PG51B83 Otázky školské autonomie

Filozofická fakulta
podzim 2002
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Eva Komínková (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz je zaměřen na otázky vyplývající z procesu transformace a decentralizace současného českého školského systému zejména pak na nové role a úkoly školy jako instituce, ředitelů škol a školního managementu spojené s rozšiřující se školskou autonomií. Náplní kurzu je seznámení se s vnější rovinou autonomie školy, která se projevuje v právním postavení škol a jejich ekonomických a organizačních strukturách, i s její vnitřní (pedagogickou) úrovní. Zvláštní pozornost je věnována pedagogické autonomii učitele jejím možnostem a předpokladům. Kurz vychází ze základních poznatků z kurzů Vzdělávací politika a Řízení vzdělávacích institucí.
Informace učitele
Základní literatura Fischer, W., Schratz, M.: Vedení a rozvoj školy. Brno, Paido 1996. Kalous, J.: Teorie vzdělávací politiky. Praha, ÚIV 1997. Malach, A.: Stav a perspektivy českého školství. Brno, MU 1997. Pol, M., Rabušicová, M.: Správa a řízení škol: rady škol v mezinárodní perspektivě. Brno, Paido 1996. Reformy školství ve střední a východní Evropě. Praha, ÚIV 1996. Rozvoj autonomie školy. Ústí nad Labem, UJEP 1999. Rýdl, K.: Cesta k autonomní škole. Praha, Strom 1996.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2001, jaro 2003.