LJPG22 Antika včera, dnes a zítra II

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
Výuka probíhá blokově, 2 x 4 hodiny, celkový rozsah 8 hodin. 0 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Jana Mikulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Tomáš Weissar (přednášející)
Garance
Mgr. Jana Mikulová, Ph.D.
Ústav klasických studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Erlebachová
Dodavatelské pracoviště: Ústav klasických studií – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem programu "Antika včera dnes i zítra" i tohoto předmětu je zvýšení odborných i metodických kompetencí učitelů latinského jazyka a dějepisu na středních a vyšších odborných školách, které povede ke zkvalitnění výuky uvedených předmětů na těchto vzdělávacích institucích. Program je koncipován jako podpora postgraduálního vzdělávání učitelů v oblasti latinského jazyka a literatury a dějin a kultury starověku.
Osnova
  • Sobota 23. 3.
  • doc. Mgr. Katarina Petrovićová, Ph.D. (Masarykova univerzita)
  • Kozácká Aeneida aneb od parodie k zakladatelskému dílu národní literatury
  • Vergiliova Aeneida představuje snad nejslavnější epické ztvárnění zakladatelského mýtu ve světové literatuře. Na druhé straně ji postihl osud povinné literatury a stala se terčem různých intelektuálních her a vtipů. Je však pozoruhodné, že se jedna z takových „převrácených“ Aeneid, Aeneida Ivana Kotljarevského z počátku 19. století, podivnou oklikou vrátila k úloze zakladatelského díla, a sice ukrajinské národní literatury. V tomto příspěvku hlouběji prozkoumáme rysy, které z parodie později učinily základní kámen ukrajinské literatury a pokusíme se najít prvky nové národní identity.
  • Mgr. Markéta Melounová, Ph.D. (Masarykova univerzita)
  • Využití filmu ve výuce (nejen) latiny
  • O starověkých dějinách a antické kultuře se dnes může velmi pohodlně kdokoliv poučit sledováním filmů či seriálů s touto tematikou, jichž existuje celá řada. Jak jsou však v zobrazování a popisu dobových reálií přesné? A jak je můžeme ve výuce využít nejen k poučení o starověku, ale také k rozvoji kritického myšlení a k mediální výchově? Tomu všemu bude věnován tento didaktický příspěvek.
  • Sobota 27. 4.
  • PhDr. Petr Peňáz (Masarykova univerzita)
  • Životy Jana Amose (Komenského)
  • Johan Segeš, Moravan uherského původu, který do moderních českých dějin nakonec vstoupil jako Jan Amos Komenský, byl mužem mnoha tváří a řadu dalších mu přisoudil další náboženský, politický a kulturní vývoj v Evropě v 19. a 20. století. Nejběžnější a realitě nejvzdálenější je tvář vlídného učitele národů a údajného propagátora hravé pedagogiky, běžně zmiňována je jeho role kazatele a později biskupa Jednoty bratrské, leckdy v něm bývá spatřován i český vlastenec, milovník českého jazyka a budovatel českého tezauru. Méně často je zmiňována Komenského role manžela a otce rodiny, ještě méně jeho dílo filozofické, které je reprezentováno jak rozsáhlými pracemi pansofickými, tak i apokalypticko-mystickými, které vždy vzbuzovaly rozpaky. Nejméně ze všeho se stává předmětem pozornosti Komenského dílo politické, které bylo ve své době zdrojem rozpaků největších a vyvolalo na sklonku jeho života ostrou veřejnou kritiku. Přednáška se pokusí využít dostupných latinských i jiných pramenů a připomenout méně známé stránky Komenského osobnosti a jeho odkazu.
  • Mgr. Zuzana Čermáková Lukšová, Ph.D. (Masarykova univerzita)
  • Využití obrazu ve výuce latiny
  • Že v procesu učení hraje vizuální vjem důležitou roli, o tom určitě není pochyb. Vhodně zvolené a použité obrázky dokážou přetvořit i tak obyčejnou a fádní aktivitu, jako je např. překlad latinských vět, v zábavnou hru; pomáhají ve výkladu reálií nebo zkrátka jen udržují pozornost a pomáhají zapamatování. A navíc nám s jejich tvorbou už může pomoci umělá inteligence. To vše si ukážeme v tomto příspěvku z kategorie (dobré) sdílení praxe.
Výukové metody
Přednáška, diskuse.
Metody hodnocení
Osvědčení se uděluje za účast v obou semestrech.
Informace učitele
https://classics.phil.muni.cz/studium/celozivotni-vzdelavani/dalsi-vzdelavani-pedagogickych-pracovniku
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024.