CJBB137 Čeština v průběhu 16.-19. století

Filozofická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Jana Pleskalová, CSc. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Jana Pleskalová, CSc.
Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Jaroslava Vybíralová
Dodavatelské pracoviště: Ústav českého jazyka – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé sudé úterý 12:30–14:05 C32
Předpoklady
CJA041 Histor. mluvn. češtiny && CJBA13 Vývoj spis. češt..
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Jiné omezení: Pouze pro studenty magisterského studia oboru Český jazyk a literatura.
Mateřské obory/plány
předmět má 6 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Hlavní náplní semináře je jazykový a stylistický rozbor vybraných českých textů od 16.-19. století nebo rozbor tehdejšího pravopisu. Obsahem seminární práce je buď téma týkající se soudobého společenského vývoje v českých zemích, nebo analýza všech jazykových aspektů vybraného textu, která ústí v konstatování, jakým dojmem mohl text v době svého vzniku působit na tehdejší publikum, tzn. zhodnocení stylistického záměru jeho tvůrce a jeho výsledku. Seminární práce o pravopisu té doby sledují, v čem se pravopis vybrané památky shoduje/neshoduje s dosavadními poznatky. Konfrontací dílčích poznatků o plánu hláskoslovném, morfologickém, syntaktickém a pojmenovacím, popř. o literární formě, se dospívá ke komplexnímu obrazu jazykověstylistické formy a jejímu zhodnocení. Představení tehdejší společnosti z různých zorných úhlů zase umožní lépe pochopit postavení češtiny v českých zemích.
Osnova
  • Náplní semináře jsou vybraná témata z vývoje spisovné češtiny. Výklad vyučujícího, který představí podobu češtiny v období 16.-19. stol. Referáty studentů na téma čeština/společnost ve vybraném vývojovém období: humanistická čeština 16. – první poloviny 17. století, barokní čeština druhé poloviny 17. – druhé třetiny 18. století, čeština národního obrození – (přibližně) 1770–1840. Následná diskuse, v níž se studenti vyjadřují k přednášenému tématu.
Literatura
  • Šlosar, D. et al.: Spisovný jazyk v dějinách české společnosti. Brno 2009.
  • Havránek, B.: Vývoj spisovného jazyka českého. In: Československá vlastivěda, řada II, Spisovný jazyk český a slovenský. Praha 1936. Druhé, upravené vyd. Praha 1979.
  • VEČERKA, Radoslav. Kapitoly z dějin české jazykovědné bohemistiky. PLESKALOVÁ, J., KARLÍK, P., KRČMOVÁ, M. a VEČERKA, R. (ed.). Praha: Academia, 2007, 638 s. Academia, 1. ISBN 978-80-200-1523-5. info
  • KARLÍK, Petr, Jana PLESKALOVÁ a Marek NEKULA. Encyklopedický slovník češtiny. Praha: LN, 2002, 10 s. Nakladatelství Lidové noviny. ISBN 80-7106-484-X. info
  • PORÁK, Jaroslav. Humanistická čeština : hláskosloví a pravopis. Praha: Univerzita Karlova, 1983. info
Výukové metody
V první části převažuje výklad učitele, v druhé části semestru vystupují účastníci semináře s vlastními referáty. Jejich hodnocení probíhá formou diskuse. Seminář.
Metody hodnocení
Podmínkou k získání zápočtu je aktivní účast na semináři, tj. podíl na diskusi o přednášených tématech a dále vypracování referátu. Posluchač jej přednese ve výuce nebo odevzdá v písemné podobě.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2013, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.