FF:FAVs018 Kin. střední Evropy: sem. - Informace o předmětu
FAVs018 Kinematografie střední Evropy: seminář
Filozofická fakultapodzim 2006
- Rozsah
- 0/3. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Jaromír Blažejovský, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Ústav filmu a audiovizuální kultury – Filozofická fakulta - Rozvrh
- Po 9:10–11:35 C34
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, B-HS)
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, B-OT) (2)
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, M-HS)
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, M-OT)
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, N-HS)
- Teorie a dějiny filmu a audiovizuální kultury (program FF, N-OT) (3)
- Cíle předmětu
- Kurs je zaměřen na dvě středoevropské národní kinematografie, blízké kulturně i historicky. Z Maďarska přiblížíme tvorbu autorů, kteří v reflexi tragické kolektivní zkušenosti prokázali největší odvahu a uměleckou originalitu, používali vlastní metaforické systémy nebo vytvářeli autonomní fikční světy: Zoltán Fábri, Miklós Jancsó, István Szabó, András Kovács, Péter Bacsó, Márta Mészárosová, Zoltán Huszárik, Gábor Bódy, Béla Tarr. Polská kinematografie se na vrchol svého společenského a uměleckého významu dostala v období tzv. polské školy (1956-1963, Andrzej Munk, Jerzy Kawalerowicz, Wojciech J. Has) a v období filmu morálního neklidu (1976-1981, Krzysztof Zanussi, Krzysztof Kieslowski), přičemž centrální postavou zůstává osobnost Andrzeje Wajdy. Všimneme si také autorů, jejich kariéra pokračovala v zahraničí (Roman Polański, Jerzy Skolimowski, Andrzej Żuławski). Literatura: LIEHM, Mira & LIEHM, Antonín J. (1980): The Most Important Art: Soviet and Eastern European Film After 1945, Berkeley - Los Angeles - London: University of California Press; CUNNINGHAM, John (2004): Hungarian Cinema from Coffe House to Multiplex; London: Wallflower Press. PETRIE, Graham (1981): History Must Answer to Man, Budapest: Corvina Kiadó. COATES, Paul (2005): The Red and the White, London: Wallflower Press. Filmy: A tanú (Svědek, Péter Bacsó 1969), Angi Vera (Vera Angiová, Pál Gábor 1978), Apa (Otec, István Szabó 1966), Csillagosok, katonák (Hvězdy na čepicích, Miklós Jancsó, 1967), Eszkimó asszony fázik (Paní Eskymačka mrzne, János Xantus 1983), Fényes szelek (Svěží vítr, Miklós Jancsó, 1969), Hannibal tanár úr (Pan profesor Hannibal, Zoltán Fábri, 1956), Hideg napok (Chladné dny, András Kovács 1966), István, a király (Král Štěpán, Gábor Koltay 1983), Körhinta (Kolotoč, Zoltán Fábri, 1955), Még kér a nép (Lid ještě prosí, Miklós Jancsó, 1965), Mephisto (Mefisto, István Szabó 1981), Napló gyermekeimnek (Deník pro mé děti, Márta Mészárosová, 1982), Psyché (Psyché, Gábor Bódy 1980), Sátántangó (Satanské tango, Béla Tarr 1994), Sodrásban (Proud, István Gaál 1963), Szegénylegények (Beznadějní, Miklós Jancsó, 1965), Szerelem (Dny čekání, Károly Makk, 1970), Szindbád (Sindibád, Zoltán Huszárik, 1971). Barwy ochronne (Ochranné zbarvení, Krzysztof Zanussi, 1976), Człowiek na torze (Člověk na kolejích, Andrzej Munk 1956), Człowiek z marmuru (Člověk z mramoru, Andrzej Wajda 1977), Eroica (Andrzej Munk 1957), Iluminacja (Iluminace, Krzysztof Zanussi, 1973), Kanał (Kanály, Andrzej Wajda 1957), Matka Joanna od Aniołów (Matka Johana od Andělů, Jerzy Kawalerowicz, 1961), Na wylot (Skrz naskrz, Grzegorz Królikiewicz, 1972), Nóż w wodzie (Nůz ve vodě, Roman Polański 1962), Popiół i diament (Popel a démant, Andrzej Wajda 1958), Rękopis znaleziony w Saragossie (Rukopis nalezený v Zaragoze, Wojciech J. Has, 1965), Wesele (Veselka, 1973), Wszystko na sprzedaż (Vse na prodej, Andrzej Wajda 1968), Ziemia obiecana (Země zaslíbená, Andrzej Wajda 1974).
- Metody hodnocení
- Zápočet: referát, tlumočení, překlad nebo esej.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2006/FAVs018