PB32JB39 Dramatická výchova

Filozofická fakulta
podzim 2014
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Petra Rychecká (cvičící), Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
každou lichou středu 9:10–12:25 L35
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz formou osobního prožitku zprostředkovává nebo alespoň naznačuje ty oblasti rozvoje osobnosti člověka, v nichž lze s úspěchem aplikovat postupy dramatické výchovy. Ve stručné podobě seznamuje se současnou situací v teoretickém rozpracování tohoto u nás nově se konstituujícího oboru a s jeho realizacemi ve školní praxi. Závěrem kurzu se budou studenti schopni aktivně podílet na přípravě a vlastní realizaci zážitkových programů využívajících prvků dramatické výchovy.
Osnova
  • 1. úvodní setkání + vymezení základních principů DV 2. práce ve dvojicích, komunikace, spolupráce 3. strukturované drama 4. divadlo Fórum 5. DV a divadlo - vztahy a přesahy 6. drama ve škole 7. ukázková hodina
Literatura
  • VALENTA, Josef. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Praha: ISV nakladatelství, 199 s. ISBN 80-85866-06-4. info
  • WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací (Variant.) : Výchova dramatickou improvizací. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy :zásobník dramatických her a improvizací. 8., rozš. vyd. Praha: Artama, 1999, 153 s. ISBN 80-7068-105-5. info
  • BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů : kartotéka pro loutkaře a neloutkaře, kteří si umění hrát- [Budínská, 1992]. 1. vyd. Praha: Gamma, 1992, 127 s. ISBN 80-900145-4-2. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Základy dramatické výchovy. 1. vydání. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980, 157 stran. info
Výukové metody
přednáška, seminář, hraní rolí
Metody hodnocení
Typ výuky: Interaktivní seminář Podmínky pro získání kreditů: aktivní účast na všech seminářích, skupinové provedení vlastní lekce DV, návštěva praktické ukázky
Informace učitele
http://www.acor.cz
Další doporučená literatura: Budínská, H.: Hry pro šest smyslů, Gama, Praha, 1990. Disman, M.: Receptář dramatické výchovy. SPN, Praha, 1976. Macková, S., Svozilová, D.: Škola (dramatickou) hrou. KKS, Brno, 1990. Macková, S.: Dramatická výchova (nejen) pro obecnou školu. Brno, 1995. Machková, E.: Základy dramatické výchovy. SPN, Praha, 1980. Machková, E.: Dramatická hra jako prostředek výchovy dítěte. KKS, Ostrava, 1980. Machková, E., Magerová, E., Mašatová, E.: Kapitoly z praxe dramatické výchovy. KKS, Ostrava, 1982. Machková, E.: Zásobník dramatických her, cvičení a improvizací. SKKS, Praha, 1990. Machková, E.: Metodika dramatické výchovy. Praha, 1992. Machková, E.: Drama v anglické škole. Praha, 1991. Provazník, J.: Osm letmých pohledů do labyrintu základních pojmů dramatické výchovy. Sešity dramatické výchovy, sv. 5. PKS, Praha, 1987. Rabušicová, M.: Dramatická výchova u Komenského a dnes. In: Aktu-ální problémy výchovy ve světle odkazu J. A. Komenského. Brno, 1991. Valenta, J.: Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Praha, 1995. Výchova hrou. Zborník materiálov z teoretickej konferencie o dramatickej výchove. Osvetový ústav, Bratislava, 1987. Way, B.: Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. ISV, Praha 1996.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2002, podzim 2002, jaro 2003, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020.