UEV_22 Mediální výchova a mediální gramotnost

Filozofická fakulta
jaro 2018
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Pavel Sedláček (přednášející)
Garance
Mgr. Jan Špaček
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Jitka Leflíková
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
každý lichý čtvrtek 10:50–14:05 N42
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem lekcí je přiblížit vybraná témata spojovaná společenskovědní diskuzí s oblastmi mediální výchovy a mediální gramotnosti. Kurz má podobu teoretické i praktické práce s odbornými texty a vybranými mediovanými obsahy. Ty reprezentují buď významné studie, monografie a dokumenty, nebo audiovizuální mediální produkty. Záměrem takto pojaté výuky je snaha přispět k hlubšímu porozumění světa médií a jeho provázanosti s naší každodenností. Studující připraví v průběhu semestru krátké summary nebo rešerše z povinných studijních zdrojů dle zadaných kritérií; provedou individuální i skupinové prezentace a absolvují průběžný krátký test. Nedílnou součástí setkání je vzájemné sdílení zkušeností formou debat, exkurzí a workshopů, k tomu jsou každoročně přizváni experti z praxe.
Osnova
  • 1. Úvod do kurzu: : obsah a klíčové pojmy mediální výchovy a mediální gramotnosti. Informace o hlasování k místu konání exkurzí/debat/workshopů.
  • 2. Jak fungují média a reklama a kdo a jak je reguluje? Cenzura vs regulace vs svoboda slova.
  • 3. Cesty (masmediální) komunikace, druhy a funkce médií.
  • 4. Mainstream vs alternativní média.
  • 5. Klady a zápory médií veřejné služby.
  • 6. Komercionalizace, infotainment a publikum.
  • 7. Etika médií a sociálních sítí - teorie vs praxe.
  • 8. Ověřování zdrojů a fakt: pomluvy (smear), dezinformace, alternativní fakta a fake news.
  • 9. Investigativní novinářství - pýcha médií.
  • 10. Zpravodajství v čase mimořádných událostí.
  • 11. Média, sociální sítě: propaganda a manipulace. Trolling v internetových debatách a leaks jako příklad manipulace?
  • 12. Sexismus a gender nejen v reklamě - workshop.
  • 13. Exkurze/debata/workshop na FF nebo ve vybraném médiu na vybraná témata.
  • 14. průběžný test a průběžné studentské prezentace – např. témata Media Stories, Parody News, Reality TV, Celebrity, Sports Media, Advertising, Video Games, Animation.
  • 15. Závěrečné setkání: netradiční ukončení a zpětná vazba.
  • Pořadí témat je orientační, lektor si vyhrazuje právo jej pozměnit na základě účasti experta a konečného počtu zapsaných studentů.
Literatura
  • KLEIN, Woody. The inside stories of modern political scandals, 2010. Santa Barbara: Praeger. ISBN 9780313365140.
  • PIKE, Deidre. Media Literacy. New York: Idebate Press, 2014. ISBN 9781617700859.
  • GREGOR, Miloš a Petra MLEJNKOVÁ. Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!! 1. vydání. Brno: CPress, 2018, 142 stran. ISBN 9788026418054. info
  • VOLEK, Jaromír a Marína URBÁNIKOVÁ. Čeští novináři v komparativní perspektivě. Praha: Academia, 2017, 386 s. Společnost, sv. 18. ISBN 978-80-200-2699-6. info
  • ATTKISSON, Sharyl. The smear : how shady political operatives and fake news control what you see, what you think, and how you vote. First edition. New York: Harper, an imprint of HarperCollins publishers, 2017, 294 stran. ISBN 9780062468178. info
  • POTTER, W. James. Media literacy. Eight edition. Los Angeles: Sage, 2016, xxiii, 546. ISBN 9781483379326. info
  • BUCKINGHAM, David. The material child : growing up in consumer culture. 1st pub. Cambridge: Polity, 2011, vii, 261. ISBN 9780745647715. info
  • FRANKLIN, Bob. Key concepts in journalism studies. 1st pub. London: Sage Publications, 2005, xix, 362. ISBN 0761944826. info
Výukové metody
1. Monologická (výklad, přednáška, instruktáž).
2. Dialogická (debata, brainstorming).
3. Peer Instruction.
4. Metody práce s textem (učebnicí, knihou, mediálním produktem), audiovizuálním záznamem.
5. Prezentace (statická projekce).
6. Kooperativní výuka.
7. Role play.
Metody hodnocení
1. Písemné úkoly z povinných studijních zdrojů (2x). Podmínkou je odevzdání do stanovených termínů a přijetí zpracovaných úkolů lektorem. Požadavky a formát budou uvedeny na přednášce a emailem, přičemž tyto úkoly budou studující mít možnost začít zpracovávat při jednotlivých čtvrtečních setkáních.
2. Prezentace. Jejich rozdělení bude upřesněno dle konečného počtu zapsaných studujících. Požadavky a formát budou uvedeny na přednášce a emailem.
3. Průběžný krátký test. Rozsah 5 otázek (2 uzavřené, 3 otevřené). Hranicí úspěchu jsou alespoň 3 správné odpovědi. Formát testu si budou moci studující nezávazně odzkoušet v průběhu semestru při čtvrtečních setkáních.
4. Docházka. Je povinná při účasti hostů, exkurzích, prezentaci a při konání testu, ve zbývajících částech je povolena jedna absence.
Pozn. Výše uvedené požadavky se netýkají studujících v kombinované formě.
Informace učitele
V semestru jaro 2018 výuka probíhá blokově, a to každý lichý čtvrtek 10:50–14:05 (1. 3., 15. 3., 29. 3., 12. 4., 26. 4. a 10. 5.). Věnujte pozornost emailové komunikaci, v níž lektor sděluje aktuální informace k obsahu výuky a místu jejího konání. Vyučující doporučuje studujícím využívat pro práci nejmodernějších mobilních technologií usnadňujících jejich aktivitu na internetu při plnění dílčích individuálních a skupinových úkolů přímo v hodinách. Metodika výuky podporuje rozrušení tradičního formátu jednostranné komunikace směrem od lektora ke studujícím.
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2024.