NJII_97 Autobiographie im 19. und 20. Jht.

Filozofická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Zdeněk Mareček, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Zdeněk Mareček, Ph.D.
Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav germanistiky, nordistiky a nederlandistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 12:30–14:05 K12 nerezervovat
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
In der Zeit der Entstehung der Autobiographie im modernen Sinne, etwa in der zweiten Hälfte des 18. Jahrhunderts, emanzipiert sich das Individuum vom religiösen Muster der Bekenntnisse, einer Beichte, die im pietistichen Milieu als "Erweckungsgeschichten" sehr verbreitet waren. Seit Goethe rücken ästhetische Aspekte und sinngebende Deutung in den Vordergrund. Im 19. Jh versuchen die Autoren der Autobiographie, dass Selbstporträt und Zeitporträt im Gleichgewicht bleiben. Sowohl das Zeugnis als auch der Zeuge werden noch nicht in Frage gestellt. Im 20. Jahrhundert wird der Schreibvorgang selbst immer wichtiger, weil der Glaube an alte symbolische Bezugsgrößen wie Wahrheit oder Seele dem Schreibenden häufig abhanden gekommen sind. Die Identitätssuche steht im Vordergrund. Bei Bernhard werden sogar die Grenzen des Fiktionalen und Nonfiktionalen durchbrochen.
Osnova
  • 1. Die Entwicklung der Autobiographie, ihre Abgrenzung gegen verwandte Genres. 2. Henrich Stillings Jugend ( 1777) 3. Johann Wolfgang Goethe: Aus meinem Leben. Dichtung und Wahrheit. (1811 - 1831) 4. Franz Grillparzer: Selbstbiographie ( geschreiben 1853, erschienen1872) 5. Arthur Schnitzler: Jugend in Wien (geschrieben postum 1968) 6. Jakob Wassermann kam 1898 nach Wien: Mein Weg als Deutscher und Jude. Berlin 1921. 7. Walter Benjamin: Berliner Kindheit um 1900. (entstanden nach 1933, veröffentlicht 1950) 8. Klaus Mann: Kind dieser Zeit (1932). 9. Gottfried Benn: Doppelleben (1950). 10. Thomas Bernhard: Die Ursache. Salzb. (1975 ) 11. Die gerettete Zunge. Geschichte einer Jugend (1977) 12. Flusser, Vilem: Bodenlos. Eine philosophische Autobiographie (1992)
Literatura
  • Wolfgang Paulsen: Das Ich im Spiegel der Sprache. Autobiographisches Schreiben in der dt. Lit. des 20. Jh. Tübingen 1991.
  • BERNHARD, Thomas. Obrys jednoho života. Translated by Vratislav Slezák - Marek Nekula. Vyd. tohoto souboru 1. Praha: Mladá fronta, 1997, 461 s. ISBN 8020406239. info
  • CANETTI, Elias. Die gerettete Zunge : Geschichte einer Jugend. Frankfurt am Main: Fischer Taschenbuch Verlag, 1979, 318 s. ISBN 3596220831. info
  • SCHNITZLER, Arthur. Jugend in Wien : eine Autobiographie. Edited by Therese Nickl - Heinrich Schnitzler. Frankfurt am Main: Fischer Taschenbuch Verlag, 1981, 380 s. ISBN 3596220688. info
  • FLUSSER, Vilém. Bezedno :filosofická autobiografie. Translated by Josef Kosek - Božena Koseková. Vyd. 1. Praha: Hynek, 1998, 225 s. ISBN 80-85906-91-0. info
  • GOETHE, Johann Wolfgang von. Z mého života : báseň i pravda. Edited by Kurt Krolop, Translated by Věra Macháčková-Riegerová. Vyd. v tomto překladu 1. Praha: Mladá fronta, 1998, 613 s. ISBN 802040712X. info
Výukové metody
Das Semminar kombiniert eine Einführung durch einen Studierenden, deren Erfänzung durch den Seminarleiter und Diskussionnen über die Textauszüge, die als Hauslektüre vorbereitet wurden.
Metody hodnocení
Voraussetzung für einen erfolgreichen Abschluss des Seminars ist aktive Teilnahme an den Seminaren, Kenntis der im IS gescannten Textproben aus den behandelten Texten, ein kurzer Auftritt zum Text Ihrer Wahl und eine Hausarbeit zum gleichen Text.
Vyučovací jazyk
Němčina
Informace učitele
Předmět nemá v jarním semstru 2011 vzhledem k chystaným stavebním upravám na FF přidělenou učebnu. Mohl by se konat jako blokový seminář zakončený domácí prací. V prvním bloku bych hovořil já o vývoji žánru a o tom, čeho si všímat při psaní domácích prací. V druhém bloku by každý vystoupil s prezentací k jedné z autobiografií ohlášených v doplňující údajích předmětu. Ideální počet účastníků semináře by byl 11-12, ale můžeme výběr probíraných autobiografií můžeme rozšířit i zkrátit. Před posledním blokem byste zpracovali domácí práci a dočetli zbylé ukázky, uložené v IS MUNI. Závěrečný blok, zhruba 14 dnů po odevzdání domácích prací, by byl věnován jejich hodnocení, částečně i prezentaci, pokud se tam objeví zajímavé nové opasáže, které v době prezentace ještě neexistovaly a diskusím nad texty, na něž se v prostředním bloku možná nedostalo. Uvažuji i o veřejné prezentaci domácích prací v rámci jednoho podveřera v Rakouské knihovně v MZK. Konání bloků je možné v pátek večer nebo v sobotu, v týdnu v prostorách, které bych domluvil mimo fakulültu (např. ve čtvrtek od 11.00 nebo v pátek dopoledne). Pokud bychom zvolili závěrečnou veřejnou prezentaci, mělo by to být ještě před zápočtovým týdnem a divadelním festivalem, abychom měli nějaké publikum. Prosím o Vaše stanovisko mailem, jakou formu průběhu semináře preferujete a jaké časové možnosti máte.
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: Seminární práce věnované jednotlivým brněnským periodikům budou předneseny na společném semináři se studenty vídeňského Ústavu srovnávací literární vědy.
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován jednorázově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2001, jaro 2003, jaro 2005, jaro 2008, jaro 2011, podzim 2013, jaro 2019.