ROMIIA101 Úvod do lidové latiny

Filozofická fakulta
podzim 2012
Rozsah
1/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Jan Pavlík (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Petr Dytrt, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 15:50–17:25 C11
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Pro studenty mediteránních studií až po absolvování kurzu latiny Med08.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Lidová latina představuje společný základ pro studium vývoje románských jazyků. Cílem výuky je zasvětit studenty teoreticky do základů vývoje románských jazyků a tyto poznatky demonstrovat na vybraných textech. Po absolvování kursu by student měl:
- být schopen rozumět jazykové situaci na Apeninském poloostrově v 1. tisíciletí př.n.l.
- mít podrobné znalosti o fonologickém, morfologickém, syntaktickém a lexikálním plánu lidové latiny a raného stádia vývoje románských jazyků
- identifikovat a vysvětlit rozdíly mezi latinou klasickou a lidovou
- umět číst a analyzovat texty v lidové latině
- rozumět příčinám jazykového vývoje na Apeninském poloostrově
- rozumět hlavním rysům historického vývoje hlavních románských jazyků (a jazyků obecně).
Osnova
  • Hlavními tématy kursu jsou:
  • - klasifikace indoevropských jazyků s ohledem na jazyky italické
  • - předindoevropská a indoevropská osídlení Středomoří
  • - Italikové na Apeninském poloostrově
  • - Latinové a Latium
  • - od archaické latiny k latině klasické
  • - hlavní fonetické, morfologické, syntaktické a lexikální rozdíly mezi latinou klasickou a latinou lidovou
  • - romanizace, bilingvismus, substrát, adstrát, superstrát
  • - klasifikace hlavních jazykových změn
  • - analýza textů (Appendic Probi, glosáře a četné další).
Literatura
  • OSTRÁ, Růžena. Přehled vývoje románských jazyků. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 130 s. info
  • ŠABRŠULA, Jan. Úvod do srovnávacího studia románských jazyků. Praha, 1980. info
  • TAGLIAVINI, Carlo. Le origini delle lingue neolatine. Bologna, 1969. info
  • DEVOTO, Giacomo. La storia della lingua di Roma. Bologna, 1969. info
  • GRANDGENT, Charles H. From Latin to Italian. Cambridge, 1927. info
Záložky
https://is.muni.cz/ln/tag/FF:ROMIIA101!
Výukové metody
Výklad a vysvětlení základních problémů disciplíny (viz výše). Podrobná analýza relevantních textů.
Metody hodnocení
Zkouška se skládá ze dvou částí: 1) z písemného testu z klasické latiny v rozsahu 50 lekcí učebnice pro střední školy (Špaňár-Kettner) 2) z ústní části, k níž budou připuštěni pouze ti posluchači, kteří uspějí u písemného testu.
Informace učitele
Součástí zkoušky je test z klasické latiny v rozsahu 50 lekcí učebnice Špaňár - Kettner, Latina pro gymnázia.
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: .
Předmět je vyučován každoročně.
Součástí zkoušky je test z klasické latiny v rozsahu 50 lekcí učebnice Špaňár - Kettner, Latina pro gymnázia.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021.