ISKB51 Rozvoj kompetencí učícího knihovníka

Filozofická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/0/1. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc. (přednášející)
Mgr. Tomáš Marek (přednášející)
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Tereza Schwarzová Matýsová (přednášející)
Garance
Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 6 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/6, pouze zareg.: 0/6
Mateřské obory/plány
předmět má 14 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozvíjet dovednosti a kompetence budoucích knihovníků a studentů se zájmem o neformální vzdělávání v oblasti participace na vzdělávacích aktivitách různých typů (městských, akademických, muzejních apod.). Studenti se v rámci kurzu naučí pod záštitou vyučujících a knihovníků z praxe-mentorů organizovat, připravovat a prakticky realizovat vzdělávací aktivity v kontextu paměťových institucí.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat vzdělávací potřeby cílové skupiny
- navrhnout odpovídající vzdělávací aktivitu
- stanovit relevantní vzdělávací cíle
- organizovat a realizovat vzdělávací aktivity v praxi
- zajišťovat marketing aktivit ve spolupráci s institucí
- evaluovat průběh a dopady vzdělávací aktivity
Osnova
  • Pro semestr jaro 2023 bude reálným prostředím aktivit studentů Knihovna na Křižovatce, experimentální pracoviště KISKu. Témata, která jsou studentům nabídnuta pro semestrální činnost v malých týmech (případně individuálně):
  • 1. program výuky ve vzdělávacích aktivitách knihovny: - spolupráce s kolegy v knihovně na výukových aktivitách v rámci informačního vzdělávání knihovny pro studenti a také v rámci výuky informačních dovedností na katedrách FF MU nebo PdF MU - samostatné vedení dílčích části výuky pod supervizí mentora-učícího knihovníka - evaluace aktivit v rámci mentorského programu
  • 2. Oblast enviromentálních edukačních programů - zjišťování poptávky veřejnosti; příprava environmentálních programů, ekologických aktivit pro žáky ZŠ; - zjišťování grantových pobídek;
  • 3. Bookstart - možnost organizace bookstartových aktivit studenty KISKu; - zjišťování zájmu uživatelů; - příprava a organizace programů pro maminky, malé děti apod.
  • 4. Čtenářské kluby - příprava a realizace volnočasové aktivity pro děti z místní ZŠ; - využití metodiky Nové školy o.p.s.
  • 5. Kluby seniorů - zjišťování poptávky, propagace, příprava pilotních programů
  • 6. Tematické mapy - tvorba pro různé cílové skupiny; - zpracování například formou mind map
Literatura
  • JOHNSON, Brenda L. Transforming Roles for Academic Librarians: leading and Participating in New Partnerships. ARL Digital Publiactions Home [online]. Washington, DC: Association of Research Libraries, ©2020. https://publications.arl.org/rli272/11
  • PEACOCK, Judith. Teaching Skills for Teaching Librarians: postcards from the Edge of the Educational Paradigm. Australian Academic & Research Libraries. Routledge, 2001, 32(1), 26-42. DOI: 10.1080/00048623.2001.10755141. ISSN 0004-8623. Dostupné také z:
  • The teacher-librarian's handbook. HathiTrust Digital Library [online]. Ann Arbor: HathiTrust Digital Library, ©2020 [cit. 2020-07-17]. Dostupné z: https://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=mdp.39015033892947&view=1up&seq=13
  • SOBEL, Karen, Peter RAMSEY a Galin JONES. The Professor-Librarian: academic Librarians Teaching CreditBearing Courses. Public Services Quarterly. Routledge, 2018, 14(1), 1-21. DOI: 10.1080/15228959.2017.1342584. ISSN 1522-8959.
  • LAUFKOVÁ, Veronika. Projekt S knížkou do života a čtenářská gramotnost: metodická příručka pro práci knihoven s dětmi ve věku 3-6 let. Praha: Národní knihovna České republiky - Knihovnický institut, 2020, 91 s. ISBN 978-80-7050-732-2. info
  • KRČÁL, Martin, Pavla KOVÁŘOVÁ, Pavlína MAZÁČOVÁ, Iva ZADRAŽILOVÁ a Klára MASAŘOVÁ. Knihovnické fondy, procesy a služby. Edited by Martin Krčál - Pavla Kovářová. 1. vyd. Brno: Citace.com, 2018, 124 s. Knihovnictví a informační vědy, sv. 1. ISBN 978-80-88071-03-7. info
  • Rovný přístup : knihovna přátelská k seniorům : metodická příručka pro práci knihoven se seniory. Edited by Hana Mazurová - Zlata Houšková. 1. vydání. Praha: Národní knihovna České republiky - Knihovnický institut, 2016, 87 stran. ISBN 9788070506745. URL info
Výukové metody
Předmět probíhá praktickou formou.
Aktivity v Knihovně na Křižovatce Na základě seznámení se stávajícím stavem student provede rešerši novinek v oblasti informačního vzdělávání/vzdělávání. Navrhuje aktualizaci (tematickou, metodickou, technologickou).
Student pracuje v průběhu semestru na jedné až dvou výukových jednotkách. Uvažována je také výuka na dálku (webináře, online workshopy).
Vyvrcholením předmětu bude převzetí části prezentace a výuky v poslední lekci včetně vlastní přípravy podkladů apod. Nedílnou součástí celého procesu bude zpětná vazba.
V menších týmech studenti ve spolupráci s knihovnicemi připravují a realizují vzdělávací aktivity pro čtenáře a návštěvníky instituce. Studenti svůj projekt konzultují s vyučujícími předmětu. V úvodu a závěru semestru proběhne společná organizační a informativní hodina.
Metody hodnocení
Podmínky udělení zápočtu pro jednotlivé studenty:
- příprava nebo realizace zvolené aktivity dle konkrétního zadání
- aktivní komunikace a spolupráce s mentorem či vyučujícím předmětu
- rozumné nakládání s časovou dotací předmětu na základě výše uvedené komunikace
- plnění průběžných úkolů zadávaných mentorem/vyučujícím
- reflexe práce studentů s KISK vyučujícím a učícím knihovníkem Všichni účastníci předmětu v ÚK FF MU se zúčastní úvodní a také závěrečné reflektivní schůzky.
- pozitivní evaluace aktivity ze strany instituce, pro kterou aktivita vznikla
Informace učitele
Předmět je svým pojetím i zaměřením určen také pro studenty kombinované formy studia.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.