IMK015 Úvod do studia IM II

Filozofická fakulta
jaro 2014
Rozsah
2/0/0. 4x za semestr. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Zuzana Panák Husárová, Ph.D. (přednášející), doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 28. 2. 10:50–12:25 N21, Pá 28. 3. 10:50–12:25 N21, Pá 25. 4. 10:50–12:25 N21, Pá 16. 5. 10:50–12:25 N21
Předpoklady
Druhá část dvousemestrálního kurzu teorie interaktivních médií. Posluchači se seznámí se základními pojmy teorie interaktivních médií, základními metodologiemi a strategiemi výzkumu umění nových médií.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kursu bude student schopen:
Definovat základní pojmy z oblasti umění nových médií: nová, digitální, interaktivní média; na vztah informačních technologií a post-moderny; vztah umění a techniky/médií
Vysvětlit vztahy mezi konceptuálním, technickém a kulturním rámci nových médií
Shrnout poznatky z oblasti diskurzu teorie a estetiky umění nových médií a techno-, či kyber-kultury."
Osnova
  • 1.) kybernetické paradigma a vizuální kultura
  • 2.) nová-média; digitální-média; interaktivní média
  • 3.) intermedialita; hypermedialita; transmedialita; multisenzorickost. hypertext a narativita
  • 4.) binární kód a interaktivita – koncept rozhraní a vztah člověk-stroj. imerze a zkušenost bytí v prostoru- technologie umělé nebo rozšířené reality
Literatura
    povinná literatura
  • Ed. Lister, M. a kol.: New Media: A Critical Introduction, Londýn, 2003
  • Monoskop - www.monoskop.or, www.monoskop.org/log
  • Flusser, V.: Do univerza technických obrazů, Praha 2001.
  • Manovich, L.: The Language of New Media, Mit Press 2002.
  • Bolter, J.D, Grusin, R.: Remdiation. Understanding New Media, MIT Press,2000.
  • McLuhan, M.: Člověk, média a elektronická kultura, Brno Jota, 2000.
  • Manovich, L.: Principy nových médií, in Teorie vědy/Theory of Science, XI/XXIV/2/2002.
  • Slovo pismo akce hlas. Ed. Josef Hirsal-Bohumila Grogerova. Praha 1997.
    doporučená literatura
  • Flusser, V.: Komunikológia, Bratislava 2002.
  • Huhtamo, E.: From Kaleidoscomaniac to Cybernerd: Notes Toward an Archeology of Media, In. Ed.Druckerey, T.: Electric Culture: Technology and Visual Representation, New York 1994.
Výukové metody
přednášky (1,5h týdně)
Metody hodnocení
Hodnocení: 1. komentování textů 2. písemný test
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.