PGDS004 Andragogika

Filozofická fakulta
podzim 2006
Rozsah
blokově. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se obeznámí s andragogickou teorií, s východisky andragogiky a principy vzdělávání dospělých vůbec. Porozumi vztahu andragogiky k dalším disciplínám, jako je řízení lidských zdrojů, sociologie a psychologie řízení. Naučí se uvažovat o specificích dospělých v procesu vzdělávání. Budou diskutovány faktory ovlivňující efektivitu procesu učení, metody a formy vzdělávání dospělých.
Osnova
  • 1. Andragogika jako obor, charakteristika. 2. Vzdělávání dospělých v současnosti, kontext problematiky. Základní dokumenty pro ČR, EU. 3. Teorie vzdělávání dospělých, základní proudy. 4. Vzdělávání dospělých v mezinárodní perspektivě 5. Andragogická didaktika, efektivita metod a forem vzdělávání dospělých 6. Otevřené a distanční vzdělávání a jejich specifika. 7. Styly učení u dospělých, motivace k učení a bariéry k učení. Individuální vedení účastníka (přístupy). 8. Transfer naučeného do životních a pracovních situací. Učení se v praxi, reflektivní praxe. 9. Výstavba vzdělávacího kurzu, modulu, lekce. Struktura, cíle, procesy. 10. Vliv účastníka a klienta na obsahy a procesy vzdělávání dospělých (analýza vzdělávacích potřeb, zjištění očekávání, evaluace a vyhodnocení úspěšnosti vzdělávací akce). 11. Podnikové vzdělávání. Individuální rozvoj a organizační rozvoj. 12. Marketing vzdělávání dospělých.
Literatura
  • PALÁN, Zdeněk. Lidské zdroje : výkladový slovník : výchova, vzdělávání, péče, řízení. Vyd. 1. Praha: Academia, 2002, 280 s. ISBN 8020009507. info
  • ARMSTRONG, Michael. Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada, 2002, 856 s. ISBN 8024704692. info
  • KOUBEK, Josef. Řízení lidských zdrojů :základy moderní personalistiky. 3. vyd. Praha: Management Press, 2001, 367 s. ISBN 80-7261-033-3. info
  • MUŽÍK, Jaroslav. Profesní vzdělávání dospělých. Vyd. 1. Praha: CODEX Bohemia, 1999, 200 s. ISBN 80-85963-93-0. info
  • BENEŠ, Milan. Úvod do andragogiky. Praha: Karolinum, 1999, 129 s. ISBN 8071843814. info
  • MUŽÍK, Jaroslav. Marketing ve vzdělávání dospělých. [Praha]: DAHA, 1998, 55 s. ISBN 80-902232-2-2. info
  • BELCOURT, Monica a Phillip Charles WRIGHT. Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. Vyd. 1. Praha: Grada, 1998, 243 s. ISBN 8071694592. info
  • SILBERMAN, Mel a Karen LAWSONOVÁ. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování : osvědčené způsoby efektivního vyučování. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 311 s. ISBN 80-7178-124-X. info
  • LEIRMAN, Walter. Čtyři kultury ve vzdělávání : expert, inženýr, prorok, komunikátor. Edited by Jiří Vymazal. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1996, 157 s. ISBN 8071841684. info
  • PRŮCHA, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 1996, 166 s. ISBN 8021013338. info
  • Vzdělávání a rozvoj manažerů. Edited by Joseph Prokopenko - Milan Kubr, Translated by Stanislav Jurnečka - St. Vyd. 1. Praha: Grada, 1996, 631 s. ISBN 8071692506. info
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, jaro 2003, podzim 2003, jaro 2004, podzim 2004, jaro 2005, podzim 2005, jaro 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.