FF:DSBcB47 Hedvábná stezka - Informace o předmětu
DSBcB47 Říše podél Hedvábné stezky
Filozofická fakultajaro 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně. - Vyučující
- Mgr. Natálie Gottvaldová (přednášející)
doc. PhDr. Jarmila Bednaříková, CSc. (náhr. zkoušející) - Garance
- Mgr. Natálie Gottvaldová
Ústav klasických studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Erlebachová
Dodavatelské pracoviště: Ústav klasických studií – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 18:00–19:40 D21, kromě Po 15. 4.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Dějiny starověku (program FF, B-DST_) (3)
- Dějiny starověku (program FF, B-HI)
- Dějiny starověku (program FF, B-HS)
- Dějiny starověku (program FF, N-DST_) (3)
- Dějiny starověku (program FF, N-HI) (2)
- Dějiny starověku (program FF, N-HS)
- Cíle předmětu
- Cílem tohoto předmětu bude prozkoumat trasu, která spojovala Čínu se Střední Asií, Indií, Persií, Malou Asii až po Středozemní oblast. S využitím archeologických a textových materiálů prozkoumáme roli vzájemných kontaktů, šíření hmotné a duchovní kultury, a především jednotlivé říše, které podél Hedvábné stezky vznikaly a rozvíjely obchodní trasu.
- Výstupy z učení
- Analyzovat a kriticky zhodnotit silné propojení starověkých civilizací, včetně méně známých říší v oblasti Hedvábné stezky;
Prokázat pochopení hlavních témat a identifikovat důležité historické souvislosti napříč oblastmi, kudy Hedvábná stezka procházela;
Zlepšení zeměpisného přehledu a rozšíření znalostí hmotné a nehmotné kultury v kontextu regionální a meziregionální výměny. - Osnova
- Geografie
- Proč a jak se začalo obchodovat po Hedvábné stezce
- Vzestup obchodu za dynastie Chan
- Severní trasa Hedvábné stezky
- Baktrijské mocnosti
- Hedvábné stezky a oblast Mongolska
- Arabská část Hedvábné stezky I.
- Arabská část Hedvábné stezky II.
- Šíření náboženských směrů
- Další trasy Hedvábné stezky a jejich význam
- Umění a předávání znalostí na Hedvábné stezce
- Proč zanikl ochod na Hedvábné stezce
- Výukové metody
- Přednášky, prezentace, workshop, diskuse.
- Metody hodnocení
- Aktivita v hodině, plnění dílčích úkolů, absolvování prezentace dle zadaného tématu, závěrečný test (test bude složen z 20 otázek - minimum pro udělení zápočtu 60% správných odpovědí).
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/DSBcB47