PSB_44 Úvod do Rorschachovy metody

Filozofická fakulta
podzim 2010
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
prof. PhDr. Mojmír Svoboda, CSc. (přednášející), Jarmila Valchářová (zástupce)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 13:20–14:55 C51
Předpoklady
PSA_0SZ Souborná zkouška
Předmět vychází z Psychodiagnostiky dospělých a dalších klinických disciplín.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem tohoto předmětu je seznámit studenty s projektivní technikou Roschachův test. Studenti by si měli osvojit důležité dovednosti při administraci Rorschachova testu, naučit se zápis protokolu, vedení inquiry, signování odpovědí klienta a vyhodnocení těchto odpovědí.
Osnova
  • Tematické okruhy: Zařazení ROR v rámci diagnostických metod, Historický přehled užívání metody, Inquiry, Vedení protokolu, Způsob apercepce, Determinanty - tvarové odpovědi, pohybové odpovědi, barvové odpovědi, šerosvitové odpovědi, stínové odpovědi, Obsah, Originalita, Kvantitativní vyhodnocení testu, jiné způsoby vyhodnocení.
Literatura
  • BOHM, Ewald. Lehrbuch der Rorschach-Psychodiagnostik : für Psychologen, Ärzte und Pädagogen. Bern: Hans Huber, 1951, 499 s. info
  • Svoboda, M. ( 1997). Stručný přehled textu Ewalda Bohma Lehrbuch der Rorschach Psychodiagnostik. Brno: Psychologický ústav FF MU
  • ŠÍPEK, Jiří. Projektivní metody. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2000, 114 s. ISBN 80-85866-53-6. info
  • ŘÍČAN, Pavel a Jan ŽENATÝ. K teorii a praxi projektivních technik. Vyd. 1. Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy, 1988, 206 s. info
  • Rorshach a projektivní metody (2005). Ročenka České společnosti pro Rorschacha a projektivní metody. Brno: MSD.
  • Rorschach, H. (1972). Psychodiagnostik. Bern-Stuttgart: Huber.
  • Exner, J.E. Jr. (1993). The Rorschach: A Comprehensive System (Vol. 1). New York: John Willey.
Výukové metody
Znalosti, dovednosti a zkušenosti budou předávány formou teoretických vstupů v návaznosti na seminární diskuzi, klinické prezentace kazuistik či jiných materiály podložených prezentací.
Metody hodnocení
Výuka jednou týdně dvě hodiny, ukončeno kolokviem. Pro absolvování předmětu je nutná 80% účast na seminářích a splnění dalších požadavků přednášejícího pro udělení kolokvia (aktivní účast na seminářích a závěrečném kolokviu).
Informace učitele
Poslední úprava 15.5.2007 Prof. Mojmír Svoboda Poslední úprava provedena dne: 29/11/2009. PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, podzim 1999, podzim 2000, podzim 2001, jaro 2002, podzim 2002, podzim 2003, jaro 2004, podzim 2004, jaro 2005, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, jaro 2009, podzim 2009, jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.