PGMK102 E-learning

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
16/0/0. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Bc. Libor Juhaňák, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Jiné omezení: Předmět je určen pouze pro studenty navazujícího magisterského studia.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V rámci předmětu se studenti seznámí s teoretickými přístupy a pohledy na problematiku e-learningu. Součástí obsahu bude rovněž studium strategických dokumentů školské politiky na úrovni národní i evropské. Důležité je rovněž téma, jak lze e-learning zkoumat, jaké výzkumy již byly realizovány, jaké přinesly výsledky, kde je možné obecně hledat empirická data o e-learningu. Další část kurzu se zaměřuje na praktické aplikace e-learningu na různých typech škol i v rámci celoživotního učení. Kurz bude využívat jako podporu výuky on-line výukové prostředí Moodle, studenti si tedy budou moci vyzkoušet jednu z variant e-learningu přímo v reálné výuce. Předmět v sobě zahrnuje jak teoretické cíle (studenti získají přehled o teoretickém rámci tématu) a metodologické cíle (studenti budou znát nejenom výzkumy, ale i jejich metodologii), ale i praktické cíle (studenti si vyzkouší jedno z online výukových systémů).
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen: - vysvětlit a korektně využívat základní pojmy; - vysvětlit teoretický rámec e-learningu (zejména teorie učení, i s ohledem na celoživotní učení); - analyzovat současné vědecké poznatky (výsledky výzkumů) v oblasti e-learningu; - popsat klíčová témata vzdělávací politiky v oblasti e-learningu (na národní i mezinárodní úrovni); - identifikovat a shrnout pozitiva a negativa e-learnigu (nejenom ve školním prostředí, ale i ve vzdělávání dospělých); - vymezit a popsat role učitele a studenta; - popsat sociální aspekty e-learningu (včetně možných negativ využívání digitálních technologií při učení); - popsat a vysvětlit základní digitální technologie využívané v e-learningu; - navrhnout předmět (modelovou výuku), který bude využívat vhodně digitální technologie s ohledem na cíl výuky.
Osnova
  • 1. Úvod do problematiky e-learningu
  • 2. Vymezení základních pojmů (e-learning, blended learning, e-learning 2.0, e-learning 3.0, web 2.0)
  • 3. Historie začleňování ICT do vzdělávání (CAL, WBT, LMS).
  • 4. E-learning v dokumentech školské politiky EU a ČR
  • 5. Pedagogicko-didaktické teorie a e-learning (konstruktivismus, behaviorismus, kognitivismus). Psychologické a sociologické otázky e-learningu
  • 6. Meze a možnosti e-learningu
  • 7. Standardy a evaluace e-learningu
  • 8. Role učitele a studenta v e-learningu
  • 9. Osobní učební prostředí a digitální technologie.
  • 10. Sociální sítě a e-learning
  • 11. Základní přehled o prostředcích ICT využívaných v e-learningu (wiki, podcast, hry aj.)
Výukové metody
Vysvětlení zadání seminárních projektů; projektová výuka; individuální konzultace; tvorba e-portfolia; prezentace a diskuze o výsledcích projektů;
Metody hodnocení
Seminární projekt v písemné (digitální, auditivní, audio-vizuální) podobě; prezentace v hodině; obhajoba projektu, e-portfolio;
Informace učitele
https://elf.phil.muni.cz/
Všechny základní informace o průběhu kurzu jsou publikovány v online kurzu v prostředí ELF, do něhož mají studenti kdykoliv přístup. Základní informace obsahují program kurzu, podmínky jeho absolvování předmětu, témata seminárních prací, požadavky na jejich zpracování, způsoby prezentace prací (jsou-li zadány) apod. Studenti jsou povinni se s těmito podmínkami seznámit.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.