PG22A44 Sociologie výchovy, vzdělání a školy

Filozofická fakulta
jaro 2018
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
prof. Mgr. Klára Šeďová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Milada Rabušicová, Dr. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 9:10–10:45 B2.44
Předpoklady
PG11A16 Základy sociologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 60 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/60, pouze zareg.: 0/60, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/60
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz zprostředkovává základní pohledy na vzájemné vztahy mezi společností, vzděláváním a školským systémem. Do kurzu se vstupuje skrze výklad různých sociologických paradigmat uplatňovaných v sociologii výchovy. Jsou rozlišeny tři základní sociologické perspektivy – mikro, mezo a makro – a podle těchto perspektiv je organizován další výklad. V mikroperspektivě je věnována pozornost učiteli, žákům a jejich vzájemným interakcím. Mezoperspektiva zahrnuje školu jako instituci, organizaci a sociální systém, školní kurikulum a vztahy mezi rodinou a školou. Makroperspektiva se soustředí na otázky společenských funkcí školy, vzdělanostní reprodukce a mobility, systémové diferenciace ve vzdělávání a současného vývoje společnosti směrem ke společnosti vědění. Součástí kurz jsou tři čtenářské semináře navázané na dílčí témata kurzu (škola jako instituce a organizace; vzdělanostní reprodukce a mobilita; společnost vědění). Studenti mají na každý semináře předepsány texty k četbě a s nimi se dále pracuje na semináři. Cílem je obeznámit studenty s různými typy akademických sociologických texty (teoretických, empirických, encyklopedických) a naučit je se v nich orientovat a efektivně vyhledávat a promýšlet v nich prezentované poznatky.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu budou studenti schopni: Používat základní sociologickou terminologii, adekvátně aplikovat různá sociologická paradigmata. Rozlišovat různé sociologické perspektivy – mikro, mezo a makro. Rozumět specifikům sociálních rolí učitelů a žáků ve škole a institucionálním mantinelům jejich interakcí. Chápat školní vzdělávání jako sociální instituci plnící určité funkce ve vztahu ke společnosti. Rozumět politicky důležitým tématům vzdělanostní reprodukce/mobility a diferenciace ve vzdělávání. Rozumět současným trendům ve společnosti vědění. Efektivně číst a interpretovat akademické sociologické texty.
Osnova
  • 1. Sociologie výchovy jako vědní obor. Současná témata a způsoby práce v sociologii výchovy a vzdělávání. 2. Paradigmata a klíčové teoretické koncepty v sociologii výchovy a vzdělávání. 3. Učitelství jako sociální pozice a sociální role. 4. Děti a žáci ve škole. 5. Sociální interakce ve školní třídě. Vztahy mezi učitelem a žáky. 6. Škola jako organizace a sociální systém. 7. Společenské funkce školy. 8. Vědění a kurikulum. 9. Vzdělanostní reprodukce a vzdělanostní mobilita. 10. Vnější diferenciace ve vzdělávání. 11. Vztahy mezi rodinou a školou. 12. Současná společnost a proměny výchovy a vzdělávání. Společnost vědění.
Literatura
    povinná literatura
  • Straková, J. Přidaná hodnota studia na víceletých gymnáziích ve světle dostupných datových zdrojů. Sociologický časopis 2/2010.
  • DVOŘÁK, Dominik. Nový institucionalismus v pedagogice. Studia paedagogica. Brno: Masarykova univerzita, 2012, roč. 17, č. 2, s. 9-26. ISSN 1803-7437. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/SP2012-2-2. http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/334 info
  • NEKORJAK, Michal, Adéla SOURALOVÁ a Klára VOMASTKOVÁ. Uvíznutí v marginalitě: vzdělávací trh, „romské školy“ a reprodukce sociálně prostorových nerovností. SOCIOLOGICKY CASOPIS-CZECH SOCIOLOGICAL REVIEW. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2011, roč. 47, č. 4, s. 657-680. ISSN 0038-0288. URL info
  • KELLER, Jan a Lubor HRUŠKA TVRDÝ. Vzdělanostní společnost? : chrám, výtah a pojišťovna. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008, 183 s. ISBN 9788086429786. info
  • KAŠČÁK, Ondrej. Moc školy : o formatívnej sile organizácie. Vyd. 1. [Trnava]: Typi Universitatis Tyrnaviensis, 2006, 165 s. ISBN 8022409057. info
  • PETRUSEK, Miloslav. Společnosti pozdní doby. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2006, 459 s. ISBN 9788086429632. info
  • HAVLÍK, Radomír a Jaroslav KOŤA. Sociologie výchovy a školy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 174 s. ISBN 80-7178-635-7. info
    neurčeno
  • ONDREJKOVIČ, Peter. Úvod do sociológie výchovy : základy sociológie výchovy a mládeže. 2., rozš. a preprac. vyd. Bratislava: Veda, 1998, 386 s. ISBN 8022405795. info
  • HAVLÍK, Radomír, NOVOTNÁ MARIE a Jiří PROKOP. Vybrané kapitoly ze sociologie výchovy a vzdělávání. Praha: Karolinum, 1993, 66 s. ISBN 80-7066-781-8. info
  • RABUŠICOVÁ, Milada. K sociologii výchovy, vzdělání a školy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1991, 123 s. ISBN 8021003286. info
  • ALAN, Josef. Etapy života očima sociologie. 1. vyd. Praha: Panorama, 1989, 439 s. ISBN 8070380446. URL info
  • GALLA, Karel. Úvod do sociologie výchovy : její vznik, vývoj a problematika. Vyd. 2., rozš. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971, 181 s. URL info
  • BLÁHA, Arnošt Inocenc. Sociologie dětství. 4. vyd. V Brně: Komenium, 1948, 237 s. info
Výukové metody
Přednáška, seminář, čtenářský seminář
Metody hodnocení
Příprava na čtenářské semináře, aktivní účast na seminářích, písemná zkouška
Informace učitele
Ke kurzu existuje e-learningová podpora: https://elf.phil.muni.cz/elf3/course/view.php?id=4590
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019, jaro 2020.