PGK21A30 Didaktika

Filozofická fakulta
jaro 2013
Rozsah
1/1/0. blokově. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Předpoklady
PGK12A23 Pedagogické teorie
Předpokladem zápisu do kurzu je absolvování kurzu Pedagogické teorie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz didaktiky zachycuje vývoj této disciplíny v průběhu 20. století a současně mapuje základní modely vyučování. Další část kurzu je věnována teoriím učení, které jsou jedním z východisek pro koncipování i průběh vzdělávání a vyučování (asociativní teorie učení, teorie sociálního učení, teorie učení se vhledem, konstruktivistické teorie učení). Poslední část kurzu je zaměřena na projektování školních vzdělávacích programů, které vychází z platných dokumentů v ČR a současně je ukotveno v systémové teorii vzdělávání nebo v tzv. komunikativní didaktice.
Osnova
  • 1. Proudy didaktického myšlení od konce 18. století do roku 1990
  • 2. Současná kurikulární reforma
  • 3. Systémová teorie vzdělávání a model systémového vyučování
  • 4. Konstruktivistická teorie učení a konstruktivistický model výuky
  • 5. Teorie sociálního učení a jejich využití ve výuce
  • 6. Kompetence ve vzdělávání
  • 7. Projektování vzdělávacích cílů v rámci školních vzdělávacích programů
  • 8. Kurikulum a vzdělávací obsah
  • 9. Projektování vzdělávacího obsahu (učiva) v rámci školních vzdělávacích programů
  • 10. Vzdělávací výsledky a jejich měření
Literatura
  • Contemporary theories of learning : learning theorists-- in their own words. Edited by Knud Illeris. 1st pub. London: Routledge, 2009, viii, 235. ISBN 9780415473439. info
  • MAŇÁK, Josef, Tomáš JANÍK a Vlastimil ŠVEC. Kurikulum v současné škole. 1. vydání. Brno: Paido, 2008, 127 stran. ISBN 9788073151751. info
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 807178253X. info
  • PASCH, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině :jak pracovat s kurikulem. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 416 s. ISBN 80-7178-127-4. info
  • BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5. info
  • PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998, 148 s. ISBN 8085931494. info
Výukové metody
přednáška, cvičení
V rámci seminárních cvičení se studenti učí koncipovat školní vzdělávací program.
Metody hodnocení
písemný test a skupinový projekt.
Informace učitele
Kurz má současně i e-learningovou formou, kde jsou zveřejněny podmínky ukončení aktuálního kurzu, studijní materiály a závazné dokumenty pro tvorbu školních vzdělávacích programů. Jednou z podmínek ukončení kurzu je minimálně poloviční účast studentů na výuce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020.