PSB_208 Projektivní metody pro děti I

Filozofická fakulta
podzim 2014
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Irena Komendová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Zdenka Stránská, Ph.D.
Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Psychologický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
každý sudý pátek 9:10–10:45 C51
Předpoklady
PSA_0SZ Souborná zkouška
Předpokládá se znalost témat a literatury předmětů: PSA 019, PSA 036 - Vývojová psychologie I,II a PSA 053 Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Dále se předpokládá aktivní účast na seminářích, realizace domácích úkolů a vypracování závěrečné písemné práce. Pro úspěšné ukončení předmětu je nutná 70 % účast na výce.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Program II. cyklu, jehož cílem je předat studentům podstatné teoretické základy psychologické diagnostiky v oblasti projektivních metod i základní praktickou zkušenost psychologické práce s těmito metodami, prostřednictvím demonstrovaných kazuistik i kazuistik, které pod supervizí zpracují v průběhu seminářů. Studenti získají: - úvodní a základní praktickou zkušenost s psychologickou diagnostikou prostřednictvím projektivní metody Baum Test a Kresba lidské postavy - praktickou zkušenost z práce s projektivní technikou s klientem - budou schopni základních diagnostických úvah a závěrů v návaznosti na další, především klinické metody /pozorování, anamnéza/.
Osnova
  • Úvod: vymezení základních pojmů, klasifikace projektivní technik, projektivní techniky v dětské praxi, kriticé výhrady proti projektivním technikám. Projektivní metoda Baum Test a Kresba lidské postavy.
Literatura
    doporučená literatura
  • SVOBODA, Mojmír. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, 791 s. Studium. ISBN 80-7178-545-8. info
  • COGNET, Georges. Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Translated by Kateřina Bodnárová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013, 203 s. ISBN 9788026204992. info
  • Altman, Z. /1998/: Test stromu, přítučka, Praha, PPPP s.r.o.
    neurčeno
  • DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Translated by Alena Lhotová - Hana Prousková. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008, 205 s. ISBN 9788073674151. info
  • ŠÍPEK, Jiří. Projektivní metody. Vyd. 1. Praha: ISV nakladatelství, 2000, 114 s. ISBN 80-85866-53-6. info
Výukové metody
Výuka probíhá jednou za dva týdny po dobu semestru /přednáška, cvičení/, účast na seminářích je povinná. Předpokládá se aktivní účast, plnění domácích úkolů, diskuse na seminářích. Pro úspěšné ukončení předmětu je nutná 70 % účast na výce.
Metody hodnocení
Pro úspěšné zakončení předmětu /kolokvium/ je nutné vypracování závěrečné písemné práce v rozsahu zhruba tří stran: - studenti písemně zpracují demonstrovaný - nebo pod supervizí vyhodnocený Test stromu diagnostickým postupem, presentovaným na seminářích /popis, anamnestické údaje, diagnostická úvaha - hypotéza, celkový diagnosický závěr/.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Poznámka k periodicitě výuky: liché roky.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1998, jaro 1999, jaro 2000, jaro 2001, jaro 2002, podzim 2002, podzim 2004, jaro 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2015, podzim 2016.