IMNK11 Nástroje interpretace novomediálního díla II

Filozofická fakulta
jaro 2015
Rozsah
2/0/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 15:50–17:25 N21
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 150 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/150, pouze zareg.: 0/150, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/150
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Posluchači si v průběhu přednášky osvojí základní strategie interpretace uměleckého díla, se zaměřením na specifika interpretace umění nových médií.
Na konci kurzu bude student schopen zasadit mediální díla do širšího kulturního a teoretického kontextu s důrazem na vztah umění-věda-technika;
Definovat základní pojmy z oblasti: estetiky mediálního umění, jak se vyvíjela pod vlivem poznatků kybernetiky, informatiky, umělé inteligence ve 2. polovině 20.století;
Vysvětlit vztahy mezi jednotlivými disciplínami trojúhelníku umění –věda-technika na příkladech mediálního umění;
Analyzovat díla a etapy vývoje mediálního umění od 1. počítačových grafik po virtuální realitu;
Charakterizovat tvůrčí poetiku významných umělců mediálního umění s ohledem na širší kontext (společenský, umělecký, vědecký a technický vývoj a jeho reflexe);
Zhodnotit přínos a limity jednotlivých interpretačních nástrojů mediálního umění;
Shrnout poznatky z oblasti vývoje estetických přístupů k analýze mediálního umění.
Osnova
  • 1.) Art-science-technology (E. Shanken), new sensitivity (S. Sontag), hard science: critique of rationalism and objective truth.
  • 2.) Computer and Art (invited lecture Mgr. T. Staudek, Ph.D.) October 22.
  • 3.) 60s Cybernetics and Informatics: important tools of media art pioneers work understanding (N. Wiener, A. Turing, R. Ascott)
  • 4.) An interactive work of art as a tool of plurality of postmodern age articulation (invited lecture Mgr. Jozef Cseres) November 2.
  • 5.) 70s Expanded Cinema (G. Youngblood), politics of ecstasy (T. Leary) and System aesthetics (J. Burnham) viz: http://www.volweb.cz/horvitz/burnham/systems-esthetics.html),
  • 6.) Symposium on interpretation of media artwork. See: invited lectures by doc. Dusan Zahoransky, Mgr. art.: Narattor; Mgr. Bogumila Suwara, Ph.D.: How /new/media art work interprets itself.
  • 7.) 80s Language of New Media (L. Manovich). A structuralist approach to new media art and arrival of avant-gardes.
  • 8.) Lecture by contemporary artist MgA. Barbora Klimova” presentation of concept and process of her exhibition-document “For these, who did not get born here” (December 3)
  • 9.) 90s Net Art (collaborative and interactive art). Aesthetics of digital image (virtuality).
  • 10.) Software studies (Manovich and other). Information aesthetic according to L. Manovich.
Literatura
  • Hodrová, Daniela: …na okraji chaosu…Poetika literárního díla 20.století, Torst-Praha, 2001.
  • TRIBE, Mark a Reena JANA. New media art. Edited by Uta Grosenick. Köln: Taschen, 2006, 95 s. ISBN 3822830410. info
  • MARTIN, Sylvia. Video art. Edited by Uta Grosenick. Köln: Taschen, 2006, 95 s. ISBN 3822846740. info
  • ECO, Umberto a Ladislav NAGY. Meze interpretace. 1. české vyd. Praha: Karolinum, 2004, 330 s. ISBN 9788024607405. info
  • Art, lies and videotape : exposing performance. Edited by Adrian George. 1st pub. Liverpool: Tate, 2003, 99 s. ISBN 1854375253. info
  • BÍLEK, Petr A. Hledání jazyka interpretace :k modernímu prozaickému textu. Vyd. 1. Brno: Host, 2003, 360 s. ISBN 80-7294-080-5. info
  • GRAU, Oliver. Virtual art :from illusion to immersion. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 2003, xiv, 416 s. ISBN 0-262-07241-6. info
  • HAWKES, Terence. Strukturalismus a sémiotika. Vyd. 1. Praha: Host, 1999, 174 s. ISBN 80-86055-62-0. info
  • GRYGAR, Mojmír. Terminologický slovník českého strukturalismu :obecné pojmy estetiky a teorie umění : strukturalismus, struktura, vývoj umění, estetická funkce, norma, hodnota, znak, význam, osobnost, sémantické gesto. Vyd. 1. Brno: Host, 1999, 319 s. ISBN 80-86055-61-2. info
  • AUSLANDER, Philip. From acting to performance : essays in modernism and postmodernism. 1st publ. London: Routledge, 1997, x, 173. ISBN 0415157870. info
  • International postmodernism : theory and literary practice. Edited by Hans Bertens - Douwe Wessel Fokkema. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, 1997, xvi, 581 s. ISBN 90-272-3445-0. info
  • HARLAND, Richard. Superstructuralism : the philosophy of structuralism and post-structuralism [Harland, 1987, Methuen]. London: Methuen, 1987, x, 213 s. ISBN 0-416-03232-X. info
Výukové metody
Přednášky, čtení textů, přednášky osobností z oboru.
Metody hodnocení
Aktivní účast v hodinách. Znalostní test (10 otázek = 100 bodů). K úspěšnému absolvování je potřeba dosáhnout alespoň 70 bodů.
Informace učitele
Kurs byl připraven jako nový v rámci projektu č. CZ.1.07/2.2.00/28.0044 Inovace uměnovědných studijních oborů na Filozofické fakultě MU
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.