PSA_052 Poradenská psychologie

Filozofická fakulta
podzim 2006
Rozsah
2/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Soňa Baldrmannová (přednášející)
doc. PhDr. Iva Burešová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Rozvrh
Po 16:40–18:15 zruseno C21
Předpoklady
PSA_0SZ SZ || PSA_SZ PSA_SZ
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je koncipován jako systematický přehled o vztahovém rámci, mezioborových přesazích i obsahové náplni psychologického poradenství, se zaměřením na poradenskou péči o děti a dospívající v jednotlivých fázích jejich vývoje.
Osnova
  • Tématické okruhy. 1. Pedagogicko- psychologické poradenství. Aktuální stav, vývoj, vzdělávání, právní předpisy, vztah a spolupráce s dalšími obory, specifika, osobnost psychologa. 2. Poradenská péče o děti a mládež v jednotlivých obdobích života. Poradenský proces, jeho průběh, přehled problémů, diagnostické prostředky, typy vyšetření. 3. Vývojové poruchy řeči. Vývoj řeči v normě a patologii, poruchy výslovnosti, artikulace a rytmu řeči, poruchy gramatické stavby věty, sociálního užití řeči. Elektivní mutismus. Vývojová dysfázie. 4. Mentální retardace. Definice, diagnostika, epidemiologie, etilogie a patogeneze. Klinické obrazy jednotlivých stupňů m.r., průběh, prognóza, diferenciální diagnostika, péče. 5. Pervazivní vývojové poruchy. Autismus. Aspergerův syndrom, schizoidní porucha v dětství. 6. Poruchy aktivity a pozornosti. Hyperaktivita, impulzivita, hyperkinetická porucha, hyperkinetická porucha chování, ADHD. 7. Předškolní období. Opoždění a nerovnoměrnosti vývoje. Posuzování způsobilosti k zahájení školní docházky. Laterální preference jako poradenský problém. 8. Školní období. Zahájení ŠD, činitelé ovlivňující školní výkon. Školsky významné nedostatky ve struktuře schopností. Specifické potuchy učení- kompenzační možnosti, organizace péče (psychologická péče, postupy speciálně pedagogické nápravy). Nadané děti. Výchovné problémy (záškoláctví, krádeže atd.) 9. Kariérové, profesní poradenství. 10. Emoční poruchy v dětství a dospívání. Zejména úzkostné poruchy. 11. Děti ohrožené prostředím. Psychická deprivace, týrání a zanedbávání dítěte. Prevence. 12. Dítě a školní třída. 13. Školní psychologie.
Literatura
  • PEŠOVÁ, Ilona a Miroslav ŠAMALÍK. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006, 150 s. ISBN 8024712164. URL info
  • Vágnerová, marie. Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Nakladatelství Karolinum UK v Praze, 2005. ISBN 80-246-1074-4
  • SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 791 s. Studium. ISBN 80-7178-545-8. info
  • MATĚJČEK, Zdeněk. Praxe dětského psychologického poradenství. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991, 335 s. ISBN 8004245269. info
  • ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. Vyd. 3., přeprac. a dopl.,. Praha: Grada, 1997, 450 s. ISBN 8071695122. info
  • DUNOVSKÝ, Jiří, Zdeněk DYTRYCH a Zdeněk MATĚJČEK. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě. Vyd. 1. Praha: Grada, 1995, 245 s. ISBN 8071691925. info
Metody hodnocení
Cíl: Poskytnout přehled problematiky psychologického poradenství pro děti a mládež. Ukončení: Písemná práce v rozsahu 3-5 stran (dle zadaného tématu). Zkouška- písemně.
Informace učitele
Mgr. Iva Burešová, PhD., kontakt: buresova@phil.muni.cz Nutná je 80% aktivní účast na seminářích a absolvování závěrečné zkoušky z předmětu. Poslední změna provedena dne 25.5.2007 Mgr. Iva Burešová, PhD.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 1999, jaro 2002, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.