UZIJA120 Didaktika italštiny II

Filozofická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Naděžda Bruzlová (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Petr Dytrt, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 12:30–14:05 G12
Předpoklady
IJIA026 Souborná zkouška || IJIA028 Bakalářská zkouška && IJIIB901 Didaktika italštiny I || UZIJA117 Didaktika italštiny I
Didaktika italštiny I. (UZIJA117)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Program semináře navazuje na Didaktiku I a je věnován především konkrétnímu využití autentických materiálů při výuce italského jazyka a jazykovým hrám.
Osnova
  • Práce v semináři se soustřeďuje na práci s konkrétními autentickými materiály. Jedná se o materiální nedidaktické prostředky, vytvořené rodilými mluvčími pro rodilé mluvčí, které mohou být vhodně využity ve výuce cizího jazyka, právě proto, že velmi dobře reflektují nejen současný jazyk, reálie a kulturu daného jazyka, ale rovněž mimojazykové skutečnosti země cizího jazyka. Studenti se v semináři naučí vybírat takové materiály, které mají potencionální pedagogickou a komunikativní hodnotu, analyzovat je a následně je úspěšně využívat v konkrétní praxi při výuce cizího jazyka. Pozornost v semináři je rovněž věnována využití nejrůznějších typů jazykových her, které, pokud jsou správně vybrány a zařazeny do vyučovací hodiny v souladu s cílem procvičované látky, představují velmi efektivní cvičení převážně komunikativního charakteru a lze jich s úspěchem využít v cizojazyčném vyučování.
Literatura
  • HENDRICH, Josef. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 498 s. URL info
  • CHODĚRA, Radomír. Didaktika cizích jazyků : úvod do vědního oboru. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, 209 s. ISBN 8020012133. info
  • Grammagiochi :per giocare con la grammatica. Edited by Paolo E. Balboni. Roma : Bonacci editore, 1999. 59 s. ISBN 88-7573-356-2. info
  • BALBONI, Paolo E. Dizionario di glottodidattica. Edited by Anthony Mollica. Perugia: Guerra Edizioni, 1999, xix, 111 s. ISBN 88-7715-338-5. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou semináře, kdy po krátkém teoretickém úvodu je práce věnována analýze vybraných autentických materiálů a jazykovým hrám. Formou zpracování analýzy konkrétního autentického materiálu a jeho prezentací pak studenti prokazuje schopnost propojit své teoretické znalosti s nabytými praktickými dovednostmi.
Metody hodnocení
Předmětem ústní zkoušky jsou okruhy probírané v Didaktice I. a II. Předpokladem připuštění ke zkoušce je aktivní participace na semináři a prezentace analýzy vybraného autentického materiálu a k němu navrhovaných aktivit během semestru.
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: Povinné pro uchazeče o učitelskou způsobilost.
Předmět je vyučován každý semestr.
Součást Učitelství pro střední školy.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.