PBM113 Práce s klientem a supervize

Filozofická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/2/0. blokově. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D. (přednášející), doc. PhDr. Dana Knotová, Ph.D. (zástupce)
Poskytovatelé Specifické podpory výuky
Zbyněk Cincibus (přepisovatel)
Garance
doc. PhDr. Bohumíra Lazarová, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Zelená
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé liché úterý 14:00–17:40 C41
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 18 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 19/18, pouze zareg.: 4/18, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 4/18
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz má charakter výcviku. Kromě základních informací o práci s klientem trénují studenti v reálné situaci - navazování kontaktu, techniky dotazování apod. Předpokládá se aktivní zapojení studenta/ky. Část kurzu je věnována krizové intervenci a základům supervize.
Výstupy z učení
Dovednost navázat kontakt s klientem, formulovat zakázku, zvládnout proces práce s klientem.
Osnova
  • Pomoc a sociální kontrola. Druhy pomoci.
  • Poradenství, postupy, problémy diagnostiky. Klasický klinický přístup, humanistický přístup.
  • vztah s klientem, direktivita k komunikaci s klientem
  • transkační analýza v práci s klientem
  • příprava pracovníka, etika práce, profesionalita.
  • Objednávky a jejich získávání
  • techniky dotazování
  • uzavírání interence
  • problémové situace a typy klientů, krizová intervence, zásady. Základy supervize.
Literatura
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krize a krizová intervence : průběh krize, psychologická první pomoc, proces krizové intervence, krize jako šance a/nebo ztráta. Vydání 1. Praha: Grada, 2017, 285 stran. ISBN 9788024753270. URL info
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2011, 195 s. ISBN 9788024726243. URL info
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Edited by Jiřina Šiklová. 5. vyd. Praha: Portál, 2006, 147 s. ISBN 8073671816. info
  • ÚLEHLA, Ivan. Umění pomáhat : učebnice metod sociální praxe. Vyd. 3., v Sociologickém na. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, 128 s. ISBN 9788086429366. info
  • VODÁČKOVÁ, Daniela. Krizová intervence. 1. vyd. Praha: Portál, 2002, 543 s. ISBN 8071786969. info
  • DRAPELA, Victor J. Přehled teorií osobnosti. 3. vyd. Praha: Portál, 2001, 175 s. ISBN 80-7178-606-3. info
  • GABURA, Ján a Jana PRUŽINSKÁ. Poradenský proces. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 1995, 147 s. ISBN 80-85850-10-9. info
Výukové metody
Prezenční výuka. Půjde o pět setkání v zadaných termínech dle rozvrhu (5 setkání). Účast na daných setkáních je povinná.
Metody hodnocení
závěrečná zpětná vazba, aktivní účast
Informace učitele
Prezenční výuka. Půjde pět setkání v zadaných termínech dle rozvrhu. Účast na daných setkáních je povinná.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2024/PBM113