PG_ZRU6 Metody zkušenostně reflektivního učení

Filozofická fakulta
jaro 2014
Rozsah
8/12. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jan Kolář, Ph.D. (přednášející), Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Jan Bareš (cvičící)
Mgr. Sven Dražan (cvičící)
Mgr. Libor Graclík (cvičící)
Mgr. Petra Rychecká (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jan Kolář, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 28. 2. 16:00–19:00 L35, Pá 7. 3. 8:30–10:00 L35, Pá 21. 3. 9:00–12:00 L35, 14:10–15:40 L35, Pá 11. 4. 8:30–17:00 ?
Předpoklady
TYP_STUDIA ( C )&& SEMESTR ( 2 )&& PG_ZRU1 Motivační kurz
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je zprostředkovat studentům zkušenost s metodami a technikami využívanými ve zkušenostně reflektivním učení a rozšířit tak jejich povědomí o poměrně pestré paletě možností, které se v této oblasti nabízejí. Spíše než o předložení vyčerpávajícího přehledu na toto relativně široké spektrum možností půjde však spíše o zprostředkování hlubšího vhledu do několika vybraných z nich.
Na konci tohoto kurzu student bude:
• mít vlastní zkušenost s několika vybranými technikami a metodami zkušenostně reflektivního učení;
• disponovat základním přehledem o způsobech aplikace vybraných metod a technik zkušenostně reflektivního učení;
• mít obecný znalostní přehled o východiscích a principech vybraných metod a technik zkušenostně reflektivního učení;
• schopen reflektovat přínos jednotlivých technik pro svůj vlastní osobnostně sociální rozvoj;
• umět použít získané informace a dovednosti o metodách a technikách zkušenostně reflektivního učení v bezprostřední pedagogické realitě;
Osnova
  • Osnova předmětu je tvořena vybranými metodami a technikami, které se ve zkušenostně reflektivním učení často aplikují. Konkrétní osnovu a rozvrh předmětu najdete na webové stránce ACORu: www.acor.cz. • Programy ZRU a šifrovací techniky, S. Dražan (učebna Acor, Veveří 28) • Výtvarná artefiletika/arteterapie a její využití ve ZRU, I. Klečka (učebna Acor) • Dramatická výchova a její využití ve ZRU, P. Rychecká, (Lužánky - středisko volného času, Lidická 50) • Imaginativní techniky a jejich využití ve ZRU I, J. Nehyba (učebna Acor) • Imaginativní techniky a jejich využití ve ZRU II, J. Nehyba(učebna Acor)
Literatura
  • Herec v divadle (Variant.) : Herec v moderním divadle : vize, metody a techniky herectví 20. století. info
  • HUMPOLÍČEK, Pavel. Imaginace - nástroj osobního rozvoje. Praha: Česká televize, 2010. pořad Milénium. URL URL info
  • VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 352 s. ISBN 9788024718651. URL info
  • HANŽL, Tomáš, Radek PELÁNEK a Ondřej VÝBORNÝ. Šifry a hry s nimi : kolektivní outdoorové hry se šiframi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 198 s. ISBN 9788073671969. info
  • VONDRUŠKA, Pavel. Kryptologie, šifrování a tajná písma. 1. vyd. Praha: Albatros, 2006, 340 s. ISBN 8000018888. info
  • LIEBMANN, Marian. Skupinová arteterapie : nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Translated by Johana Elisová. Vydání první. Praha: Portál, 2005, 279 stran. ISBN 8071788643. info
  • SEIFERT, Ang Lee, Theodor SEIFERT a Paul SCHMIDT. Aktivní imaginace : práce s fantazijními obrazy a jejich vnitřní energií. Translated by Markéta Reinstein. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 204 s. ISBN 8071788457. info
  • SCHMID, Wolf. Narativní transformace : dění, příběh, vyprávění, prezentace vyprávění. Translated by Petr Málek. Vyd. 1. Brno: Ústav pro českou literaturu AV ČR, 2004, 68 s. ISBN 8085778416. info
  • CAMPBELL, Jean. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 199 s. ISBN 80-7178-204-1. info
Výukové metody
Jednotlivé lekce kurzu budou realizovány jako interaktivní a sebezkušenostní semináře. Lekce budou zpravidla probíhat v učebně ACOR (Veveří 26).
Metody hodnocení
Na závěr kurzu student vypracuje sebezkušenostní esej o rozsahu 2 - 3 normostran, a to na téma: „Jakým způsobem ovlivnil kurz mé uvažování o práci lektora ZRU?“. Texty odevzdávejte mailem na adresu kolar@acor.cz.
Pro ukončení kurzu je třeba rovněž podepsat prezenční listinu kurzu a na mail acor@acor.cz odevzdat formulář zpětné vazby, který bude dostupný v závěrečné lekci kurzu. Vše je potřebné si vyřídit do těchto termínů: (1. ročník ZRU /ZKUPP do 6.6. 2014, 2. ročník ZRU/ZKUPP do 20. 4. 2014, studenti s označením předmětu ZRUB do 20.4. 2014).
Informace učitele
http://www.acor.cz
Tento kurz je realizován v rámci projektu Zkušenostní a reflektivní učení - podpora odborné přípravy studentů (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0202) spolufinancovaného z prostředků Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2013, jaro 2016, jaro 2018.