SUS_44 Kapitoly z dějin hudby II.

Filozofická fakulta
jaro 2021
Rozsah
1/2/0. 4 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D. (přednášející), PhDr. Dagmar Koudelková (zástupce)
Mgr. Jan Špaček (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jan Karafiát
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 12:00–13:40 N51
Předpoklady
SUS_43 Kapitoly z dějin hudby I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurs se soustředí na vybrané problémy hudby od roku 1730. Důraz je kladen na pochopení problematiky a logiky jednotlivých jevů.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- definovat základní hudební pojmy;
- vysvětlit základní hudební formy a vztahy mezi nimi;
- formulovat a vysvětlit dobové názory na umění a hudbu 19. a 20. století;
- interpretovat texty E. Hanslicka, R. Wagnera, V. Helferta a I. Stravinského;
- analyzovat díla Bachova, Beethovenova, Dvořákova, Mahlerova, Stravinského a Šostakoviče;
- charakterizovat tvůrčí poetiku vybraných skladatelů
Osnova
  • Johann Sebastian Bach - Horizontální aspekt hudební skladby (Helfert), polyfonie, kontrapunkt - Hudební formy - Hudební teorie: intervaly, stupnice, předznamenání, ladění, alikvotní tóny, rytmus - Česká hudební emigrace - Mannheimská škola - Klasicismus: sonátová forma (Beethoven) - Haydn, Mozart, Beethoven - Romantismus: etapy, vybraní představitelé, národní školy (Rusko: západnici versus kučkisté, německý prostor), programnost v hudbě (Hanslick) - Duchovní hudba: velká mše (Bach, Beethoven, Berlioz) - Programní symfonie (Berlioz, Mahler, Messiaen) - Opera (italská, francouzská) - Druhá vídeňská škola (Schönberg, Webern, Berg) - Stravinskij, Prokofjev, Šostakovič - Smetana (národní opera), Dvořák (klasicko-romantická syntéza), Janáček (opery, inspirační okruhy)
Literatura
    povinná literatura
  • MICHELS, Ulrich. Encyklopedický atlas hudby. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2000. ISBN 80-7106-238-3. info
  • HELFERT, Vladimír. Periodisace dějin hudby. Příspěvek k otázce logiky hudebního vývoje. Musikologie : sborník pro hudební vědu a kritiku. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury,, 1938, roč. 1, s. 7-26. ISSN 1802-128X. URL info
  • HANSLICK, Eduard. O hudebním krásnu : příspěvek k revizi hudební estetiky. Translated by Jaroslav Střítecký. 1. vyd. Praha: Editio Supraphon, 1973, 137 s. info
    doporučená literatura
  • SMOLKA, Jaroslav. Dějiny hudby. Vyd. 1. Brno: TOGGA agency, 2001, 657 s. ISBN 80-902912-0-1. info
  • KOUBA, Jan. ABC hudebních slohů : od raného středověku k W.A. Mozartovi. 2. dopl. vyd. Praha: Supraphon, 1988, 253 s. URL info
  • PEČMAN, Rudolf. Sloh a hudba, 1600-1900 : problémy, otázky, odpovědi [Pečman, 1996]. Vyd. 2. Brno: Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, 1996, 157 s. ISBN 80-210-1424-5. info
  • ZENKL, Luděk. ABC hudebních forem. Praha: Supraphon, 1984. info
  • ZENKL, Luděk. ABC hudební nauky. 7. rev. a dopl. vyd., v Edit. Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2000, 202 s. ISBN 8086385019. info
  • NAVRÁTIL, Miloš. Nástin vývoje evropské hudby 20. století. Ostrava: Montanex, spol. s r.o., 1993, 189 s. ISBN 80-85300-26-5. info
  • The New Grove dictionary of music and musicians. Edited by Stanley Sadie - John Tyrrell. 2nd ed. New York: Grove, 2001, lxvii, 912. ISBN 0195170679. info
  • BUSONI, Ferruccio. Entwurf einer neuen Ästhetik der Tonkunst : (Text der zweiten Fassung von 1916). Hamburg: Karl Dieter Wagner, 1973, 64 s. ISBN 3921029163. info
Výukové metody
Přednášky, semináře, čtení textů, exkurze, teoretická příprava
Metody hodnocení
Přednáška v rozsahu dvou vyučovacích hodin každý týden, důležité je sledování hudebních ukázek ve studijních materiálech. Je třeba sledovat i ostatní studijní materiály zde v ISu. Písemná zkouška trvá 90 minut a sestává z osmi otázek diskurzívního charakteru, poslechového testu a eseje na stanovené téma. Povinná 80% účast.
Informace učitele
Hodnocení zkouškového testu:
  • (A) 8 otázek, každá za 0 až 2 body, celkem 16 bodů
    Bodové hodnocení testu lze vylepšit: za mimořádně kvalitní odpověď lze přiznat jeden prémiový bod navíc jako bonus
    (max. 8 prémiových bodů navíc)
  • (B) Esej v rozsahu cca dvou rukopisných stran či normostran (0 až 16 bodů)
    Je třeba si v rámci přípravy na zkoušku vybrat tři hudební skladatele z období 1750 (včetně Bacha) až 2010 a poznat problematiku jejich života i díla podrobně a do hloubky samostudiem (např. prostudováním jejich hesel na www.grovemusic.com - přístupné z počítačů MU). Vybrané skladatele je třeba ohlásit 24 hodin před začátkem zkoušky e-mailem vyučujícímu. Jednoho z nich Vám vyberu a dostanete zadáno dílčí téma z problematiky jeho/jejího života a díla. Je nezbytně nutné se u zkoušky držet zadaného tématu (např. Přijetí díla Antonína Dvořáka v USA a Velké Británii, Antické a starověké inspirace v operním díle Richarda Strausse atp.), nelze o skladatelích psát pouze obecně ("XY se narodil v malé vesničce...").
    I zde lze hodnocení vylepšit: Za nadstandardně zpracovanou esej lze kromě běžných 16 bodů přiznat ještě 1 až 8 bodů navíc jako bonus.
  • (C) Poslechový test (0 až 8 bodů, bonus 0 až 4 body)
    Uslyšíte celkem pět zhruba minutových hudebních ukázek. U jedné z nich určete skladatele i název skladby, zařaďte do období, stylu, techniky, formy, instrumentace atp. Další tři ukázky popište a zařaďte stručněji a povšechněji jednou či dvěma větami. Jednu ukázku můžete ignorovat bez ztráty bodů. Účelem této části není nutně poznat, o jakou skladbu se jedná, plný počet bodů lze získat i za bezchybný všestranný popis ukázky.
    Zkouška trvá 90 minut, předpokládá se 35 minut na část (A), 40 minut na část (B) a 15 minut na část (C).

    Pár praktických rad:
    Nemějte obavu z diskursivní povahy otázek. Vaše odpovědi nemusí být vyčerpávající, buďte výběroví a tvůrčí. Neexistuje jen jedna správná odpověď a ostatní špatné. Musíte pracovat rychle. Rozlišujte důležité (napsat) a okrajové (vynechat). Neodmítám ani případnou heslovistost či útržkovistost, nepostrádá-li myšlenku. U eseje naopak žádám důkladné, souvislé a obsáhlé pojednání. Na základě špatných zkušeností již nelze k napsání eseje použít vlastní notebook.

    Celkové hodnocení zkoušky podle bodových rozmezí:
  • >36: A
  • 36 – 33: B
  • 32 – 29: C
  • 28 – 25: D
  • 24 – 21: E
  • 20 – 0: F

    Rozsah požadovaných znalostí z Encyklopedického atlasu hudby:
  • Akustika:
    str. 14, 15 (jen po odstavec „Kmity a vlnění“), 16, 17 (jen po „Tónovou výšku“), 23 (pouze „Hlasové obory“)
  • Organologie:
    str. 24 až 25, 64 až 65
  • Hudební teorie:
    str. 66 až 69, 84 až 90, 93 (pouze prvních 13 řádků v levém sloupci), 101 (pouze po odstaveček „K technice generálbasu“), 102 až 109
  • Hudební formy:
    str. 110 až 157 (u každé formy jen základní povědomí)
  • Dějiny hudby:
    str. 328 až 329, 332 až 525, 530 až 543

    Poznámka: V žádném případě nebude v testu vyžadována prostá faktografie. Důraz bude kladen na pochopení problematiky a schopnost ji jednoduše vysvětlit. Orientace v notovaných zápisech (sudé stránky) rovněž není nezbytná, je však vřele doporučená.
  • Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je vyučován každoročně.
    Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.