PSB_84 Psychoterapie orientovaná na člověka - rogersovský přístup

Filozofická fakulta
podzim 2006
Rozsah
0/2. 1 x za 14 dní 4 hodiny. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Beata Nour Mohammadi (přednášející), PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. PhDr. Mojmír Tyrlík, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Rozvrh
St 10:00–12:25 C51
Předpoklady
PSA_0SZ SZ
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 18 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/18, pouze zareg.: 0/18
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář je zaměřen na aplikovanou výuku metod a postupů psychoterapeutické praxe v kontextu Psychoterapie orientované na člověka - tzv. rogersovský přístup.
Osnova
  • Průběh výuky bude plně přizpůsobován potřebám a požadavkům jednotlivých účastníků, studentů. Náplň předmětu bude realizována přibližně v těchto blocich: 1.blok V úvodu bude pozornost věnována motivaci studentů pro tento seminář. Anketou zaměřenou na očekávání pro vlastní terapii. Bude vysvětleno místo PCA v rámci humanistické psychoterapie a v psychoterapeutických systémech obecně. Zvláštní pozornost bude věnována filosofickým východiskům směru, jeho ideovým předchůdcům z oblasti filosofie, pedagogiky, psychologie (např. Kierkegaard.Buber, Rank, Dewey, a další) -účinné faktory v psychoterapii -zdůrazněn bude význam vztahu Dále se začneme zabývat významem osobnosti C.R.Rogerse a jeho novátorským a revolučním přístupem ke klientovi. 2.blok Bude vysvětlován vznik a vývoj PCA v přímé souvislosti s osobním rozvojem a životními zkušenostmi a tvůrčími i vědeckými aktivitami zakladatele směru. Současně se seznámíme s rozvíjením se směru v dílech C.R.Rogerse: -dětství, adolescence, studim včetně cesty do Číny(od zemědělství přes teologii k psychologii) -roky praktické práce v Rochesteru („Clinical Treatment of the Problem Child) -universita v Ohio-„Counselling and Psychotherapy“ -léta v Chicagu (Klient-Centred Therapy, Psychotherapy and Personál Change) -formulace 3 základních a postačujících podmínek v r.1957 3.blok Bude pokračováno v látce z 2.bloku: -deziluze ve Wisconsinu a Wisconsin Project -„On Becoming a Person“ jako završení lidského a odborného hledání -léta v Kalifornii a encounterové skupiny -od psychoterapie k přístupu, aplikace na jiné oblasti mezilidských vztahů pd pedagogiky („Freedom to Learn“ , až po uplatnění v politice provšelidskou komunitu) Na závěr bude pojednána spirituální dimenze směru 4.blok Teorie osobnosti-bude objasněn teoretický přínos C.R.Rogerse, postup od praxe k teorii -důvěra v subjektivní zkušenost klienta, aktualizační tendence -self, reálné a ideální já -sebeaktualizační tendence, introjekce hodnot, potřeba pozitivního přijetí(Standal) -kongruence -plně fungující osobnost z pohledu PCA, normalita a patologie pohledu PCA -problém diagnózy v PCA (bude doplněno příklady z praxe přednášející) 5.blok Od teorie k praxi-Terapeutické postoje Budou podrobně vysvětleny 3 základní a postačující podmínky terapeutického procesu na straně terapeuta, podmínky na straně klienta.Kvalita přítomnosti terapeuta. Bezpodmínečné pozitivní přijetí, kongruence a empatie. Budou podány příklady z praxe C.Rogerse(interwiev with Mr.Vac) a přednášející, jako i bude využito materiálů od frekventantů výcviku PCA. Bude využita část videozáznamu přednášky o empatii prof.Buckové z Kyperské university. 6.blok Psychoterapeutický proces-význam audio a videozáznamu pro demystifikaci psychoterapie -charakteristiky odlišující PCA od jiných terapií -7 fází psychoterapeutického procesu Budou podrobně presentovány 2 kazuistiky z praxe přednášející, bude presentována pCA terapie u klienta ze „zdravé“populace a druhá u klienta s psychiatrickou diagnózou (psychóza schizofrenního okruhu) 7.blok Vedení psychoterapeutického rozhovoru v praxi-jak být empatický, kongruentní a přijímající -příklady ověřování porozumění-zrcadlení, příklady z praxe frekventantů výcviku PCA -Rogers a jeho slavní klienti (Herbert Bryan, Gloria, Jan) -práce s přenosem, práce s transcendentálním a mystickým V této souvislosti bude pojednáno o kriticích směru z pohledu teologie, behaviorální psychologie a psychoanalýzy. 8.blok Praktické aplikace PCA,pokračovatelé směru. Další rozvoj směru ve světě.Možnosti vzdělávání v PCA v ČR. Universalita PCA- transkulturálnost, využití u menšin a pacientů s nejrůznějšími tělesnými či psychickými poruchami včetně psychóz. Tvořivé využívání směru : bude uveden příklad práce s metaforou a orientálním příběhem při propojení s Pozitivní psychoterapii dr.N.Pesesschkiana Využití při arteterapii dle A.Silverstone.Příklady a kasuistiky z praxe.
Literatura
  • Carl Rogers: Jako byť sám sebou, IRIS Bratislava 1995
  • Carl Rogers: Způsob bytí,Portál 1998
  • Jan Vymětal,Vlasta Rezková:Rogersovský přístup k dospělým a dětem,Portál 2001
  • Victor J.Drapela: Přehled teorií osobnosti,Portál, 1997
  • David J.Cain,Julius Seeman, Humanistická psychoterapie,Triton 2006
  • ZEIG, Jeffrey K. a Carl Ransom ROGERS. Umění psychoterapie. Translated by David Kuneš. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 710 s. ISBN 8071789720. info
  • ROGERS, Carl Ransom. On becoming a person : a therapist's view of psychotherapy. London: Constable & company limited, 1967, xi, 420. ISBN 0094604401. info
  • ROGERS, Carl R. Způsob bytí :klíčová témata humanistické psychologie z pohledu jejího zakladatele. Translated by Jiří Krejčí. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 292 s. ISBN 80-7178-233-5. info
  • ROGERS, Carl R. Spôsob bytia. Modra: Inštitút Rozvoja Osobnosti, 1997, 265 s. ISBN 80-967832-0-3. info
  • ROGERS, Carl R. A way of being. Edited by Irvin D. Yalom. Boston: Houghton Mifflin company, 1995, xviii, 395. ISBN 0-395-75530-1. info
  • VYMĚTAL, Jan. Rogersovská psychoterapie. Vyd. 1. Praha: Český spisovatel, 1996, 208 s. ISBN 80-202-0605-1. info
  • PROCHASKA, James O. a John C. NORCROSS. Psychoterapeutické systémy : průřez teoriemi. Praha: Grada, 1999, 479 s. ISBN 8071697664. info
  • VYMĚTAL, Jan. Psychoterapie :pomoc psychologickými prostředky. Praha: Horizont, 1989. ISBN 80-7012-004-5. info
  • VYMĚTAL, Jan. Obecná psychoterapie. Vyd. 1. Praha: Psychoanalytické nakladatelství J. Kocourek, 1997, 295 s. ISBN 80-86123-02-2. info
  • FRANKL, Viktor Emil. Psychoterapie pro laiky. Translated by Vladimír Smékal. Brno: Cesta, 1998, 158 s. ISBN 8085319802. info
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
1 x za 14 dní 4 hodiny.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 1999, podzim 1999, jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014.