PSB_151 Psychologie zrakově postižených osob

Filozofická fakulta
podzim 2009
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PaedDr. Michal Kuchař (přednášející), PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D. (zástupce)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jarmila Valchářová
Rozvrh
každý lichý pátek 8:20–11:35 A42 stara
Předpoklady
Cílem výuky předmětu je seznámení s problematikou těžce zrakově postižených. Zaměřuje se na specifika psychologie těžce zrakově postižených, zejména nevidomých, včetně později osleplých. Přitom vychází z odlišností poznávacích funkcí, způsobu vnímání, myšlení, a komplexního rozvoje osobnosti.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Absolvováním předmětu Psychologie zrakově postižených, získává student vědomosti, díky kterým je schopen definovat základní zrakové vady a popsat specifika vnímání těžce zrakově postižených. Dokáže zařadit těžce zrakově postižené do jednotlivých kategorií, vyžadujících různé aplikace přístupu, vzhledem k míře zrakového postižení a datu jeho vzniku. Na základě těchto zjištění je schopen odhadnout a posoudit míru vlivu zrakového postižení na rozvoj osobnosti těžce zrakově postiženého. Shrnutím takto získaných poznatků, může student stanovit formu přístupu ke zrakově postiženému a způsobu další práce s ním. To vše s vědomím nutnosti revidovat své závěry v důsledku nově zjišťovaných skutečností.
Vzhledem k časové dotaci, neklade si předmět Psychologie zrakově postižených nereálné cíle. Hlavním cílem zůstává umožnění nahlédnutí do problematiky a rozdílu poznávacích procesů a jejich vlivu na rozvoj osobnosti těžce zrakově postiženého.
Osnova
  • Základní témata:
  • 1. Pojem tyflopedie, historie péče o zrakově postižené a současnost. Výchova, vzdělávání socializace, resocializace, integrace
  • 2. Zrakový orgán, zrakové vady, hmatové vnímání, prostorová orientace
  • 3. Vývoj osobnosti těžce zrakově postiženého, vytváření představ
  • 4. Paměť a znovupoznávání, diskuze za spoluúčasti nevidomého
  • 5. Návštěva Muzea slepecké historie – demonstrace pomůcek
  • 6. Úvod do testovacích metod těžce zrakově postižených, vědomostní test, ústní zkoušky
  • Další témata:
  • 1. Odborná terminologie
  • 2. Historie péče o nevidomé, mýty a realita
  • 3. Formy péče o těžce zrakově postižené
  • 4. Zrakové vady
  • 5. Smyslové vnímání
  • 6. Základy psychologie nevidomých
  • 7. Vývoj osobnosti nevidomého dítěte
  • 8. Problematika osob později osleplých
  • 9. Edukace a rehabilitace těžce zrakově postižených
  • 10. Možnosti psychologické péče o těžce zrakově postižené
Literatura
  • Ludíková, L. et al. Tyflopedie II. Olomouc: UP, 1989.
  • Ludíková, L. Tyflopedie I. Olomouc: UP, 1988.
  • Smýkal, J. Výchova nevidomého dítěte předškolního věku. Praha : ÚV Svazu invalidů v ČSR, 1986
  • Štréblová, M. Poznáváme svět se zrakovým postižením – úvod do tyflopedie, Ústí nad Labem, Univerzita J.E.Purkyně, 2002
  • Čálek, O. Akceptace vady u zrakově postižených a u jejich rodin. in Tyflologické listy 1990/1-2, Zora Praha 1990
  • Litvak, A.G. Nástin psychologie nevidomých a slabozrakých. Praha : SPN, 1979
  • Jesenský, J. Hmatové vnímání informací s pomocí tyflografiky. 1. vyd. Praha : 1988
  • Čálek, O. Holubář, Z., Cerha, J.: Vývoj osobnosti zrakově těžce postiženého. Společnost nevidomých a slabozrakých v ČR, Achát, Praha 1992
  • Vágnerová, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha : UK, 1995.
  • Smýkal, J. Tyflopedický lexikon, Brno, Technické muzeum, 2006
Výukové metody
Přednáška je základní výukovou metodou seznamující studenty se základy psychologie těžce zrakově postižených, zejména nevidomých. Diskuze je aktivační dialogickou metodou realizovanou za aktivní spoluúčasti nevidomého. Názorná demonstrace probíhá v průběhu přednášek i diskuze, samostatně je realizována návštěvou muzea slepecké historie.
Metody hodnocení
Písemný test sestává ze dvou částí, návrh úvodu testu subjektivní životní spokojenosti, dále zpracování zadaného testu.
Ústní zkouška reflektuje na výsledek testu.
Průběžné hodnocení aktivity a docházky doplňuje závěrečné hodnocení.
Informace učitele
Pro absolvování předmětu je nutná 80% aktivní účast na seminářích a splnění dalších požadavků přednášejícího pro udělení kolokvia. Poslední úprava provedena dne: 7.12.2009. PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 1999, podzim 2000, podzim 2001, jaro 2002, podzim 2002, jaro 2003, podzim 2003, jaro 2004, podzim 2004, jaro 2005, podzim 2005, podzim 2007, podzim 2008.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2009/PSB_151