PSA_015 Sociální psychologie I (interpersonální kognice)

Filozofická fakulta
podzim 2006
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Jaroslava Dosedlová, Dr. (přednášející)
PhDr. Zuzana Slováčková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Rozvrh
Po 10:00–13:15 C51, Po 10:00–13:15 C11
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PSA_015/S1: Rozvrh nebyl do ISu vložen. Z. Slováčková
PSA_015/S2: Rozvrh nebyl do ISu vložen. I. Burešová
PSA_015/S3: Rozvrh nebyl do ISu vložen. I. Burešová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
1. Úvod do sociální psychologie. Předmět studia SP, SP v kontextu příbuzných disciplín. Historie SP, základní trendy v sociálně psychologickém myšlení 20. století, odraz hlavních psychologických škol 20.stol. v SP, současná vlivná paradigmata. Metody výzkumu v SP, aplikační možnosti SP. 2. Sociální kognice. a) vztah k sobě samému jako produkt sociální interakce - sebeuvědomění, sebevědomí, sebeobranné a sebepodporující mechanismy b) sociální percepce a kategorizace. Asocianistické a konstruktivistické modely sociálního poznávání. Schéma procesů sociální percepce - první dojem vers. komplexní posouzení. Utváření dojmů o druhých lidech, spjatost percepce s motivací. Zkreslení a chyby v sociální percepci. Pojem sociálního stereotypu (autostereotyp a heterostereotyp). Spjatost percepce s procesy atribuce. c) interpretace sociální reality - teorie atribuce. Naivní psychologie F. Heidera, implicitní teorie osobnosti H. Kelleyho jako východiska atribučních přístupů. Teorie kauzálních schémat, základní principy atribuování. Chyby v atribučních procesech (zákl. atribuční chyba), atribuce úspěchu a neúspěchu. 3. Socializace a identita osobnosti. a) socializace osobnosti. Základní charakteristiky procesu socializace, význam rané sociální zkušenosti a uspokojení bazálních psychosociálních potřeb pro pozdější vývoj. Subjektivní pohoda (koncept well-being), životní spokojenost a pocit osobní a sociální kompetence jako ukazatele úspěšné socializace, objektivní a subjektivní faktory životní spokojenosti (Diener, Costa, Mc Crae, Argyle, Veenhoven). b) osobní a sociální identita. Osobní a sociální identita - základní vymezení, vývojový pohled na jejich utváření. Teorie identity (Erikson, Marcia, Stryker, Tajfel, Giles, Garfinkel, Goffman, Harré, Weinreich).
Osnova
  • 1. Úvod do sociální psychologie. Předmět studia SP, SP v kontextu příbuzných disciplín. Historie SP, základní trendy v sociálně psychologickém myšlení 20. století, odraz hlavních psychologických škol 20.stol. v SP, současná vlivná paradigmata. Metody výzkumu v SP, aplikační možnosti SP. 2. Sociální kognice. a) vztah k sobě samému jako produkt sociální interakce - sebeuvědomění, sebevědomí, sebeobranné a sebepodporující mechanismy b) sociální percepce a kategorizace. Asocianistické a konstruktivistické modely sociálního poznávání. Schéma procesů sociální percepce - první dojem vers. komplexní posouzení. Utváření dojmů o druhých lidech, spjatost percepce s motivací. Zkreslení a chyby v sociální percepci. Pojem sociálního stereotypu (autostereotyp a heterostereotyp). Spjatost percepce s procesy atribuce. c) interpretace sociální reality - teorie atribuce. Naivní psychologie F. Heidera, implicitní teorie osobnosti H. Kelleyho jako východiska atribučních přístupů. Teorie kauzálních schémat, základní principy atribuování. Chyby v atribučních procesech (zákl. atribuční chyba), atribuce úspěchu a neúspěchu. 3. Socializace a identita osobnosti. a) socializace osobnosti. Základní charakteristiky procesu socializace, význam rané sociální zkušenosti a uspokojení bazálních psychosociálních potřeb pro pozdější vývoj. Subjektivní pohoda (koncept well-being), životní spokojenost a pocit osobní a sociální kompetence jako ukazatele úspěšné socializace, objektivní a subjektivní faktory životní spokojenosti (Diener, Costa, Mc Crae, Argyle, Veenhoven). b) osobní a sociální identita. Osobní a sociální identita - základní vymezení, vývojový pohled na jejich utváření. Teorie identity (Erikson, Marcia, Stryker, Tajfel, Giles, Garfinkel, Goffman, Harré, Weinreich).
Literatura
  • SLAMĚNÍK, Ivan a Jozef VÝROST. Sociální psychologie [Výrost, 1997] : Sociálna psychológia [Výrost, 1997]. Vyd. 1. Praha: ISV - nakladatelství, 1997, 453 s. : i. ISBN 80-85866-20-X. info
  • Sociální psychologie : moderní učebnice sociální psychologie. Edited by Miles Hewstone - Wolfgang Stroebe, Translated by Dagmar Brejlová - Pa. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 769 s. ISBN 8073670925. info
  • KRECH, David, Richard S. CRUTCHFIELD a Egerton L. BALLACHEY. Človek v spoločnosti : základy sociálnej psychológie. Vyd. 1. Bratislava: Vydavatel'stvo Slovenskej akadémie vied, 1968, 629 s. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Sociální psychologie. Vydání 1. Praha: Academia, 1999, 287 stran. ISBN 8020006907. info
  • Základy sociální psychologie. Edited by Nicky Hayesová - Irena Štěpaníková. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 165 s. ISBN 80-7178-198-3. info
  • ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. 1. vyd. Brno: PAIDO, 1998, 268 s. ISBN 80-85931-48-6. info
  • JANOUŠEK, Jaromír. Sociální psychologie. Vydání první. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988, 185 stran. info
  • JANOUŠEK, Jaromír. Metody sociální psychologie. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 256 s. URL info
  • Journal of Personality and Social Psychology
  • Journal of Social Psychology
  • European Journal of Social Psychology
Metody hodnocení
Kolokvium písemnou formou
Navazující předměty
Informace učitele
Poslední změna provedena dne 16.5.2007 Mgr. Zuzana Slováčková
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 1999, podzim 2001, jaro 2002, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016.