MUB_016 Muzejně výstavní praktikum

Filozofická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Pavel Holman (přednášející)
PhDr. Irena Loskotová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petr Nekuža (cvičící)
Garance
PhDr. Irena Loskotová, Ph.D.
Muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Miriam Molnárová
Dodavatelské pracoviště: Muzeologie – Ústav archeologie a muzeologie – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 23. 2. 14:00–17:40 TMB, Čt 2. 3. 14:00–17:40 TMB, Čt 13. 4. 14:00–17:40 TMB, Čt 11. 5. 14:00–17:40 TMB
Předpoklady
MUB_015 Teorie muzejní prezentace
MUB_015 Teorie muzejní prezentace
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kurzu jsou:
studenti se seznámí s postupem při přípravě a realizaci výstav a expozic;
seznámí se s praktickými příklady výstav a expozic;
vyzkouší si praktický rozbor výstava a expozice.;
Seznámí se s marketingem a public relations výstav a expozic;
Seznámí se s muzejní pedagogikou pro výstavy a expozice.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- porozumět možným způsobům aplikace teoretických poznatků při přípravě a realizaci výstavy v muzejní praxi;
- navrhnout vlastní výstavní projekt a být schopen jej realizovat
Osnova
  • Zásady muzejního výstavnictví;
  • Postup přípravy - námět, libreto, scénář;
  • Příprava a realizace putovních výstav na příkladu výstavy o damascénské oceli v Technickém muzeu v Brně;
  • Muzejně výstavní kritika, kritéria hodnocení muzejních výstav a expozic;
  • Realizace výstavy a jejich parametry - architektura, předměty, grafika, texty, osvětlení, vitríny a panely, multimédia, interaktivní prvky;
  • Příprava a realizace velkých výstavních projektů, mezinárodní spolupráce;
  • Výpůjčky předmětů na výstavy, jejich příprava a realizace, tuzemské i mezinárodní; Muzejní výstavy a marketing a public relations, propagace a reklama výstav;
  • Spolupráce s médii, příprava a realizace tiskové konference;
  • Doprovodné akce k výstavám, specifika akcí pro děti, školy a seniory, jejich příprava a realizace.
Literatura
    doporučená literatura
  • Úvod do muzejní praxe, Praha: AMG, 2010, 405 s., ISBN 978-80-86611-40-2
  • Muzejní výstavnictví : učební texty nástavbového kurzu Školy muzejní propedeutiky Asociace muzeí a galerií České republiky. Edited by Jana Bukačová - Anna Komárková - František Šebek. Vydání 1. Praha: Asociace muzeí a galerií České republiky, 2014, 309 stran. ISBN 9788086611624. info
  • BOGLE, Elizabeth. Museum exhibition planning and design. Lanham: Altamira Press, 2013, xx, 393. ISBN 9780759122307. info
  • JOHNOVÁ, Radka. Marketing kulturního dědictví a umění : [art marketing v praxi]. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 284 s. ISBN 9788024727240. URL info
  • BERTRON, Aurelia, Ulrich SCHWARZ a Claudia FREY. Ausstellungen entwerfen : Kompendium für Architekten, Gestalter und Museologen. Basel: Birkhäuser-publisher for architecture, 2006, 264 s. ISBN 3764372079. info
  • KESNER, Ladislav. Marketing a management muzeí a památek. 1. vyd. Praha: Grada, 2005, 304 s. ISBN 8024711044. URL info
  • HOLMAN, Pavel. Dějiny muzejního výstavnictví a pokusy o zapojení návštěvníka. In Hovory v muzeu. 1. vyd. Hodonín: Masarykovo muzeum v Hodoníně, 1998, s. 5-9. info
  • DEAN, David. Museum exhibition : theory and practice. London: Routledge, 1996, xi, 177. ISBN 0415080177. info
  • Thinking about exhibitions. Edited by Reesa Greenberg - Bruce W. Ferguson - Sandy Nairne. 1st pub. London: Routledge, 1996, xxii, 487. ISBN 0415115906. info
  • EDSON, Gary a David DEAN. The handbook for museums. 1st publ. London: Routledge, 1994, xvi, 302. info
  • ŠILHAVÝ, Lubomír. Metodika a praxe výstavnictví. Praha: Československá obchodní a průmyslová komora, 1982, 179 s. URL info
Výukové metody
přednášky a exkurze
Metody hodnocení
písemný test z odpřednášení látky a učebních textů umístěných v ELFu, odevzdání kritiky vybrané výstavy dle zadání.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.