PB32PB55 Filozofie pedagogických a sociálních věd

Filozofická fakulta
podzim 2016
Rozsah
0/2. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
každé sudé úterý 7:30–9:05 J21
Předpoklady
PB12JA11 Ped. teorie || PG12A23 Pedagogické teorie || PGK12A23 Pedagogické teorie
Předpokladem je mít uzavřené kurzy Obecná pedagogika a Pedagogické teorie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/10
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz je zaměřen na takové problémové okruhy filozofie pedagogických a sociálních věd, které se táhnou jako tenká červená nit od počátku dějin filozofie sociálních věd, ačkoli dnes mají podobu jinou. Posluchači proto budou seznámeni s těmito koncepcemi: perspektivizmus, logický pozitivizmus, relativizmus, racionalizmus, kritický racionalizmus, interakcionismus, interpretativismus, objektivizmus a falibilismus. V seminářích budou na příkladech z literatury jednotlivé postoje diskutovány s cílem preciznějšího a jasnějšího zkoumání kulturních a sociálních otázek, které jsou v intelektuálním prostředí pedagogických a sociálních věd aktuální. Dále bude s posluchači probírána současná podoba výzkumu, a to především podle kvalitativního diskurzu. Každý posluchač by měl být schopen po absolvování kurzu vést kritický diskurz o výše zmíněných koncepcích, o soudobých pedagogicko-sociálně vědních otázkách, a byl schopen myšlenkového dohledání problémů kvalitativního diskurzu v minulých vědeckých koncepcích.

Cíl kurzu: Cílem není znát nazpaměť všechny knihy všech filozofů, ani je přečíst. Výstupem pro každého by mělo být, aby si dokázal udělat představu o vztahu filozofie a pedagogiky, o vlivech filozofie na pedagogické koncepce a především na kvalitativní diskurz. Díky tomu by měl být každý posluchač schopen rozpoznat při čtení pedagogických textů i výzkumných zpráv jednotlivé vlivy a tak lépe porozumět studované látce. Dále bude řešen vztah filozofie a pedagogiky, vztah teorie a praxe, vztah politiky k teorii a praxi a současná pozice pedagogického výzkumu.
Osnova
  • 1. Vztah filozofie a edukace. Filozofie edukace, sociálních věd, pedagogického výzkumu a vědy. Vztah filozofie a edukace. Termín, pojem.
  • 2. Výzkum jako hledání pravdy Teorie pravdy, logika, validita, reliabilita, data, fakt, pedagogický fakt, akontabilita ped. výzkumu. Co všechno může být předmětem výzkumu: vědomosti, dovednosti, postoje.
  • čtení: Kuhn, T. Struktura vědeckých revolucí. s. 23 - 45. Feyerabend, P. Rozprava proti metodě. s. 21-34.
  • 3. Cíle edukace Kurikulum, cíle, ideologie, manipulace, indoktrinace, skryté kurikulum.
  • čtení: Illich, I. Odškolnění společnosti. s. 15-31. Kaščák, O., Filagová, M. Javisko a zákulisie školy. O materskej škole a skrytom kurikulu. Trnava: Typi, 2007.
  • 4. Pozitivizmus, logický pozitivismus, post pozitivismus
  • čtení: Durkheim, E.:Pravidla sociologické metody. Praha: 1926, s. 47-78. Durkheim, E. Společenská dělba práce. Brno: CDK, 2004.
  • 5. Pragmatismus, Dewey, James, perspektivismus
  • čtení: James, W.: Pragmatismus. Brno: CDK, 2003. Přednáška č. II, s. 37-53.
  • 6. Interpretativismus
  • čtení: Geertz, C. Interpretace kultur. Praha: SLON, 2000. Kapitola Zhuštěný popis, s. 13-34.
  • 7. Konstruktivismus
  • čtení: Berger, P., Luckmann, T. Sociální konstrukce reality. Pojednání o sociologii vědění. Brno: CDK, 1999. první kapitola: s. 25-33 Kaščák, O. Poznávanie a učenie sa v teórii radikálneho konštruktivizmu. In Pedagogická revue, 2002, roč. 54, č. 5, s. 418 - 430.
  • 8. Feminismus, relativismus
  • čtení: Gilliganová, C. Jiným hlasem. s. 52-87. Filagová, M. Materská škola cez rodové okuliare. Pedagogika, 2005, č. 3, s. 248-263.
  • 9. Etika a pedagogika. Morálka, etika, morální hodnoty, normy a pravidla, společenské normy jako provizorní normy, utilitarismus, Kant.
  • čtení: BERA Ethical guidelines – Etické směrnice, ČAPV Návrh etického kodexu
  • 10. Jak psát recenzi? Posouzení recenze, skupinová práce
Literatura
  • PRŮCHA, Jan a Roman ŠVAŘÍČEK. Etický kodex české pedagogické vědy a výzkumu. Pedagogická orientace. Brno: ČSPd - Konvoj, 2009, roč. 19, č. 2, s. 89-105, 12 s. ISSN 1211-4669. Fulltext info
  • MILLS, C. Wright. Sociologická imaginace. Edited by Todd Gitlin, Translated by Václav Dušek. 2. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2008, 310 s. ISBN 9788086429939. info
  • ŠANDEROVÁ, Jadwiga a Alena MILTOVÁ. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách : několik zásad pro začátečníky. Vydání první. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005, 209 stran. ISBN 9788086429403. info
  • Současná filosofie sociálních věd :multikulturní přístup. Edited by Brian Fay - Jana Ogrocká. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 324 s. ISBN 80-86429-10-5. info
  • FEYERABEND, Paul. Rozprava proti metodě. Praha: Aurora, 2001, 431 s. ISBN 80-7299-047-0. info
  • BREZINKA, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy :úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. 1. vyd. Brno: L. Marek, 2001, 310 s. ISBN 80-86263-23-1. info
  • MERTON, Robert King. Studie ze sociologické teorie. Translated by Jana Ogrocká. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství, 2000, 285 s. ISBN 80-85850-92-3. info
  • BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality :pojednání o sociologii vědění. Translated by Jiří Svoboda. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999, 214 s. ISBN 80-85959-46-1. info
  • PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998, 270 s. ISBN 9788071845690. info
  • Struktura vědeckých revolucí. Edited by Thomas S. Kuhn. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 1997, 206 s. ISBN 80-86005-54-2. info
  • HAYEK, Friedrich August von. Kontrarevoluce vědy :studie o zneužívání rozumu. Translated by Ján Pavlík - Danica Slouková. Vyd. 1. Praha: Liberální institut, 1995, 212 s. ISBN 80-85787-87-3. info
  • Handbook of qualitative research. Edited by Norman K. Denzin - Yvonna S. Lincoln. Thousand Oaks: SAGE Publications, 1994, xii, 643 s. ISBN 0-8039-4679-1. info
Výukové metody
Přednášky, semináře, odevzdávání vypracovaných úkolů a recenze.
Metody hodnocení
Pro získání zápočtu je nezbytné:
A. Úkoly a čtení odevzdání úkolů k textům: 6 čtení + odpovědi na otázky 100%
B. Napsat recenzi odborného článku 100%
C. Docházka 6 prezenčních hodin 80%


Podrobnější popis úkolů
A. Čtení: Na každou následující hodinu je připraven text v ELFu a Vaším úkolem je přečíst jej a odpovědět na zadané otázky (3-5). Text i Vaše odpovědi budou předmětem následující prezenční výuky. Nutné odevzdat vždy před danou prezenční hodinou do ELFu.
B. Recenze: Vyberte si jeden článek z časopisu Pedagogika (ISSN 0031-3815), který je založen na empirickém výzkumu (ne teoretickou studii). Článek musí být z roku 1991 - 2010. Napište jeho kritické zhodnocení ve formě odborné recenze na základě získaných poznatků z kurzu. Můžete si vybrat jen některé problémy v článku prezentované a na ty se zaměřit. Není tedy nutné a vhodné přepisovat celé pasáže textu.
Jaké otázky by Vás měly zajímat při psaní recenze? Tedy například: Prezentuje autor dostatečně výzkumné cíle a výzkumnou otázku? Odpovídá na obojí v závěru? Jsou termíny, které autor používá jasně a zřetelně definovány? Zachovává autor tyto definice v celém příspěvku? Jakým způsobem autor vede argumentaci o daném problému? Stojí na jasných a logických tvrzeních? Jakou pozici autor zastává: Je pragmatik? Pozitivista? Konstruktivista? Proč? Jak by se dal charakterizovat autorův přístup k pedagogickému výzkumu? V případě, že autor svůj postoj nespecifikuje, je možné říci, že to brání pochopení článku? Každé svoje tvrzení pečlivě doložte.
Využijte možnosti nahlédnout do literatury. A to nejen do literatury věnující se způsobu psaní odborných textů, ale i do odborné literatury zaměřené na problém popisovaný v článku.
Práci v rozsahu 4 až 7 normostran (7.200 až 12.600 znaků) odevzdejte v dokumentu typu *.doc v odevzdávárně ELFu. Pro úspěšné splnění recenze je možné využít dvě možnosti odevzdání.
Informace učitele
E-learningová podpora ke kurzu je v systému ELF.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2019, podzim 2020.