IM095 Kurátor jako/a médium

Filozofická fakulta
jaro 2014
Rozsah
1/1/0. 3 kr. (plus 1 za zk). Doporučované ukončení: k. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Marika Kupková, Ph.D. (přednášející), doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 10:50–12:25 N21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Po ukončení předmětu by student měl být schopen rozlišit jednotlivé typy výstavních institucí a charakterizovat jejích specifika, měl by se orientovat v brněnských a galeriích a být schopen je zařadit do výše zmíněné typologie; dokáže charakterizovat fungování dalších subjektů podílejících se na galerijním provozu, jako jsou sběratelé, některé nadace a obecně prospěšné společnosti; bude obeznámen s možnostmi mediální propagace výstavní činnosti; dokáže zhodnotit dopad činnosti odborných a školských institucí na provoz výtvarného umění. Na konci kurzu bude student schopen charakterizovat a zhodnotit roli kurátora v rámci galerijního provozu, bude znát významné české a světové kurátory; bude se orientovat v současných periodicích zabývajících se kritikou umění; bude schopen identifikovat specifika umělecké kritické kritiky jako žánru. Student bude dále schopen formulovat koncepci vlastního kurátorského projektu včetně doprovodného kulturního programu; bude schopen recenzovat výstavní projekty.
Osnova
  • 1. Institucionální rámec galerijního provozu. Typologie galerijních institucí: muzea umění (sbírkotvorné instituce), galerie typu Kunsthalle, soukromé galerie, nezávislé galerie.
  • 2. Struktura muzeí umění a galerií v České republice po roce 1989 s důrazem na brněnskou scénu. Sběratelé umění. Jednotlivé role v galerijních institucích: ředitelé, kurátoři, galerijní lektoři. Občanská sdružení, nadace a obecně prospěšné společnosti na poli sbírání a prezentace současného umění.
  • 3. Kurátor a proměny pojetí jeho role s důrazem na aktuální stav. Kurátoři specialisté – kurátorská studia. Významné postavy světového a českého kurátorství.
  • 4. Kurátoři jako umělci. Umělci v roli kurátorů.
  • 5. Umělecká kritika, její tradice a současný stav. Umělecká kritika v České republice po roce 1989 – významná periodika a kritici umění.
  • 6. Vysoké umělecké školství v České republice. Formy socializace umění (role masmédií a internetu). Veletrhy umění, umělecké soutěže a ceny jako další formy prezentace, propagace a reflexe výtvarného umění.
Literatura
  • Michal Koleček (ed.), Framing of art. Ústí nad Labem : Fakulta umění a designu Univerzity Jan Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, 2007. ISBN 978-80-7044-730-7.
  • Jeřábková, Edith – Vítková, Lenka, Plán B. Umělec, 2006, č. 3, s. 16 – 22.

    Helguera, Pablo, Jak se pohybovat ve světě umění. Umělec, 2008, č. 1, 28 – 38.

  • Jeppesen, Travis, Hledají se ambiciózní kurátoři, nástup ihned. Umělec, 2004, č. 1, s. 23.

    Pokorný, Marek, Kritika, kritika. Umělec, 1998, č. 5, s. 11.

    Pospiszyl, Tomáš, Kritika a laureát. Umělec, 1998, č. 4, s. 11 – 12.

  • Lahoda, Tomáš, Pusťte mě k tomu. Umělec, 2001, č. 1, s. 48 – 55.

    Magid, Václav – Boika, Alena, Interview s Viktorem Miziano. Umělec, 2007, č. 1, s. 10 – 19.

  • Elkins, James (ed.), The State of Art Criticism. New York and Oxon : Routledge, 2008. ISBN 0-415-97787-8.
  • Pospiszyl, Tomáš, Nezahojené křivdy Stanislava Kolíbala. Ateliér, 2004, č. 2, s. 2.

    Hlaváček, Josef, Tak to nebylo... Umělecké dílo a jeho interpretace. Ateliér, 2004, č. 20, s. 2.

  • Médium kurátor : role kurátora v současném českém umění. Edited by David Korecký. Vyd. 1. Praha: Agite/Fra, 2009, 276 s. ISBN 9788086863344. info
  • OBRIST, Hans Ulrich. A brief history of curating. [Dijon]: Presses du réel, 2008, 243 s. ISBN 9782840662877. info
  • KESNER, Ladislav. Muzeum umění v digitální době : vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Vyd. 1. V Praze: Argo, 2000, 259 s. ISBN 8070351551. info
  • BENNETT, Tony. The birth of the museum : history, theory, politics. 1st pub. New York: Routledge, 1995, x, 278. ISBN 0415053870. info
Výukové metody
Výuka bude probíhat kombinovanou formou přednášek a praktických cvičení (psaní vlastních kritických textů a jejich následný rozbor), exkurzí do brněnských galerijních institucí doplněných o setkání s vybranými kurátory.
Metody hodnocení
Kurz bude ukončen písemným testem; podmínkou k absolvování kurzu je rovněž individuální projekt - buď (a) recenze jedné z výstav probíhajících v aktuálním časovém období v Brně, nebo (b) návrh koncepce kurátorského projektu.
Informace učitele
Kurs probíhá v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/28.0044 Inovace uměnovědných studijních oborů na Filozofické fakultě MU, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Viz. www.phil.muni.cz/music/opvk.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2012, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.