PB32JB83 Ecological Education Seminar

Faculty of Arts
Spring 2014
Extent and Intensity
0/2. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. et Mgr. Michal Medek (lecturer), Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (deputy)
Guaranteed by
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Contact Person: Ivana Klusáková
Supplier department: Department of Educational Sciences – Faculty of Arts
Timetable
each odd Wednesday 9:10–12:25 ?
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 25 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/25, only registered: 0/25, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/25
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Students will familiarize themselves with current situation of ecological/environmental education in Czech Republic. The course is focused on aims, methods and institutional framework of environmental education (EE), not on eco-educational topics themselves. It therefore follows the course PGK32B59 Current Issues in Environmental Education. The course consists of three teaching blocks, assesment and one-day excursion. The teaching blocks deal with environmental education within Czech curriculums and focus on extra-curricular EE as well. The excursion introduces practical activities of EE institutions. After completing the course, students will have an insight in options for environmental education and will be able to co-prepare and co-manage EE projects and programs.
Syllabus
  • 1 - 26/02 Úvod do environmentální výchovy, environmentální výchova v předškolním věku - cíle a kompetence nabyté v rámci kurzu, požadavky k zápočtu; - cíle a obsahy environmentální výchovy (EV); - didaktické zvláštnosti EV - zakotvení EV v oficiálních dokumentech ČR; - EV dětí předškolního věku: vybraná teoretická východiska, ukázky a hodnocení výukových programů. 2 - 12/03 Environmentální výchova na základní a střední škole - EV v předškolním věku – lesní MŠ, EV na ZŠ a SŠ – možnosti a role v rámci kurikulární reformy; 17/03-18/04 - vlastní návštěva a hodnocení ekologického výukového programu 3 - 26/03 NNO v environmentální výchově, - střediska ekologické výchovy, ČSOP a Pavučina; - školní ekologické projekty; - ekologické výukové programy jednodenní a pobytové; - didaktické zásady tvorby ekologických výukových programů; - projektová výuka v EV; 4 - 09/04 mimoškolní EV - historie, vývoj a současnost; - ukázka tvorby plánu EV pro mimoškolní výchovu a příkladů dobré praxe; - zadání témat závěrečných prací. 5- 26/04 představení hodnocení náslechů programů EV, EV v informálním vzdělávání (metodiky interpretace přírodního a kulturního dědictví), konzultace závěrečných prací veřejnosti. 6 - 07/05 představení seminárních prací I 7 - 12/05 (konkrétní termín bude stanoven po domluvě se studenty) Terénní exkurze - využití chráněných území v EV; ekopedagogické využití školních pozemků a budov; - prezentace seminárních prací II.
Literature
    required literature
  • Krajhanzl, J. (2011) Děti a příroda: období dětského vývoje z hlediska environmentální výchovy. Dostupné online z http://www.vztahkprirode.cz/soubory/evyvoj.pdf
  • PASTOROVÁ, M. a kol. (2011). Doporučené očekávané výstupy. Metodická podpora pro výuku průřezových témat na základních školách. Praha: Výzkumný ústav pedagogický. Dostupné na http://www.vuppraha.cz/nova-publikace-divize-vup-%E2%80%93-doporucene-ocekavane
    recommended literature
  • online zdroj časopis Bedrník: http://www.pavucina-sev.cz/b_bedrnik.htm
  • Činčera, J. (2013). Environmentální výchova: efektivní strategie. Praha: BEZK, Agentura KONIKLEC, Masarykova univerzita Brno.
  • online zdroj: Envigogika http://www.envigogika.cuni.cz/
  • ČINČERA, Jan. Environmentální výchova : od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 2007, 116 s. ISBN 9788073151478. info
    not specified
  • Máchal, A, Nováčková, H., Sobotová, L et al (2011) Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání. Brno: Lipka.
  • MÁCHAL, Aleš. Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek Brno, 2000, 205 s. ISBN 80-902954-0-1. info
Teaching methods
Interactive seminars, assesment, assignment, excursion.
Assessment methods
Active participation on all blocks is required, assesment of an environmental education program, assignment.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Teacher's information
http://www.acor.cz
The course is also listed under the following terms Spring 2007, Spring 2008, Spring 2009, Spring 2010, Spring 2011, Spring 2012, Spring 2013, Spring 2015, Spring 2016, Spring 2017, Spring 2018, Spring 2019.
  • Enrolment Statistics (Spring 2014, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2014/PB32JB83