ISKM09 Angličtina pro informační studia a knihovnictví

Filozofická fakulta
jaro 2023
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
PhDr. Michal Lorenz, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martina Šindelářová Skupeňová (přednášející)
Mgr. Petr Horáček (cvičící)
Poskytovatelé Specifické podpory výuky
Zbyněk Cincibus (přepisovatel)
Garance
doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc.
Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Katedra informačních studií a knihovnictví – Filozofická fakulta
Rozvrh
Pá 8:00–9:40 B2.43
Předpoklady
Předpokládá se vstupní úroveň znalosti jazyka B2 podle Evropského referenčního rámce pro jazyky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je dosažení úrovně B2+ podle SERR - Evropského referenčního rámce.
Tento kurz určený studentům KISK a je zaměřen na rozvoj lingvistických a akademických dovedností s ohledem na jejich oborové zaměření - knihovnictví a informační studia. Důraz je kladen na receptivní, interaktivní i produktivní dovednosti v odborné angličtině:
- rozvoj kritického čtení a dalších strategií pro čtení odborných textů
- rozvoj interaktivních dovedností s užíváním vhodných strategií v kohezi a koherenci projevu
- rozvoj prezentačních dovedností
- rozvoj psaného projevu pro akademické prostředí
Výstupy z učení
Student bude po absolvování kurzu schopen:
- užívat různé strategie pro čtení dle zamýšleného účelu
- zpracovat své poznámky vycházející ze čteného textu do koherentního mluveného nebo psaného projevu
- obratně svými příspěvky navazovat na příspěvky ostatních mluvčích
- využívat škálu kohezních prostředků k plynulému propojení vět do srozumitelného jazykového projevu
- používat rozmanité spojovací prostředky za účelem výstižného postižení myšlenkových vztahů
- napsat abstrakt prezentace
- připravit a prezentovat akademický poster dle konvencí svého oboru
- napsat zprávu / shrnutí
Osnova
  • 1. study skills
  • 2. formal / informal language
  • 3. notetaking
  • 4. presenting
  • 5. critical reading
  • 6. paraphrasing
  • 7. comparing / contrasting
  • 8. argumentation
  • 9. abstract / summary
  • 10. referencing and referring
  • 11. visuals
  • 12. academic discussions
Literatura
  • Guy A. Marco, (1996) "Two false dogmas of information science", New Library World, Vol. 97 Issue: 7, pp.11-14, https://doi.org/10.1108/03074809610148766
  • NOLIN, Jan – ĂSTRÖM, Frederick. Turning weakness into strenght: strategies for future LIS. Journal of Documentation. 2010, 66 (1), 7 – 27. ISSN 0022-0418.
  • Van HOUSE, Nancy A. – SUTTON, Stuart A. The Panda Syndrome: An Ecology of LIS Education. Journal of Education for Library and Information Science. 1999, 37(2): 131-147.
  • ROTHSTEIN, Samuel. Why People Really Hate Library Schools. Library Journal. 1986, 110(6), 41 – 48. ISSN 0363-0277.
  • RAYWARD, W. Boyd. Visions of Xandu: Paul Otlet (1868-1944) and Hypertext. Journal of the American Society for Information Science. 1994, 45(4): 235 – 250. ISSN 1532-2890.
  • BUCKLAND, Michael. Emanuel Goldberg, Electronic Document Retrieval, and Vannevar Bush’s Memex. Journal of the American Society for Information Science. 1992, 43(4): 284 – 294. ISSN 1532-2890.
  • FURNER, Jonathan. Information Studies Without Information. Library Trends. 2004, 52(3), 427 – 446. ISSN 0024-2594.
  • CRONIN, Blaise. Cutting the Gordian Knot. Information Processing & Management. 1995, 31(6): 897-902.
Výukové metody
Semináře se zaměřují na budování jazykových a akademických dovedností prostřednictvím široké škály výukových metod:
- diskuse ve dvojicích, skupinách či u kulatého stolu
- tvoření a prezentování posterů (ve skupinách / individuálně)
- domácí přípravy formou čtení a psaní
- peer review
- zpětná vazba vyučujícího na mluvený i psaný projev
- reflexe
- analýzy kanonických textů z oboru
Metody hodnocení
Kurz je zakončen zápočtem, pro který student prokazuje schopnost napsat abstrakt prezentace, připravit a prezentovat poster, napsat zprávu z prezentací. Portfolio prací student předkládá vyučujícímu na individuálním závěrečném pohovoru, kde prokáže 50 hodin práce.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.