PSB_68 Psychologie sluchově postižených osob

Filozofická fakulta
podzim 2009
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
prof. PhDr. Veronika Broulíková (přednášející), PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (zástupce)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Rozvrh
Út 18:20–19:55 C51
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Základní specifika problematiky neslyšících Předmět se soustředí na zprostředkování základních poznatků z oblasti psychologie osob s poruchou sluchu. Zaměřujeme se na problematiku nedoslýchavých i neslyšících. Přednášky zahrnují problematiku ranného vývoje sluchově postižených, výchovy a vzdělávání, uplatnění v dospělosti, podrobně se zabýváme problematikou komunikace a sociálních vztahů. Výuka zahrnuje exkurze do nemocničního zařízení (k problematice diagnostiky sluchového postižení) a do škol se sluchově postiženými žáky/studenty.
Osnova
  • 1. Sluchové postižení podle míry ztráty sluchu 2. Dvojí pohled na sluchově postižené a) handicapovaná, abnormální skupina, b) kulturní menšina 3. Neverbální chování a jeho normy 4. Mluva, odezírání , sluchový trénink 5. Znakový jazyk 6. Totální komunikace 7. Problematika vývoje sluchově postiženého dítěte 8. Problematika dospělých sluchově postižených osob 9. Psycholog ve Speciálním poradenském centru 10. Specifická funkce divadla v životě sluchově postižených dětí a dospělých.
Literatura
  • HRUBÝ, Jaroslav. Průvodce neslyšících a nedoslýchavých. D. 1 (Variant.) : Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. [D. 1]. info
  • Broulíková, V., Mikotová, Z. K teatroterapii sluchově postižených. In Valenta, M. Rukověť dramaterapie a teatroterapie. Olomouc: UP, 2006.
  • Strnadová, V. Jaké je to neslyšet. Praha: Česká unie neslyšících, 1995
  • Broulíková, V., Mikotová, Z. Bajky a sny. In Valenta, M. Rukověť dramaterapie II. Olomouc: UP, 2009.
  • Vágnerová, M. Psychologická problematika zdravotně postižených. Vliv sluchového postižení na osobnost. In Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999
  • Lejska, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003.
  • Šedivá, Z. Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. Praha: Septima, 2006
  • Šedivá, Z. Rozvíjení sociálních dovedností sluchově postižených 1.. Praha: Septima, 1997
  • Hrubý, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu.
  • Strnadová, V. Hádej, co říkám aneb Odezírání je nejisté umění. Praha: Helix, 2001
  • Šedivá, Z. Rozvíjení sociálních dovedností sluchově postižených 2.. Praha: Septima, 1998
  • Hypertextové odkazy: www.ruce.cz, www.ticho.cz, www.teiresias.muni.cz, www.frpsp.cz.
  • Komunikace neslyšících : sociolingvistika : antologie textů. Edited by Jiří Homoláč. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 1998, 161 s. : i. ISBN 80-85899-40-X. info
  • STRNADOVÁ, Věra. Současné problémy české komunity neslyšících. Praha: Univerzita Karlova, 1998, 279 s. ISBN 80-85899-45-0. info
  • HRUBÝ, Jaroslav. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 1. vyd. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 1998, 321 s. ISBN 8072160753. info
  • HOLKOVÁ, Martina. Tichý přístav duše :literární, básnická a výtvarná tvorba neslyšících autorů. Edited by Jiří Pavloušek. Brno: B Press, 1995, 79 s., [21. ISBN 80-901574-3-2. info
  • UHERÍK, Anton. Hluchota, reč, poznanie. 1. vyd. Martin: Osveta, 1990, 186 s. ISBN 8021701536. info
Výukové metody
Jednotlivé přednášky jsou doplněny praktickými cvičeními. Je realizována minimálně jedna praxe ve vzdělávacím zařízení pro sluchově postižené studenty.
Metody hodnocení
Pro absolvování předmětu je nutná 80% účast na seminářích a splnění dalších požadavků přednášejícího pro udělení kolokvia. Způsob ukončení předmětu určí vyučující na počátku semestru.
Způsob hodnocení: kolokvium obsahuje tři části: -seminární práce na zadané téma(reflexe divadelního představení neslyšících herců, komunikační workshop, výběrové téma) -praktická zkouška ze zásad komunikace se sluchově postiženou osobou(především znalost prstové abecedy) -krátký test ze zadaných okruhů
Informace učitele
Psychologie osob s poruchou sluchu seznamuje studenty se specifiky sluchově postižených osob. Porucha sluchu v tom nejširším slova smyslu(tzn. šelesty, nedoslýchavost, ohluchnutí, prelingvální hluchota) se týká nezanedbatelné části naší populace se všemi problémy, které s ní souvisí. Považuji proto za důležité seznámit studenty s problematikou sluchově postižených, kde je základní podmínkou k vytvoření vztahu k možnému klientovi: - ujasněný postoj ke sluchově postiženému - překonávání komunikační bariéry - znalost základních komunikačních zásad adekvátní komunikace se sluchově postiženým. Vzhledem k tomu, že se jedná o výběrový seminář je základním požadavkem ochota vést dialog se sluchově postiženým, resp. neslyšícím člověkem tak, aby docházelo k vzájemnému dorozumění /i za předpokladu, že se dialogu účastní tlumočník znakového jazyka/. Poslední úprava provedena dne: 3.1.2009. PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, podzim 1999, jaro 2000, podzim 2000, podzim 2001, jaro 2002, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, jaro 2005, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010.