Na základě výsledků diagnostických metod kategorizovat jednotlivé typy poruch učení. Následně nevrhnout adekvátní nápravné postupy.
Osnova
  • 1. Úvod, seznámení s obsahem semináře, se závažností problematiky SPU
  • 2. Specifické poruchy učení – definice, vymezení pojmů, etiologie, výskyt poruch v populaci (základní informace Matějček 1995, Pokorná 1997)
  • 3. Dyslexie - charakteristika poruchy (Matějček 1995, 87 – 142)
  • – normální postup osvojování čtení a zvláštnosti u dítěte s dyslexií
  • – některé používané diagnostické metody a práce s nimi (např. reverzní test Edfeldové, Gestalt test Benderové, Matějčkův test obkreslování, Zkouška čtení Matějčka a kol., Diagnostika specif.poruch učení J.Nováka )
  • 4. Dyslexie
  • – metody nápravy (Matějček 1995, 175 – 206, Pokorná 1997, 211 – 246)
  • – kazuistiky
  • 5. Dysgrafie - charakteristika poruchy (Matějček 1995, 90 - 92)
  • – diagnostika, ukázky písma
  • 6. Dysgrafie
  • – metody nápravy (rozvíjení jemné a hrubé motoriky, držení psacího náčiní, uvolňovací cviky, průpravné cviky pro písmena)
  • – zásady pro práci s dysgrafikem, přístup rodiny a školy
  • – kazuistiky
  • 7. Dysortografie – charakteristika poruchy (Matějček 1995, 87 – 90)
  • – diagnostika – některé používané metody a práce s nimi (např.zkoušky sluchové analýzy a syntézy, sluchové diferenciace, rytmu, diagnostické diktáty, přepisy, rozbor školních a domácích písemných prací)
  • – vzájemný vztah motorické a pravopisné stránky psaní
  • 8. Dysortografie
  • – nápravné metody a jejich použití
  • – kazuistiky
  • 9. Dyskalkulie – charakteristika poruchy (Matějček 1995, 93 – 96, Novák 1997)
  • – vývoj matem. schopností u dětí
  • – diagnostika – některé používané metody a práce s nimi (např. Rey – Osterriethova figura, číselný trojúhelník, Koščova Kalkulie III, Novákův soubor Vyšetření matem.schopností u dětí)
  • 10. Dyskalkulie
  • – nápravné metody
  • – kazuistiky
  • 11. Práce s dětmi se specifickými poruchami učení na školách,
  • – výchovné přístupy
  • – prognóza
  • 12. Diskuze k problematice. Kolokvium.
Literatura
  • BALŠÍKOVÁ, Olga a Jiří DAN. Náprava čtení a psaní. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 41, 86. ISBN 8004250793. info
  • LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Vyd. 2., dopl. Praha: Avicenum, 1991, 284 s. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie : specifické poruchy čtení [Matějček, 1995]. Vyd. 3., upr. a rozš. Jinočany: H & H, 1995, 270 s. ISBN 80-85787-27-X. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 335 s. ISBN 8004245269. info
  • NOVÁK, Josef. Dyskalkulie :specifické poruchy počítání; metodika rozvíjení početních dovedností se souborem pracovních listů. Vyd. 1. Litomyšl: Augusta, 1997, 111 s. +. ISBN 80-86048-03-9. info
  • Novák, Josef, Kumorovitzová, Mária: Nauč mě počítat,Augusta, Litomyšl 1994
  • POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 310 s. ISBN 80-7178-135-5. info
  • SERFONTEIN, Gordon. Potíže dětí s učením a chováním. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 149 s. ISBN 80-7178-315-3. info
  • TRAIN, Alan. Specifické poruchy chování a pozornosti :jak jednat s velmi neklidnými dětmi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997, 164 s. ISBN 80-7178-131-2. info
  • Tymichová, Hana:Nauč mě číst a psát, SPN, Praha 1985
  • Poruchy učení. Edited by Olga Zelinková. 3. vyd. Praha: Portál, 1998, 196 s. ISBN 80-7178-242-4. info
Výukové metody
Jednotlivá témata jsou ilustrována ukázkami diagnostických metod a kazuistikami. Ve výuce bude použit výklad základních charakteristik jednotlivých specifických poruch učení. Budou demonstrovány některé diagnostické metody. Studenti budou na předložených kazuistikách a dokumentaci z vyšetření dětí analyzovat a srovnávat výsledky použitých metod a diskutovat o diagnostických závěrech a doporučeních pro nápravnou práci s dětmi.
Metody hodnocení
Rozprava nad dokumentací klientů poradny, která potvrdí, zda student dokáže data interpretovat. Kontrolní otázky ověřující pochopení klíčových pojmů. Diskuze o adekvátních poradenských intervencích.
Informace učitele
Výuka semináře bude probíhat v dopoledních hodinách dle domluvy s přihlášenými studenty (kterýkoli den kromě středy). Seminář se koná se v prostorách PPP Brno, Zachova 1 - v letním semestru. Vzhledem k charakteru semináře (demonstrace diagnostických a nápravných metod) a k prostorovým možnostem je počet účstníků omezen na 16 osob. Pro absolvování předmětu je nutná 80% účast na seminářích a splnění dalších požadavků přednášejícího pro udělení kolokvia. Poslední úprava provedena dne: 29.11.2009. PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 1999, jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, podzim 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, jaro 2009.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2010/PSB_82