CJBC721 Česká autorská pohádka po roce 1989

Filozofická fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lucie Doležalová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Kudrnáč, CSc.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Eva Zachová
Rozvrh
Pá 8:20–9:55 C41
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Jiné omezení: Při nadlimitním počtu přihlášených studentů vybere vyučující účastníky na základě vědomostního testu nebo pohovoru.
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz Česká autorská pohádka po roce 1989 je zamýšlen jako doplnění povinných kurzů zabývajících se českou literaturou 2. poloviny 20. století a současně kurzů zaměřujících se na českou literaturu pro děti a mládež. Studenty kurz seznámí s postavením autorské pohádky v české literatuře po roce 1989 a poukáže na charakteristické rysy jednotlivých typů autorské pohádkové produkce vzniklé od roku 1989 až po současnost. Specifické vlastnosti imaginativních, nonsensově-parodických a imitativně-inovačních autorských pohádek budou studentům odhalovány při interpretaci konkrétních děl. V rámci kurzu bude česká autorská pohádková tvorba posledních 20 let konfrontována s autorskou pohádkovou tvorbou zahraniční.
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- postihnout vývoj české autorské pohádky;
- orientovat se v autorské pohádkové tvorbě posledních 20 let;
- konfrontovat českou autorskou pohádkovou tvorbu posledních 20 let s autorskou pohádkovou tvorbou zahraniční;
- analyzovat dílo s využitím odborné literatury.
Osnova
  • (1 - 2) Teoretická východiska semináře (vymezení pojmu autorská pohádka, nastínění vzniku a vývoje autorské pohádky, přiblížení situace po roce 1989, postavení autorské pohádky po roce 1989 a její klasifikace, obecná charakteristika a inspirace jednotlivých typů autorské pohádky po roce 1989, konfrontace se světovou pohádkovou tvorbou posledních 20 let).
  • (3 - 12) Analýza konkrétních textů zastupujících jednotlivé typy autorské pohádky po roce 1989.
Literatura
  • URBANOVÁ, Svatava. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století : reflexe české tvorby a recepce. Olomouc: Votobia, 2004, 457 s. ISBN 8070426683. info
  • URBANOVÁ, Svatava. Meandry a metamorfózy dětské literatury. V Olomouci: Votobia, 2003, 363 s. ISBN 80-7198-548-1. info
  • TOMAN, Jaroslav. Současná česká literatura pro děti a mládež : (tvorba devadesátých let 20. století). Brno: Cerm, 2000, 31 s. ISBN 8072041703. info
  • VAŘEJKOVÁ, Věra. Česká autorská pohádka. Brno: Cerm, 1998, 16 s. ISBN 8072040928. info
  • TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. 1. vyd. České Budějovice: Pedagogická fakulta v Českých Budějovicích, 1992, 98 s. ISBN 8070400552. info
Výukové metody
Přednesení referátu, kolektivní diskuse, písemná seminární práce.
Metody hodnocení
Seminář je ukončen zápočtem. K získání zápočtu je nutná aktivní účast na semináři a vypracování referátu (písemné i ústní).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011.