JAP225 Kurz zahraničního přednášejícího

Filozofická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Prof. Yoshihisa Nakamura (přednášející)
Mgr. Jiří Matela, M.A., Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
doc. PhDr. Luboš Bělka, CSc.
Seminář japonských studií – Centrum asijských studií – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jiří Matela, M.A., Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Seminář japonských studií – Centrum asijských studií – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 25. 9. 9:10–12:25 K12 nerezervovat, Pá 29. 9. 14:10–17:25 K23, Po 2. 10. 9:10–12:25 K12 nerezervovat, Út 3. 10. 14:10–15:45 B2.24, Čt 5. 10. 9:10–10:45 K32, Pá 6. 10. 14:10–17:25 K23
Předpoklady
JAP111a Japonský jazyk II. - výklad
Základné znalosti japonského jazyka.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Title of the course: Introduction to Cognitive Linguistics: Argument-Structure Constructions, Typology, and Evolution of Language
The course intends to provide basic theoretical and methodological knowledge in the area of cognitive linguistics with a certain focus on constructions in English (e.g. resultative constructions, conative constructions, middle constructions, double-object constructions, and so forth). Since one of the central tenets of cognitive linguistics is that language reflects the way we categorize and conceptualize the world (i.e. “construal” in Langacker’s Cognitive Grammar), we will look at new analyses of constructions within the cognitive framework and contrast English constructions and Japanese (and Czech) constructions as part of a cognition-based linguistic typology (how Czech is located in this typology will be a good research question). The typological studies will be based on two modes of cognition, called I-mode and D-mode of cognition, which are closely related to “subjectivity” of language. These two modes of cognition also allow us to investigate the evolution of language from the cognitive perspective.
Osnova
  • 1. Introduction of the course: content vs. construal.
  • 2. Cognitive and conceptual structure of constructions I
  • 3. Cognitive and conceptual structure of constructions II
  • 4. Network of constructions
  • 5. Mechanism of composition: Chomsky’s Merge vs. Langacker’s merge
  • 6. Cognitive mechanism of grammaticalization
  • 7. Contrastive analysis of English vs. Japanese constructions
  • 8. Two modes of cognition: I-mode and D-mode
  • 9. Cognition-based linguistic typology
  • 10. Evolution of language from the cognitive perspective
Literatura
  • NAKAMURA, Yoshihisa (ed.). Ninchi bunpóron II. Tokyo: Taishúkan shoten. 2004. ISBN 978-4-4692-1285-3
  • NAKAMURA, Yoshihisa, UEHARA, Satoshi. Raneká no (kan)shukansei to sono tenkai. Tokyo: Kaitakusha. 2016. ISBN 978-4-7589-2225-8
  • TSUBOMOTO, Atsuró et. al. (eds.). "Uchi" to "soto" no gengogaku. Tokyo: Kaitakusha. 2009. ISBN 978-4-7589-2145-9
Výukové metody
Lectures with PowerPoint presentations, handouts and other materials; discussion on selected points of the presented topics.
Metody hodnocení
Final paper.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2014, podzim 2016, podzim 2018, podzim 2019.