UEV_04 Didaktika estetické výchovy I.

Filozofická fakulta
podzim 2008
Rozsah
1/1. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Kristýna Celhofferová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Kristýna Celhofferová, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je nahlédnutí do historických proměn umění v jeho výchovném užití, sledování těchto proměn v rámci potřeb dobových myšlenkových struktur, odhalení výchovné tendence v umění určité epochy spolu s pochopením důvodů, které epochu k takovému pragmatizování umění vedou. Další otázka pak směřuje k dnešnímu výchovnému využití dobových výchovně-uměleckýh snah, k pozici estetické a umělecké výchovy v dnešním školství a vzdělávání volným časem. Student se v předmětu seznámí s aktuálními a staršími osnovami estetické výchovy a vypracuje 1. projekt osnov pro určitý typ vzdělávací instituce a 2. konkrétní ukázku hodiny pro osnovu předmětu jím vyprojektovaného typu.
Osnova
  • 1.Estetická výchova - vymezení pojmu, vztahy mezi estetickou a uměleckou výchovou, funkce umění a praxeologické využití
  • 2. Historické podoby esteticko-výchovných tendencí (étosová nauka atd. a pragmatizování umění pro výchovné tendence)
  • 3. Estetická výchova - cílové skupiny, prostředky výchovy, využitelnost jednotlivých uměleckých oborů, věkové dispozice pro určité umělecko-výchovné aplikace
  • 4. Hra jako estetický fenomén
  • 5. Arteterapie jako součást výchovného praxeologického vyústění nakládání s uměním
  • 6. Psychoanalýza a umění - proces "sebepoznávání" skrze uměleckou tvorbu a její výchovné alikace
Literatura
  • PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Translated by Štěpán Kovařík. Vyd. 3. Praha: Portál, 2004, 380 s. ISBN 807178978X. info
  • SPOUSTA, Vladimír. Je možno tolerovat výchovnou impotenci soudobého extravagantního umění? In XV. vědecké kolokvium o řízení osvojovacího procesu - soudobé problémy výchovy a vědy. Sborník příspěvků II. 1. vyd. Vyškov: Vysoká vojenská škola pozemního vojska Vyškov,, 1997, s. 235-244. info
  • SPOUSTA, Vladimír. Krása, umění a výchova. 1. vyd. 1995, 1. dotisk 1996. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1995, 130 s. Spisy Pedagogické fak. Masarykovy univ., sv. 62. ISBN 80-210-1196-3. info
  • SPOUSTA, Vladimír. Umění jako prostředek výchovy ve volném čase. Kapitola 3. In Spousta, Vladimír, et al. Metody a formy výchovy ve volném čase. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1995, s. 26-37. ISBN 80-210-1275-7. info
  • SPOUSTA, Vladimír. Literárně hudební vztahy v pedagogické praxi. Brno: Krajský pedagogický ústav v Brně, 1968, 44 s. info
  • Výchova uměním. Edited by Herbert Edward Read - Jaromír Uždil, Translated by Jan Caha. 1. vyd. Praha: Odeon, 1967, 421 s. URL info
  • ZHOŘ, Igor a Jaromír UŽDIL. Výtvarné umění ve výchově mládeže. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1964. info
  • CHLUP, Otokar a Antonín SYCHRA. O estetické výchově. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství dětské knihy, 1956, 76 s. URL info
Metody hodnocení
Výstupem předmětu je zpracování samostatného projektu - využití umění pro estetickou výchovu, využití umění ve vzdělávání vůbec.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.