POIIA116 Portugalská/brazilská literatura I

Filozofická fakulta
podzim 2016
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Zuzana Burianová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Silvie Špánková, Ph.D.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Rozvrh
každý sudý pátek 14:10–17:25 B2.42, kromě Pá 7. 10. ; a Pá 14. 10. 14:10–17:25 B2.42
Předpoklady
Pokročilá znalost portugalštiny a základní orientace v brazilské literatuře.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Rozšířit a prohloubit látku probíranou v Brazilské literatuře I, II v prvním cyklu studia. Osvítit vybraná témata a specifika brazilské literatury ne vždy z tradičních úhlů (s využitím poznatků z oborů jako je historie, antropologie a sociologie) a funkčně je mezi sebou propojit. Procvičit a zdokonalit studenta v čtení, interpretaci a dalším využití odborných textů, ve formulaci vlastních, přesvědčivých názorů, v podložené argumentaci a v přemýšlení (v širších kontextech).
Osnova
  • 1. Pohled na Brazílii/Pohled Brazílie. Interpretace Brazílie.
  • HOLANDA, Sérgio Buarque de. “Fronteiras da Europa” a “O homem cordial”. PRADO, Paulo. Retrato do Brasil.
  • 2. Některá specifika brazilské literatury. Diachronně i synchronně. Autonomně i komparativně.
  • ASSIS, Machado de. “Literatura Brasileira. Instinto de nacionalidade”. CANDIDO, Antonio. “Literatura e subdesenvolvimento”, “Literatura de dois gumes”, “A Revolução de 1930 e a cultura”, “A nova narrativa” a “Plataforma da nova geração”.
  • 3. Angažovanost a nacionalismus v umění a v brazilské poezii.
  • GULLAR, Ferreira. “Cultura popular”, Cultura e Nacionalismo”, “Função do Artista” a “Situação da Poesia Brasileira”. MELO NETO, João Cabral de. “Poesia e Composição”, “Da Função Moderna da Poesia”, “A Diversidade Cultural no Diálogo Norte-Sul” a Crítica literária.
  • 4. Sociální a rasová nespravedlnost. Téma násilí. (Ve městech, v brazilské literatuře.)
  • BADEN, Nancy T. “We Were Born Censored: The Dubious Legacy”. BOSI, Alfredo. “A escrita e os excluídos”. MICHAUD, Yves. “História e sociologia da violência” a “Tecnologia da violência contemporânea”. RIBEIRO, Darcy. “Classe, cor e preconceito” a “Assimilação ou segregação”. SEGATTO, José Antonio. “Cidadania de ficção”. SCHØLLHAMMER, Karl Erik. “Os cenários urbanos da violência na literatura brasileira”.
  • 5. Dvojakost díla Uruguay Basília da Gamy, brazilského osvíceného vazala Portugalska. Postava Indiána.
  • GAMA, Basílio da. O Uraguai. (Dostupné např. na http://www.biblio.com.br/defaultz.asp?link=http://www.biblio.com.br/conteudo/basiliodagama/uraguai.htm). BOSI, Alfredo. “As sombras das luzes na condição colonial”.
  • 6. Zkoušený život a výsostná poezie. Cruz e Sousa, černoch, v Brazílii a v poezii.
  • CRUZ E SOUSA. “Emparedado”. (Dostupné např. na http://www.arq.ufsc.br/arq5625/modulo1indianismo/apresentacao/emparedado.htm). BOSI, Alfredo. “Poesia versus racismo”.
  • 7. Novost a „novost“ brazilského romantismu prvního období.
  • CARVALHO, Flávia Paula. “A herança dos cronistas: descrições da natureza nos séculos XVII e XVIII” a “A natureza no romantismo”. MAGALHÃES, Gonçalves de. “Discurso sobre a história da literatura do Brasil” a “Lede” (Prefácio aos Suspiros Poéticos e Saudades).
  • 8. Novost a „novost“ brazilského modernismu prvního období.
  • ANDRADE, Mário de. “Prefácio interessantíssimo” (Paulicéia desvairada). CAMPOS, Haroldo de. “Estilística Miramarina”. EKSTEINS, Modris. “Viagem interior”.
Literatura
  • BOSI, Alfredo. Literatura e resistência. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.
  • CAMPOS, Haroldo de. Metalinguagem (Ensaios de Teoria e Crítica Literária). Petrópolis: Vozes, 1967.
  • CANDIDO, Antonio. Educação pela noite & outros ensaios. São Paulo: Editora Ática, 1987.
  • CARVALHO, Flávio Paula. A Natureza na Literatura Brasileira: Regionalismo Pré-modernista. São Paulo: Huitec/Terceira Margem, 2005.
  • EKSTEINS, Modris. A Sagração da Primavera: A Grande Guerra e o Nascimento da Era Moderna. Trad. Rosaura Eichenberg. Rio de Janeiro: Rocco, 1992.
  • GULLAR, Ferreira. Cultura posta em questão. Rio de Janeiro: Editora Civilização Brasileira, 1965.
  • HOLANDA, Sérgio Buarque de. Raízes do Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
  • MELO NETO, João Cabral de. Obra Completa. Rio de Janeiro: Editora Nova Aguilar, 2006.
  • PRADO, Paulo. Retrato do Brasil. In Intérpretes do Brasil, vol. II. Rio de Janeiro: Editora Nova Aguilar, 2002, pp. 3-104.
  • RIBEIRO, Darcy. O povo brasileiro (A formação e o sentido do Brasil). São Paulo: Companhia dasLetras, 2006.
  • RIBEIRO, Maria Aparecida. Literatura Brasileira. Lisboa: Universidade Aberta, 1995.
Výukové metody
Studentské referáty, ilustrativní, výběrová společná četba textů, vyučujícího doplnění, společná diskuze.
Metody hodnocení
Aktivní účast na hodinách (tj. předchozí seznámení se s probíranými texty a patřičné zapojení se do odborné diskuze) a závěrečný písemný test z probíraných témat, přístupů a textů.
Vyučovací jazyk
Portugalština
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Informace k inovaci předmětu
Předmět byl inovován v rámci projektu „Filozofická fakulta jako pracoviště excelentního vzdělávání: Komplexní inovace studijních oborů a programů na FF MU s ohledem na požadavky znalostní ekonomiky (FIFA) – reg.č. CZ.1.07/2.2.00/28.0228, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

logo image
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.