CJBC422 Dialog a zpověď v české a světové literatuře

Filozofická fakulta
podzim 2012
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PhDr. Hana Voisine Jechová, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Zbyněk Fišer, Ph.D.
Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Eva Zachová
Dodavatelské pracoviště: Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Jiné omezení: Při nadlimitním počtu přihlášených studentů vybere vyučující účastníky na základě vědomostního testu nebo pohovoru.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na příkladech děl z literatury české i světové od starověku do konce XX. století půjde v přednáškách a diskusích o osvětlení literárních žánrů, jejich prolínání a zpochybňování. V centru pozornosti bude rozbor určitých typů a funkcí dialogu a monologu, jejich proměnlivost a mnohoznačnost a jejich zaměření na recepci a vjem v dílech charakteru převážně narativního. Při rozborech textů bude pozornost věnována různým formám výrazu a sdělení („zpovědi“ a informace) , konstatování a tázání - a jejich proměnám v souvislosti s vývojem myšlení a s prosazováním nových estetických norem a tendencí. Zároveň bude přihlíženo ke vztahům mezi filozofickým chápáním světa a společnosti a jejich problematickému (dialogickému) ztvárnění v uměleckých dílech, a to v různých dobách a zemích.
Po ukončení kurzu bude student schopen
- postihnout různé typy dialogu a monologu a jejich funkci v konstrukci literárního díla, jejich proměny spojené s vývojem filozofického myšlení a s formami lidského soužití
- definovat z tohoto hlediska 1. díla, ve kterých se dialog prolíná s monologem a je eventuílně provázen narací ve třetí osobě, 2. pozici české literatury, která se zařazuje do kultury světové, ale má i své rysy specifické
- porozumět mnohoznačnosti a proměnlivosti literárního výrazu v průběhu času
- aplikovat poznatky získané rozborem daných textů i na texty další
Osnova
  • Obtížné stanovení hranic mezi divadelním a nedivadelním dialogem. Rozdíl mezi deníkem a memoáry. Hybridnost literárního výrazu. Zpověď jako samomluva, eventuálně jako rozmluva s Bohem. Přechod mezi zpovědí a modlitbou, v moderní literatuře (někdy charakteru „právnického“) mezi sebeobžalobou a obžalobou – společnosti, Boha, neznáma. Zpověď jako příklad nebo varování. Dialog autora s literární postavou, který se stává vnitřním monologem a svědčí o rozpornosti člověka a jeho vztahu k realitě. Rozpaky nad odkrýváním vlastního nitra - „náhodou nalezená“ zpověď někoho druhého, „dopisy zesnulého přítele“. Monolog blázna, blouda nebo člověka pod vlivem drog – pronikání do nepřiznávaných sfér myšlení a pocitů s přechodem k fantastice.
Literatura
  • MUKAŘOVSKÝ, Jan: Dvě studie o dialogu, Kapitoly z české poetiky I, Praha 1948, s.129-156
  • FISCHER, Otakar: O nevyslovitelném, Dějiny dvojníka, Duše- slovo- svět, Praha 1961, s. 13-28 a 64-104
  • Sv. AUGUSTIN, Vyznání - výňatky
  • Vita Caroli
  • J.J. ROUSSEAU, Vyznání - výňatky
  • N.V.GOGOL, Bláznovy zápisky, Povídky, Odeon, Praha 1975, s.568-587, nebo některá z fantastických povídek E.T.A. HOFFMANNA
  • DE QUINCEY, Zpověď anglického požívače opia
  • J.KARÁSEK ZE LVOVIC, Zlověstná madona, Ocúny noci, Praha 1984, 175-189
  • H.HESSE, Stepní vlk
  • J.A.KOMENSKÝ, Labyrint světa
  • JOSEF ČAPEK, Kulhavý poutník
  • D.DIDEROT, Rameauův synovec
  • A.CAMUS, Pád
Výukové metody
Soubor přednášek s diskusemi.
Metody hodnocení
Vypracování eseje na téma dohodnuté s přednášejícím a pohovor o dané problematice.
Informace učitele
Výuka probíhá blokově v pracovně ÚČL ve dnech 27.,28. a 29. listopadu a 4.,5. a 6. prosince, vždy od 17:30 do 19:10. Předmět si smí zapsat maximálně 20 studentů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
Výuka probíhá blokově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2012/CJBC422