IM090 Kritická analýza počítačových her

Filozofická fakulta
jaro 2015
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: kz.
Vyučující
Mgr. Jan Miškov (přednášející)
Mgr. Tomáš Bártek (přednášející)
Vilém Šoulák (pomocník)
Mgr. Jaroslav Švelch, PhD. (náhr. zkoušející), doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé liché pondělí 16:40–19:55 N21
Předpoklady
IM082 Herní studia
Seminář předpokládá pravidelnou, aktivní účast v seminářích. Nutná je schopnost číst odborné texty v angličtině. Obeznámenost se zadanými hrami, které budou předmětem analýzy a diskuze. Je případně možné udělit výjimku z prerekvizity (vzhledem ke zdůvodnění žádosti).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Po ukončení tohoto předmětu bude student schopen: 1) Analyzovat digitální hry coby kulturní artefakty nesoucí významy. 2) Vysvětlit, jakým způsobem hry fungují jako médium, jaké mají možnosti a jaká omezení. 3) Diskutovat o ideologické podjatosti vestavěné v systémech pravidel her a jejich reprezentacích. 4) Formulovat názory na současný stav digitálních her jako média. 5) Interpretovat hry z hlediska narativity a herních mechanik.
Osnova
  • Navazující seminář k přednáškám z Herních studií (IM082). Studenti budou na základě ludologické literatury analyzovat interaktivní texty z hlediska formálního, historicko-poetického, rétorického a ideologického. Hry k analýze budou vybrány na základě technické dostupnosti a diskuse v semináři. Některé hry budou zadány „za domácí úkol“. Tematické okruhy: 1) K čemu slouží herní kritika 2) Ideologie v počítačových hrách 3) Násilné a kontroverzní hry 4) Genderové reprezentace a stereotypy 5) Etika, morální volby a odpovědnost 6) Průnik analytických rámců.
Literatura
  • BOGOST, Ian. Persuasive games : the expressive power of videogames. 1st MIT Press pbk. ed. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2010, xii, 450. ISBN 9780262026147. info
  • SICART, Miguel. The ethics of computer games. London: MIT Press, 2009, 264 s. ISBN 9780262012652. info
  • Gamingessays on algorithmic culture. Edited by Alexander R. Galloway. London: University of Minnesota Press, 2006, xiii, 143. ISBN 9780816648511. info
  • JUUL, Jesper. Half-real : video games between real rules and fictional worlds. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2005, ix, 233. ISBN 9780262516518. info
  • TEKINBAŞ, Katie Salen a Eric ZIMMERMAN. Rules of play : game design fundamentals. London: MIT, 2004, xv, 672. ISBN 0262240459. info
  • MURRAY, Janet Horowitz. Hamlet on the holodeck : the future of narrative in cyberspace. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 1998, xii, 324. ISBN 0262631873. info
Výukové metody
Seminář formou diskuse a aktivního hraní (popř. sledování) vybraných her či interaktivních textů.
Metody hodnocení
Frekventanti kurzu odevzdají dvě písemné práce: jedno krátké hodnocení existující analýzy nějaké hry a jednu vlastní analýzu. Na posledním semináři budou ve skupině prezentovat referát na vybrané téma.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, jaro 2012, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.